پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مساجد

حوزه/حجت الاسلام ابوالقاسم خدادادی از آن دسته مبلغین طرح هجرتی است که توانسته با خلاقیت و تلاش مضاعف، به ابتکارات جالبی در جذب اقشار مختلف مردم به ویژه نسل جوان دست بزند و در این مسیر با توفیقات خوبی هم همراه بوده است.

وی هم اکنون در شهر کرمانشاه مستقر است و دوسالی است که مربی پرورشی و مشاور امور دینی و اخلاقی دانش آموزان دبیرستان تیزهوشان این شهر نیز می باشد، در عین حال امام جماعت و فرمانده پایگاه مسجد شهرک ولایت کرمانشاه را به عهده دارد.

خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با این روحانی تلاشگر و خوش فکر که اصالتی اراکی دارد، گفتگویی درباره نوع فعالیت ها و موفقیت هایش در عرصه تبلیغ انجام داده که مطالعه آن به خصوص برای طلاب و فضلای عزیز حوزه خالی از لطف نیست؛

*به عنوان شروع بحث بفرمایید که در طول سال ها فعالیت تبلیغی در چه مراکزی حضور داشته و تجربه اندوخته اید؟!

بنده تجربیات زیادی در این خصوص دارم چه آن که چند سالی در زندان لنگرود قم کار تبلیغی ویژه زندانیان کرده ام، ضمن این که چند وقتی نیز فعالیت های قرآنی و اخلاقی در زندان شهر تفرش داشته ام.

سه سالی نیز در جزیره خارک به عنوان مبلغ فعال بوده ام و بیش از دو سالی هم است که در شهرستان کرمانشاه هستم و یک سال اول را در حوزه علمیه این شهر تدریس داشته ام.

البته در حال حاضر نیز جلسات قرآنی ویژه ای برای طلاب و فضلای این شهر برگزار می کنم که به لطف الهی استقبال خوبی نیز از آن به عمل آمده است.

هم اکنون نیز در دبیرستان تیزهوشان کرمانشاه به عنوان روحانی و مربی پرورشی فعالیت داریم و در ضمن شب ها نیز به عنوان امام جماعت مسجد و فرمانده پایگاه بسیج شهرک ولایت این شهر، در خدمت اهالی محترم هستم.

*با توجه به سابقه فعالیت تبلیغی شما توضیح دهید که اساساً فعالیت تبلیغی برای نسل جوان با عامه مردم چه تفاوت ها و ظرافت هایی دارد؟

قطعاً تفاوت هایی دارد، به عنوان مثال بنده که الآن در دبیرستان تیزهوشان فعالیت می کنم با دانش آموزانی سر و کار دارم که در مرز نوجوانی و جوانی هستند؛ طبعاً با این ها باید به گونه خاصی رفتار کرد ضمن آن که دبیرستان تیزهوشان دارای دانش آموزان نخبه ای است که با سایر دانش آموزان دبیرستانی مدارس عادی متفاوت هستند.

از سویی معلمانی که در این مدرسه تدریس می کنند عموماً فوق لیسانس و یا دکترا دارند و لذا توقعاتشان از روحانی و کادر مدرسه بالاتر و متفاوت تر است.

بی شک کار کردن در چنین فضایی، درایت، صبر و حوصله بسیار خوبی می خواهد بالاخره این ها جوان هستند و جنب و جوش خاصی دارند و چه بسا در قالب شوخی ، تیکه و طعنه ای هم به من روحانی بزنند و لذا باید با آن ها و روحیاتشان به خوبی آشنا باشی تا در کارت موفق شوی.

بنده با دانش آموزان مدرسه رابطه دوستانه و صمیمانه ای پیدا کرده ام، به طوری که با آن ها تنیس و فوتبال دستی ، فوتبال و والیبال بازی می کنم و با آن ها طوری رفتار کرده ام که بنده را از خودشان می دانند و احساس صمیمیت می کنند .

از این نظر خیلی مهم است که هر روحانی که در داخل مدرسه  کار می کند بتواند این احساس دوستی و صمیمیت را با دانش آموزان ایجاد و بلکه تقویت کند و قطعاً در این راستا نخست باید موانعی که باعث عدم ارتباط می شود را از سر راه برداشت.

نکته مهم دیگر در این خصوص آن است روحانی می بایست الگوی رفتار اخلاقی و عملی باشد و باید کوشید تا با تاسی به سیره نبوی و اهل بیت(ع) ، دانش آموزان را هر چه بیشتر با اخلاق حسنه آشنا کرده  و زمینه و بستر تقویت باورها و اعتقادات دینی آنها را فراهم نماید.

*واکنش دانش آموزان به این نوع رفتار شما چه بوده و چه بازخوردی از آن ها گرفته اید؟!

به لطف الهی بازخورد آن ها خوب بوده و ما در شبکه های اجتماعی توانسته ایم ارتباط خوبی با یکدیگر برقرار نماییم به طوری که شاید برای شما جالب باشد بدانید، دانش آموزان حتی بیشتر از حضور فیزیکی از مشاوره های بنده در فضای مجازی بهره می گیرند به این صورت که عکس من در پروفایل خودم هست و هر کسی بدون آن که نامش را لزوماً ببرد شبهه و سوالاتی که دارد را مطرح کرده و از طریق سایت و شبکه های اجتماعی پاسخش را دریافت می کند.

*به شبکه های اجتماعی اشاره داشتید ، امروزه زیاد در این خصوص در محافل و رسانه ها صحبت می شود، از نگاه شما به عنوان یک مبلغ دینی که به خوبی با این فضا آشنایی دارید، شبکه های اجتماعی دارای چه تهدیدها و فرصت هایی است؟

مقام معظم رهبری در جایی فرمودند که اگر من رهبر نبودم رییس شبکه های مجازی می شدم و یا در جای دیگری تاکید نموده اند که اهمیت فضای مجازی از خود انقلاب کمتر نیست و لذا این ها همه حاکی از اهمیت و ضرورت شبکه های اجتماعی در مسیر اهداف انقلاب و اسلام عزیز است. همان طور که شما هم گفتید این شبکه ها مثل خود اینترنت ،هم فرصت به شمار می رود و هم تهدید و مهم این است که ما از شبکه های فضای مجازی بتوانیم به عنوان یک ابزار بسیار قوی در راستای تبلیغ به روز و اثرگذار استفاده کنیم.

در مدرسه 400، 500 نفری که بنده کار می کنم ، طبعاً برخی از این ها که در نماز جماعت حاضر نمی شوند اما بسیارشان با شبکه های مجازی ارتباط دارند و ما می توانیم بر آنها اثرگذار باشیم.

از این رو به شدت معتقدم هستم که نیاز است که روحانیون ما هوشمندانه وارد این فضا شوند و باید به روز باشند و ابزار الآن را بداند که اگر ندانند در این باره دچار ضرر می شویم.

کاملاً طبیعی است که شبکه های اجتماعی مال دشمن است اما از همین ابزار و بستری که فراهم شده ما باید برای تبیین و ترویج  معارف حقه خود بهره برداری کنیم. اگر بتوانیم هدایت و نظارت مناسبی بر شبکه های اجتماعی داشته و به خصوص شبکه های اجتماعی ملی و پاک ایجاد کنیم تا حدود زیادی توانسته ایم تهدید را به فرصت تبدیل نموده و اهداف انقلاب اسلامی را به پیش ببریم.

*با توجه به این که سالهاست با نسل جوان ارتباط نزدیک دارید ، به نظر شما در حال حاضر کدام چالش اخلاقی و یا فرهنگی این نسل را بیشتر تهدید می کند؟

به نظر من ، در حال حاضر بحث ماهواره ها و نیز ارتباطات خارج از عرف و شرع میان دختر و پسرها، بسیار آسیب زا و خطرناک است و اتفاقاً بیشتر سوال هایی که داخل کلاس های من مطرح می شود ناظر به همین مسایل است.

شاید جالب باشد که بدانید حدود 80 درصد سوال ها ناظر به رابطه دختر و پسر است به این که آیا اشکال دارد یا خیر و اگر اشکال ندارد چرا دین اجازه نمی دهد و یا این که آیا عیبی ندارد دوست پسر یا دوست دختر داشته باشیم که این اشکالات و شبهات را ما باید خیلی دقیق بررسی کنیم. از سویی در این رابطه باید فلسفه ارتباط و ضرر و زیانش را برای نسل جوان بگوییم و با ظرافت و دقت خاصی به سوالات و شبهات آن ها پاسخ دهیم تا در اقناع آن ها موفق باشیم.

*در همین خصوص به عنوان یک مشاور و کارشناس مذهبی چه سخنی با خانواده ها دارید؟

روی صحبت اصلی ما با خانواده هایی این است که سعی کنید فضای شادی را در خانه فراهم کنید.

قاعدتاً کسی می تواند فضای شاد در خانه داشته باشد که خودش شاد باشد، البته نه به معنای خنده صرف، بلکه به معنای آرامش که آن را بین فرزندان تزریق کند. باید فضای اضطراب و استرس بی جهت را از فرزندان دور کرد.

توصیه دیگرم به خانواده های عزیز آن است که به طور جدی مراقب شیوع آسیب های ماهواره باشند و اجازه ندهند که فرزندانشان شبکه های ماهواره ای و اینترنتی غیرمناسب و مبتذل را ببینند.

*شما علاوه بر فعالیت های مشاوره ای و تدریس، امام جماعت مسجد هستید و شاید بهتر بتوانید به این سئوال پاسخ دهید که چرا بسیاری از مساجد جمعیت لازم را ندارند و یا این که نسل جوان کمتر در آن ها مشاهده می شود؟!

البته در این خصوص تبلیغات دشمن و به ویژه عملکرد خود ما در جامعه که ما را به عنوان نماد دینی می دانند، بسیار تاثیرگذار بوده است.

قبل از هر چیز لازم می دانم به این مساله اشاره کنم که فرد روحانی و امام جماعت باید با اخلاق و رفتار کریمانه خود زمینه جذب مردم به مسجد و مکان های مذهبی و دینی شود؛ وقتی که فرد روحانی در صف نانوایی می ایستد و خودش خرید می کند و واقعاً بدون ریا طوری رفتار می کند که فرقی با دیگران ندارد و از سویی در داخل مسجد دست به فعالیت های ابتکاری و خلاقانه می زند، در این صورت می توان به پرشدن مساجد اُمید داشت. بی شک اگر مردم روحانی را از خود بدانند جذب او می شوند و بیشتر و بهتر به مسجد می آیند.

خدای متعال به پیامبرش می گوید که مردم به خاطر اخلاق حسنه تو ، اطرافت جمع می شوند.

*شاید یک بخش مشکل به این برگردد که ما عمدتاً استفاده چند منظوره از مساجد نداریم به این معنی که آن را به پاتوق علمی، فرهنگی و حتی ورزشی مردم و بچه های محل تبدیل کنیم، تجربه شما در این خصوص چطور بوده است؟

بله حرف شما را کاملاً قبول دارم. ما در مسجدی که در کرمانشاه امام جماعت هستم کلاس هایی می گذاریم و به کسانی که مثلاً در رشته ریاضی تبحر و سواد دارند، گفته ایم با بچه هایی که از این جهت مشکل دارند، کار کنید.

ضمن آن که خود بنده به عنوان فرمانده پایگاه بسیج در حلقه های صالحین با ویدئو پروژکتور فیلم ها و کلیپ هایی پخش کنیم و حتی نقد فیلم داریم که با استقبال قابل توجه اهالی و به خصوص نوجوانان و جوان ها روبرو شده است. به عنوان مثال بعد از یکی از برنامه های دعای ندبه، کلیپ مربوط به فرقه های شیرازی و عمامه های انگلیسی و شیعه های لندنی را برای مردم گذاشته و توضیح دادیم که اتفاقاً کلیپ خیلی جذاب و اثرگذاری بود.

خلاصه آن که باید امروزه از ابزارهای نوین به خوبی استفاده کنیم بنده خودم با تبلت و لب تاپ گاهی به مسجد می روم و خیلی بازخورد خوبی داشته است.

الان جوان های ما به روز هستند و اگر ما بخواهیم صرفاً سنتی عمل کنیم هنری نکرده ایم که فقط سالخوردگان را جذب کنیم چرا که آن ها کم و بیش در مساجد حضور دارند. مهم این است که جوان ها را بیش از پیش به خانه خدا بیاوریم و آن ها را به این سمت هدایت کنیم.

گفتگو: سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha