جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 349720
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵
فضای مجازی

حوزه/ اولین آسیب فضای مجازی تزلزل پایگاه خانواده است که البته دشمنان اسلام ناب نیز در این زمینه تدارک بسیاری دیده اند تا علاوه بر ایجاد تشنج در خانواده ها، ارزش های دینی را نیز زیر سوال ببرند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام طاهری در نشست «محاسن و آسیب‌های فضای مجازی» که  در موسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، در بیان علت جذابیت فضای مجازی و ایفای نقش در جهان معاصر  اظهارداشت: یکی از دلایلی که باعث شده فضای مجازی برای انسان‌های دنیای معاصر جذاب باشد فرامرزی بودن این فضا است که از طریق آن انسان‌ها می‌توانند با افراد دیگر در هر نقطه ای از جهان ارتباط برقرار سازند.

وی دسترسی آسان به آخرین اطلاعات در زمینه های گوناگون را دومین علت جذاب بودن فضای مجازی برشمرد و ابراز داشت: فضای مجازی نقش مهمی در گسترش علوم ایفا کرده و انسان ها می توانند به کمک این فضا به سرعت و به آسانی، همچنین در رشته های مختلف از اطلاعات جدید آگاهی پیدا کنند.

حجت الاسلام طاهری آزادی اطلاعات و ارتباطات از دیگر جذابیت فضای مجازی برشمرد و گفت: اکنون فضای مجازی بستر مناسبی فراهم کرده تا محققین بتوانند به اطلاعات محدود و نامحدود دسترسی پیدا کرده و با هر فردی ارتباط برقرار سازند.

سخنران نشست در بیان محاسن فضای مجازی اولین حسن این فضا را امکان تبادل فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد و ابراز داشت: اکنون وضعیت به گونه ای است که مسلمانان توانسته اند از کانال فضای مجازی معارف دین را در معرض استفاده همه مردم جهان قرار دهند و این یک مزیت بسیار ارزشمندی است.

وی صله رحم و نزدیک شدن قلوب،  از دیگر حسن فضای مجازی بود دانست و اظهار داشت: انسان ها می توانند با استفاده از فضای مجازی با دوستان و نزدیکان خود در دورترین نقاط دنیا ارتباط گیرند و دلتنگی‌ها را از این طریق برطرف نمایند.

این کارشناس فضای مجازی افزود: از خوبی های دیگر  فضای مجازی دسترسی آسان همه مردم به اطلاعات است که می توانند به راحتی نیازهای خود را در حرفه های مختلف تامین سازند.

حجت الاسلام طاهری گفت: انسان ها اکنون برخلاف دوران های گذشته با استفاده از ابزارهای گوناگون فضای مجازی بسیاری از  فعالیت های اقتصادی را به راحتی انجام می دهند، همچون اینکه به راحتی پول به حساب بانکی یکدیگر واریز می نمایند.

سخنران نشست توسعه دانش و خدمات آموزشی را به عنوان پنجمین حسن فضای مجازی مطرح نمود و خاطرنشان کرد: در فضای علمی کنونی جهان معاصر دانشجویان و محققین می‌توانند بسیاری از معلومات را از طریق فضای مجازی همچون ویدئو کنفرانس به دست بیاورند.

وی ابراز داشت: ما می توانیم با استفاده از امکانات فضای مجازی با دوستان و افراد جامعه رابطه بگیریم و از این طریق از گوشه گیری خارج شویم.

حجت الاسلام طاهری گفت: اکنون بسیاری از فیلم ها و بازی ها در فضای مجازی رواج پیدا کرده که کاربران از آن در جهت تفریحات استفاده می نمایند.

وی سپس در بیان مهم ترین آثار منفی فضای مجازی گفت: اولین آسیب فضای مجازی تزلزل پایگاه خانواده است که البته دشمنان اسلام ناب نیز در این زمینه تدارک بسیاری دیده‌اند، تا علاوه بر ایجاد تشنج در خانواده ها، ارزش های دینی را نیز زیر سوال ببرند.

حجت الاسلام طاهری اعتیاد به فضای مجازی را دومین آسیب این فضا دانست و ابراز داشت: بنا به گفته روانشناسان کسی که روزانه بیش از چهار ساعت مشغول به ابزارهای فضای مجازی باشد از معتادین به این فضا به شمار می رود.

وی وجود زمینه لغزش در فضای اتاق چت و گفتگوی اینترنتی سومین آسیب فضای مجازی بود، برشمرد و گفت: فضاهای گفتگوی اینترنتی که امروزه در میان جوانان رواج پیدا کرده، تبدیل به بستر مناسبی برای مضرات فرهنگی و اجتماعی شده است.

سخنران نشست دور شدن از معنویات را از آفت فضای مجازی عنوان کرد و اظهار داشت: دور شدن از معنویات یکی از مهم ترین آسیب های فضای مجازی است که بسیاری از کاربران در دارز مدت به آن دچار می شوند.

حجت الاسلام طاهری سپس در ارائه راه‌کاری مناسب برای مقابله با آسیب های فضای مجازی ابراز داشت: انسان باید ضمن آن‌که خود را از چنین فضایی محروم نمی کند، راه استفاده درست از فضای مجازی را بیاموزد و سعی کند از محاسنی که گفته شد بهره ببرد.

وی در پایان مهارت استفاده از فضای مجازی و آگاهی از امکانات آن، آگاه نمودن فرزندان از خطرات و آسیب های فضای مجازی، ابراز احساسات و عواطف بیشتر به فرزندان، محدود کردن ساعات استفاده از اینترنت برای فرزندان و اشراف داشتن به فضاهایی که فرزندان در آن سیر می‌کنند بر پدران و مادران لازم دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha