شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
احمد الطیب

حوزه/ شرایط کلی در نهادهای دینی مصر از روال عادی برخوردار نیست و برخوردهای جدی تر میان شیخ الازهر و وزیر اوقاف مصر پیش بینی می شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، برخی رسانه های منطقه معقتدند که به رغم موضع گیری های صوری در برابر رسانه ها و وساطت برخی جریانات، درگیری جدی بین دکتر احمد الطیب شیخ الازهر و مختار جمعه وزیر اوقاف کشور مصر وجود دارد.

در همین زمینه منابع مطلع خبر داده اند که وزیر اوقاف تلاش دارد با توجه به گرایش ضد اخوانی در راس کشور، الازهر را به دارا بودن برخی از شیوخ اخوانی متهم کند که به عنوان مشاور در مشیخة الازهر فعالیت دارند.

هدف از این اقدامات، فشار آوردن بر روی احمد الطیب شیخ الازهر عنوان شده است تا از مقام خود استعفا دهد! شنیده شده است که مختار جمعه وزیر اوقاف، هفته گذشته بدون آنکه به به رئیس دانشگاه خبر داده باشد، به دانشگاه الازهر رفت اما به محض اینکه از جلسه مشترک شیخ الازهر و شورای عالی دانشگاه الازهر در این دانشگاه اطلاع یافت، دانشگاه را ترک کرد.

برخی دیگر از تحلیلگران نیز معتقدند که مختار جمعه این اقدامات را برای تحکیم موقعیت خود در وزارت اوقاف مصر انجام می دهد زیرا از قبل به وی گفته شده است که احمد الطیب شیخ الازهر تلاش های مختلفی برای برکنار شدن مختار جمعه را در دستور کار خود قرار داده است.

منابع مصری می گویند عملکرد مختار جمعه در وزارت اوقاف مصر، نارضایتی هایی را نیز میان ائمه جمعه و جماعات مصر در پی داشته است به طوری که برخی از این افراد، برکناری مختار جمعه را از ژنرال السیسی درخواست نموده اند. گفته می شود که مختار جمعه نیز برخی از ائمه جمعه و جماعات را به برکناری یا جا به جایی تهدید کرده است.

به هر روی شرایط کلی در نهادهای دینی مصر از روال عادی برخوردار نیست و برخوردهای جدی تر میان شیخ الازهر و وزیر اوقاف مصر پیش بینی می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha