پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت‌ الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: استعدادیابی و نخبه شناسی کار بسیاری خوبی است که می توانیم از نخبگان خود بهترین استفاده را داشته باشیم؛ این کار باعث جلوگیری از فرار مغز هاست.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید ظهر امروز در نخستین هم اندیشی استعدادهای برتر و ممتازین حوزه های علمیه کشور درمدرسه عالی  دارالشفا  اظهارداشتند: قرآن کریم بیان می کند که آفرینش افراد به صور مختلف است و همه افراد به یک شکل آفریده نشده اند.

ایشان افزودند: به قول امام علی(ع) اگر همه جامعه یک سان باشند، این جامعه به هدف نمی رسد و استعدادهای مختلف هستند که جامعه را به هدف عالی خود می رسانند.

حضرت آیت الله سبحانی اظهارکردند: اگر جامعه یک نواخت باشد این یکنواختی به جایی نمی رسند؛ باید گروه‌های مختلف خود را هماهنگ کنند تا به نتیجه مورد نظر برسند؛ علت اینکه شوروی فروپاشید همین امر است؛ آنها همه جامعه را اشتراکی اداره می کردند و استعدادها خود را نشان ندادند.

این مرجع تقلید بیان کردند: استعدادیابی و نخبه شناسی کار بسیاری خوبی است که می توانیم از نخبگان خود بهترین استفاده را داشته باشیم؛ این کار باعث جلوگیری از فرار مغز هاست.

ایشان  گفتند: پس از شناخت استعدادها باید برای آنها برنامه ریزی کرد؛ نباید برای همه یک برنامه ریزی واحد داشت؛ برنامه ریزی باید متناسب با ظرفیت های آنها باشد؛ باید برنامه جداگانه ای برای رشد و اعتلای آنها داشت.

معظم له افزودند: مرحوم محقق اردبیلی در نجف اشرف جلسه عمومی داشتند؛ دو جوان نورس از لبنان وارد شدند که یکی شیخ حسن صاحب معالم است و دومی صاحب مدارک در این درس حاضر شدند؛ این طلاب روزهای اول سخن گفتند و  محقق اردبیلی نیز آنها را به خوبی شناخت و پرورش داد.

حضرت آیت الله سبحانی اظهارکردند: نخبه بودن به تنهایی کافی نیست و باید دید که ذوق واستعداد این نخبگان در چه حالتی است؛ باید این افراد علومی که توانایی دارند تربیت کنند؛ اگر کسی در حوزه بتواند به زبان عربی مسلط باشد می توانند طلاب دیگر را نیز در این امر پرورش دهد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha