شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام واعظی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، نقشه راه خروج از وضع موجود و وصول به وضع مطلوب است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین واعظی پیش از ظهر امروز در «هم اندیشی ظرفیت های حکمت متعالیه جهت تدوین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت سیاسی» ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم(ع) اظهار داشت: اگر تلقی ما از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مشخص نباشد، نمی توان درباره ظرفیت سنجی حکمت متعالیه در جهت تدوین این الگو سخن گفت.

*الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ما را به وضع مطلوب می رساند

وی ادامه داد: این الگو، کلان نظریه پیشرفت یا طرح اجتماعی جامع و گسترده در راستای خروج از وضع موجود و وصول به وضع مطلوب می باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ابراز داشت: باید در راستای این طرح، طراحی کلانی انجام داد که چگونه در ساحت های گوناگون حیات جمعی و زیستی از وضع موجود، به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، نقشه راه خروج از وضع موجود و وصول به وضع مطلوب است، خاطرنشان ساخت: هدف از این الگو، حرکت تکاملی و پیشرفته به سمت مطلوب بوده که با مقوله ترسیم خیر فردی و اجتماعی، غایات خاصی برای حیات فردی و اجتماعی دارد.

*الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از طراحی، سند بالادستی قرار می گیرد

این کارشناس فرهنگی با بیان این مطلب که نقشه جامع الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مبنای تمام برنامه ریزی های کشور قرار می گیرد، تصریح کرد: اگر روزی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت همه جانبه طراحی شود، باید تمام برنامه ریزی های کشور بر محور آن انجام گرفته و به عنوان سند بالادستی قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی بیان داشت: الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در واقع بر اساس رویکرد تمدنی و رویکرد پایه ریزی تمدن نوین اسلامی شکل گرفته است.

*چرا به طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیازمندیم؟

وی در پاسخ به این سؤال که چرا به طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیازمندیم، اظهار داشت: اشکال در مدنیت معاصر غربی، عدم رضایت از وضع موجود اجتماعی، روابط و انسانی خود و عدم پاسخ درست فعلی و موجود برای نیازمندی های واقعی از جمله مباحثی است که ما را به طراحی این الگو نیازمند می کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ابراز داشت: پس از به ثمر نشستن اسلام، شاهد تکوین تمدن اسلامی علی الخصوص در قرن 4، 5 و 6 بوده ایم که تمدن اسلامی ظهور، چشم ها خیره و اذهان را به خود جلب می کند؛ اما ما امروز به دنبال افتخار به تمدن گذشته نیستیم؛ بلکه به دنبال پایه ریزی تمدن معاصر اسلامی می باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، نقشه راه بازتولید تمدن اسلامی است که باید لایه ها و عرصه های آن را بشناسیم.

*عرصه های لازم در طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

این کارشناس فرهنگی در پاسخ به این سوال که در چه عرصه هایی باید به دنبال طراحی این الگو باشیم، خاطرنشان ساخت: عرصه فکر، یکی از آن عرصه هایی است که باید در طراحی این الگو به دنبال آن باشیم؛ البته میان فکر و علم تفاوت است و مقوله جدا از هم دارند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی تصریح کرد: عرصه دیگر، عرصه علم است که به آن نیازمند بوده و پایه اصلی تمدن معاصر غربی، پیشرفت در علوم طبیعی، انسانی و اجتماعی می باشد.

*تکنولوژی فرآورده علم است

وی افزود: پس از شکل گیری و پیشرفت مدنیت و تمدن معاصر غربی، موتور تولید علم طبیعی، تجربی، انسانی و اجتماعی به حرکت افتاد و خروجی و تبلور عینی آن، موضوعی به نام تکنولوژی شد که بر اساس آن می توان گفت: تکنولوژی فرآورده علم است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که مدنیت معاصر غربی،  مدنیتی علم محور و علم مدار است، اذعان کرد: علم یکی از عرصه های نقشه جامع الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که باید فکری به ساحت آن کرد؛ چراکه با علم موجود غربی مشکل داشته و باید برای آن جایگزین داشته باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عرصه سوم را عرصه زندگی دانست و گفت: این عرصه، دارای وجوه گوناگونی است که سیاست، مناسبت های اقتصادی، فرهنگی، حقوقی، تعلیمی، نظام خانواده و .... برخی از آن عرصه ها می باشد.

این کارشناس فرهنگی اظهار داشت: اخلاق و معنویت، یکی دیگر از عرصه هاست که باید به آن توجه داشت.

*حکمت عملی حکمت متعالیه رشد نکرده است

حجت الاسلام والمسلمین واعظی در ادامه به ظرفیت سنجی حکمت متعالیه در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت و گفت: باید میان حکمت متعالیه موجود و حکمت متعالیه مطلوب تفکیک کرد؛ چراکه وجه غالب حکمت متعالیه موجود، حکمت نظری، ارائه متافیزیک و هستی شناسی بوده و وجه حکمت عملی حکمت متعالیه، لاغر و نهیف بوده و آن چنان رشد نکرده است.

وی ابراز داشت: حکمت متعالیه موجود می تواند در برخی از حوزه مبانی و اهداف نقش ایفا کند؛ البته کفاف تمام برنامه های ما را نمی دهد.

*در کنار حکمت متعالیه موجود، به علوم دیگر نیازمندیم

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان ساخت: حکمت متعالیه موجود در ایده آل ترین فرم خود، فلسفه و کمال فلسفه می شود و ما در کنار آن، به علوم دیگری چون علوم انسانی و اجتماعی اسلامی برای پی ریزی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیاز داریم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha