جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
صالحی - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

حوزه/ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید هم موانع رشد را در حوزه دین و فرهنگ برطرف کند و هم حدود و مرزهای آن را حفاظت کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل از  روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا ایزدپناه به تشریح گزارش دیدارهای دکتر سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مراجع عظام تقلید و علما در قم  در خصوص نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پرداخت و گفت: دکتر صالحی طبق سال گذشته در جریان سفر به قم با آیات عظام وحید خراسانی، صافی گلپایگانی و سبحانی دیدار داشته و گزارشی از وضعیت نشر در کشور و همچنین چگونگی برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب ارائه داد و از رهنمودهای این بزرگان بهره مند شد.

شما در زمینه فرهنگ هم اهل فضلید و هم اهل درد

حضرت آیت الله وحید خراسانی پس از شنیدن گزارش دکتر صالحی، ضمن تجلیل از مقام حوزوی پدر ایشان گفتند: کار شما بسیار بزرگ و مهم است، سعی کنید برای توفیق در انجام این کار مهم، از امروز با نیت تقدیم قرائت قرآن به وجود حضرت صاحب الامر امام زمان (عج) از اول قرآن شروع کنید ان شاء الله کمک حضرت شامل حال شما می شود و همه مقاصدتان برآورده می شود؛ با این عمل توفیقاتتان زیاد می شود و خود حضرت کمکتان می کنند؛ حدیث صحیح است کسی که آن حضرت با او باشد همه انبیا با او هستند؛ «و من کان معه مع جمیع الانبیاء».

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشتند: این منصب ها و فرصت ها امانت الهی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید هم موانع رشد را در حوزه دین و فرهنگ برطرف کند و هم حدود و مرزهای آن را حفاظت کند.

ایشان ادامه دادند: در قرآن آمده است «فلینظر الانسان الی طعامه»، آنچه جوان مطالعه کند، قوت و جذب فکر و روحش می شود مانند غذا که قوت بدن است و جذب بدن می شود.

حضرت آیت الله وحید خراسانی با بیان اینکه جلوی شبهه افکنی ها گرفته شود، تصریح کردند: القای شبهه سریع التأثیر است و از بین بردن آن خیلی سخت است و فی کمال الاعسار است؛ شبهه ها مانند میکرب وارد خون می شوند و رفع آن خیلی مشکل می شود، پس سعی کنید جلوگیری کنید، رفع القائات و شبهه ها خیلی سختتر از دفع است.

معظم له عنوان کردند: نمایشگاه نباید آلوده به شبهات وهابیت شود. این مملکت حضرت زهرا(س) است. کتاب های آلوده به وهابیت سم مهلک است؛ ضلال و اضلال است.

ایشان ضمن اشاره به اهمیت و فضیلت نشر معارف قرآن و اهل بیت(ع) و اینکه لازم است این معارف در سطوح مختلف سنی آماده و نشر و پخش شود، گفتند: هر کسی یک کلمه از معارف حیات بخش اهل بیت(ع) را به کسی بیاموزد و از ضلالت معرفتی و اخلاقی به هدایت الهی برساند قرآن فرموده است احیا الناس جمیعا، در نامه عملش احیای همه انسان ها ثبت و ضبط می شود.

معظم له با بیان اینکه خطبه حضرت زهرا(س) جامع جمیع معارف دین و مذهب است، افزودند: عهدنامه مالک اشتر و خطبه حضرت زهرا(س) با زبان های ساده و همه فهم در همه مدارس باید رواج پیدا کند.

حضرت آیت الله وحید خراسانی ضمن تجلیل از پدر دکتر صالحی و این که قدر ایشان ناشناخته مانده است گفتند: شما هم اهل فضل و درک هستید و هم اهل درد. خداوند ان شاء الله به شما توفیق خدمت دهد.

به سلامت فرهنگی اهتمام دهیم

حضرت آیت الله سبحانی نیز ضمن بیان اهمیت نمایشگاه بین المللی کتاب نسبت به حمایت کتاب های خوب و اقدامات لازم برای نشر کتاب، تصریح کردند: در نمایشگاه بین المللی کتاب باید طوری عمل کرد که هم سعه صدر کشور را نشان دهیم و هم نسبت به سلامت فرهنگی و جلوگیری از افکار منحرف اهتمام بورزید.

ایشان با بیان این مطلب که مانند سال گذشته فضلایی صاحب صلاحیت نظارت کنند، افزودند: این افتخار است که 28 دوره این نمایشگاه بین المللی فرهنگی و علمی برگزار شده و خدمات خوبی به دانشگاهیان و حوزه ها و اهل مطالعه و فرهنگ شده است.

این مرجع تقلید با توصیه به اینکه نمایشگاه کتاب یک محیط علمی است و مشتریان آن علما، دانشمندان و اهل فضل هستند، بیان کردند: یک محیط علمی استانداردهای خودش را دارد به همین منظور سعی شود از اموری که مناسب این محیط نیست پرهیز شود.

کاری که دارید شریف و باعظمت است می شود گفت کاری از این مهمتر نیست

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بعد از شنیدن گزارش اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب و بیان برنامه ها و اقدامات انجام شده در برپایی نمایشگاه کتاب، گفتند: کاری که دارید شریف و با عظمت است، می شود گفت از مهمترین کارها است، این بشارت هایی که دادید خیلی با اهمیت است؛ فقط در انجام این اقدامات و برنامه های ارزشمند مواظب باشید. اگر این برنامه ها انجام شود در فرهنگ و دین مملکت تأثیرگذار است. وقتی در مقام سالم سازی فضای کتاب و فرهنگ باشید موارد اشتباه «معفو عنه» است.

ایشان ادامه دادند: این کارهای خوب را برای علماء و مردم بیان کنید. حوزه کار شما، حوزه با اهمیتی است، کوتاهی در این مقام خیانت است. خیلی خوشحالم که شما به این امر اهتمام دارید، الحمدلله برنامه و اقداماتتان بسیار خوب است.

گفتنی است، دکتر صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با آیت الله استادی، آیت الله حسینی بوشهری رئیس حوزه های علمیه سراسر کشور، آیت الله میلانی و حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی، نیز دیدار داشته و برنامه های نمایشگاه بین المللی کتاب را به ایشان گزارش داد و از رهنمودهای آن بزرگان بهره مند شد.

در این دیدارها، آیت الله استادی درباره نقش نمایشگاه ها در گسترش کتاب و کتابخوانی و خدمت به اهل فرهنگ و دانش سخنان  راهگشایی ارائه کردند و حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی نیز در زمینه حضور انتشارات عرب زبان توصیه هایی فرمودند.

همچنین آیت الله حسینی بوشهری در رابطه با استفاده اهل قلم حوزه و دانشگاه و چگونگی ارتقای نمایشگاه بین المللی رهنمودهایی بیان کردند.

لازم به یادآوری است، میهمان ویژه روز دوم نمایشگاه بین المللی کتاب با عنوان روز پاسداشت قم، آیت الله حسینی بوشهری امام جمعه قم و مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha