جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محسن غرویان

حوزه/ در واقع کارگزاران حکومت و مدیران از صدر تا ذیل زمانی در راستای اسلام و اخلاق نبوی حرکت می کنند که معیار و موازین اخلاقی در کردار آنها متبلور باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید مبعث به همه مسلمین و شیعیان به ویژه مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید ابراز داشت: عید مبعث حقیقتاً نقطه عطفی در تاریخ بشریت در مسیر آغاز رستگاری اوست و خداوند متعال با عنایت ویژه خود بهترین انسان که رحمت للعالمین است را به پیامبری، راهنمایی و هدایت بشریت برگزید.

وی افزود: در واقع بعثت نشانه مهر و محبت خاص پروردگار متعال به بندگان خود بوده و این عید که مظهر بارش رحمت بی حد خداوند است را باید جشن گرفت.

سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی ، عشق محمد بس است و آل محمد

استاد حوزه و دانشگاه همچنین با تاکید بر این که زندگانی حضرت رسول (ص) برای همه بشریت خصوصا مسلمین و شیعیان ، مایه برکات ، هدایت، سرتاسر نورانیت است، خاطرنشان کرد: اگر کسی واقعاً در این دنیا به دنبال سعادت حقیقی است، راهش تنها در اطاعت از سیره و گفتار حضرت محمد(ص) و آل محمد(ص) است، کما این که سعدی در شعری زیبا به درستی سرود که سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی ، عشق محمد بس است و آل محمد.

وی به کتاب شریف "سنن النبی" اثر ارزنده علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: علامه در این کتاب به نکات بسیار مهم و کاربردی درباره سیره نبوی اشاره می کند، بنابراین  ضروری است که همه مردم به ویژه مسئولان نظام و دولتمردان حتما این کتاب را مطالعه کرده و از آن بهره مند شوند؛ به ویژه بخش هایی از کتاب که مرتبط با بحث شیوه ها و آداب بوده به آداب مدیریت و مردم داری می پردازد و نیز بخش هایی که ناظر به تواضع، فروتنی و آداب معاشرت پیامبر اکرم(ص) است که همه این ها برای تک تک ما به ویژه مدیران کشور بسیار آموزنده و رهنماست.

وی با اشاره به این که اخلاق، هدف اصلی بعثت انبیاست، بیان داشت: خاتم الانبیا (ص) نیز در این باره می فرمایند: « انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»؛ در اینجا « انما» ادات حصر است، یعنی ایشان فقط و فقط به خاطر ترویج اخلاق و تکمیل مباحث اخلاقی مبعوث شده اند.

حجت الاسلام و المسلمین غرویان خاطرنشان کرد: با عنایت به این مساله که ما در نظام دینی زندگی می کنیم و قرارمان این است که به سمت حکومت مدنی - به معنی مدینه النبی - حرکت کنیم، لذا باید اخلاق را در همه ساحت ها به خصوص در مدیریت اجتماع ، حکومت و سیاست وجهه اول قرار دهیم.

وی یادآور شد: در واقع کارگزاران حکومت و مدیران از صدر تا ذیل زمانی در راستای اسلام و اخلاق نبوی حرکت می کنند که معیار و موازین اخلاقی در کردار آنها متبلور باشد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) به مساله تربیت از نگاه قرآن اشاره کرد و گفت: بی شک از و كارآمدترين شيوه هاي تربيتي قرآن كريم، ارائه الگوهاي شايسته و تأكيد بر پيروي از ايشان است که قطعا برجسته ترين ، جامع ترين اين الگوها از گذشتگان و آيندگان وجود مبارك رسول الله (ص) است كه مظهر خلق عظيم است .

وی اضافه کرد: به همین خاطر است که پروردگار متعال پيامبر خود را به عظمت اخلاقي مي ستايد ، آن جا که در سوره قلم می فرماید: « و انك لعلي خلق عظيم».

وی ابراز داشت: بنابر تصریح الهی چنين وجود نازنینی، برخوردار از « خلق عظيم » و جامع همة كمالات در حد اعلا از سوي خداوند به عنوان الگوي شايسته و اسوه حسنة مؤمنان راستين معرفي گرديده است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به گوشه ای از اخلاق والای نبوی (ص) در عرصه زندگی اجتماعی و حکومت داری اشاره کرد و افزود: رسول خدا(ص) از همه مردم بخشنده تر و از همه در معاشرت اجتماعی، بزرگوارتر بود و با کرامت برخورد می کرد، تا آنجا که در حدیثی از امام علی(ع) داریم که ایشان فرمود: " پیامبر(ص)عذرخواهى افراد را، به راحتی قبول مى كرد."

وی ، صبورى و تحمّل بالای پیامبر اکرم(ص) در برابر ناملایمات را مورد توجه قرار داد و گفت: اساساً در مديريت اجتماعى و اخلاق معاشرت، صبر بر جفاها و تندى ها و صبورى در برابر ناملايمات، حرف هاى نادرست و نسنجیده ديگران، از جمله عوامل اصلی موفقیت است و حضرت رسول(ص)اين خصلت ها را در اوج خود دارا بود.

وی همچنین به ذکر داستان کوتاهی در همین رابطه پرداخت و ادامه داد: روزى يك عرب باديه نشين سراغ پيامبر(ص) آمد و در برخورد، به شدّت رداى آن بزرگوار راكشيد، تا آنجا كه حاشيه ردا، بر گردن نازنین پیامبر(ص) خط انداخت و اثر ناگواری بر جای گذاشت، در همان وضعیت رو به پيامبر(ص) کرد و گفت : يا محمّد! از آن اموال خدا كه در اختيار توست، دستور بده كه به من بدهند! حضرت به او توجّهى كرد، لبخندى زد و دستور داد كه چيزى به او دهند.

حجت الاسلام و المسلمین غرویان در خاتمه اظهار داشت:جالب این است که اين صبورى و بردباری، به خصوص نسبت به غريبان و ناآشنايان و تازه واردين بيشتر بود، چرا كه آنان بيشتر مى بايست جذب خلق و خوى والاى رسول الله(ص) و مجذوب آيين آسمانى اسلام مى شدند. در واقع آنان كه مقام معنوى و عظمت آن حضرت را نمى دانستند، در سخن گفتن، چيز خواستن، برخورد كردن، گاهى گستاخانه و بى ادبانه رفتار مى كردند، امّا رفتار والا و حسن خلق نبوى باعث می شد که بیش از پیش شيفته مكارم اخلاقی حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha