جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
هامبورگ

حوزه - درهای مرکز اسلامی هامبوگ و مسجد امام علی علیه السلام به روی عموم بازدید کنندگان و مردم با خوشحالی از غرفه های گوناگون تدارک دیده شده توسط جوانان مسجد امام علی علیه السلام بازدید می کردند...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، به همّت آکادمی اسلامی آلمان، همایش های « نقش اسلام در ایجاد وحدت بین کثرت فرهنگ ها در اروپا » و « مسجد امام علی علیه السلام در کنار آلستر، بیش از 55 سال دیالوگ و گفت وگو » در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

هفته اروپا از تاریخ 5 الی 10 مای 2015 در شهر هامبورگ و دیگر شهرهای اتحادیه اروپا، با برنامه ها و محافل فرهنگی مختلف با پیام مقامات بلند پایه اتحادیه اروپا برگزار گردید. با پیشنهاد مسئولین دولتی ایالت هامبورگ، مرکز اسلامی هامبورگ به عنوان یکی از میراث فرهنگی این ایالت، با دو ویژه برنامه در این حرکت فرهنگی، حضوری فعّال داشت:

1ـ همایش « نقش اسلام در ایجاد وحدت بین کثرت فرهنگ ها در اروپا » در تاریخ 8 مای 2015

2ـ همایش « مسجد امام علی علیه السلام در کنار آلستر، بیش از 55 سال دیالوگ و گفت وگو » در تاریخ 10 مای 2015

اوّلین برنامه مرکز اسلامی هامبورگ به مناسبت هفته اروپایی، همایش « نقش اسلام در ایجاد وحدت بین کثرت فرهنگ ها در اروپا » در تاریخ 8 مای 2015 بود که با حضور شخصیت های دینی و فرهنگی از مسلمانان و غیرمسلمانان از ساعت 19:30 الی 21 برگزار گردید. سخنران اصلی این همایش حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ بود.

امام جمعه هامبورگ: احترام پیروان ادیان و مذاهب باید متقابل باشد

وی ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین آکادمی اسلامی آلمان جهت برگزاری این همایش و ابراز خرسندی از مشارکت مرکز در برنامه های هفته اروپایی، احترام به ادیان و مذاهب گوناگون را بسیار مهم دانست و افزود: در دنیای امروز مجموعه ای از ادیان و مذاهب الهی و غیر الهی وجود دارد. در این بین احترام به همه ادیان و مذاهب بسیار مهم است. البته احترام باید متقابل باشد و از سوی پیروان همه ادیان رعایت شود. به هر حال پیروان همه ادیان این انتظار را دارند که دیگران به افکار، عقائد و مقدسات آنان احترام بگذارند. همچنین در جوامعی که پیروان ادیان مختلف در آن حضور دارند، باید هویت دینی شهروندان از هر دین و آئینی که هستند حفظ شود و مورد احترام همه مسئولین و مردم جامعه قرار گیرد و هیچگاه نباید از پیروان ادیان، کنار گذاشتن شعائر و آئین های مذهبی را انتظار داشت. البته امروزه بسیاری از فرهیختگان به این نتیجه رسیده اند که اگر بشر بخواهد نجات پیدا کند، باید به گوهر و حقیقت دین بازگشت داشته باشد.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قدمت چند صد ساله اسلام در برخی از کشورهای اروپایی اظهار داشت: در دهه های گذشته این سوال مطرح بود که آیا اسلام جزو اروپا هست یا خیر؟ اما امروز این بحث خیلی قدیمی شده است؛ چراکه در برخی از کشورها مانند اتریش بیش از 100 سال است که طبق قانون اساسی، اسلام به عنوان دین رسمی کشور دانسته شده است. در همین آلمان نیز قراردهای حکومتی منعقد شده بین مسلمانان و مسئولین ایالت های مختلف آلمان حکایت از حضور فعّال و مثبت مسلمانان در این کشور دارد. آنچه برای تداوم ارتباطات سازنده و مفید در چنین جوامع متکثّری مهم است، زندگی مسالمت آمیز و توأم با صلح و امنیت پیروان همه ادیان در کنار یکدیگر است. در این راستا به کار بردن اصطلاحاتی مانند شهروندان درجه اول و درجه دوم از سوی هر مقام مسئول یا هر حزبی بسیار غلط است؛ چراکه بر اساس مواد حقوق بشر سازمان ملل متحد که مورد تأیید و تأکید بسیاری از کشورها و ملّت های جهان است، بحث کرامت انسان از حقوق اوّلی و غیرقابل خدشه هر انسانی بوده و همه افرادی که در یک جامعه زندگی می کنند، شهروند آنجا محسوب می شوند. بر این اساس مسلمانان در هر کشوری که باشند جزء شهروندان آنجا بوده و با دیگر شهروندان تفاوتی ندارند.

تقسیم کشورها به جهان اول و دوم و سوم، مورد قبول نیست

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ ادامه داد: از سوی دیگر اسلام بیش از 1400 سال است که بر عدم تبعیض نژادی و قومی و قبیله ای تاکید کرده و با صراحت می گوید که هیچ تفاوتی بین انسان ها نیست و مردم از هر رنگ و نژاد  و زبانی که باشند تنها ملاک برتری میان آنان کرامت انسانی است. بر این اساس از منظر تعالیم اسلام تقسیم کشورهای جهان، به جهان اوّل و دوم و سوم به حسب قدرت و ثروت و توسعه مادّی کشورها، مورد قبول نیست؛ زیرا آنچه در حیات انسان مطرح می باشد کرامت اوست.

وی در ادامه با اشاره به آیه 64 سوره مبارکه آل عمران، بحث دیالوگ و گفت وگو بین اسلام و سایر ادیان را بسیار مهم و ضروری دانست و افزود: دیالوگ و گفت وگو میان اسلام و سایر ادیان از بحث های مهم و سابقه دار در اسلام است و از زمان حیات پیامبر اکرم (ص) تاکنون مطرح بوده است. در قرآن کریم نیز آمده است که پیروان ادیان الهی باید به مشترکات ادیان توجه و اهتمام ویژه داشته باشند: « قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّـهَ وَلَا نُشْرِ‌كَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْ‌بَابًا مِّن دُونِ اللَّـهِ؛ بگو: ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم که به جز خدای یکتا را نپرستیم، و چیزی را با او شریک قرار ندهیم، و برخی برخی را به جای خدا به ربوبیّت تعظیم نکنیم » بر همین اساس مرکز اسلامی هامبورگ بیش از 50 سال است که منادی دیالوگ و گفت وگو میان ادیان و مذاهب گوناگون بوده و در این راستا تلاش های بسیار گسترده ای را داشته است. چراکه معتقد است سخنان و اظهارنظراتی که در رابطه با ادیان گوناگون مطرح می شود، باید مستند باشد. متاسفانه نسبت هایی که در رسانه ها و نشریات به ادیان مختلف و خصوصاً نسبت به دین مبین اسلام داده می شود، در بسیاری موارد مستند و صحیح نیست. به اعتقاد ما برای کسب صحیح دیدگاه های درست دینی باید به متخصصین دین و منابع اصلی و دست اوّل مراجعه نمود.

اسلام، دین رحمت، معنویت، آزادی و عدالت است

امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در خصوص شاخصه های اصلی دین اسلام که باید مورد مطالعه اندیشمندان و خصوصاً جوانان اروپایی قرار گیرد گفت: اسلام دین رحمت است و پیامبر بزرگوار آن با عنوان «رحمة للعالمین» به جهانیان معرفی شده است. لذا هرجا نام و نشانی از اسلام و مسلمانان باشد، رحمت و امنیّت در آنجا حاکم است. در تاریخ صدر اسلام آمده است که روزی در قلمرو نظام اسلامی، پیرمرد غیرمسلمانی در حال گدایی، مورد مشاهده حضرت علی علیه السلام که این مسجد به نام آن بزرگوار است، قرار گرفت. آن حضرت به محض اینکه این صحنه را دیدند ناراحت شده و دستور دادند که از بیت المال باید هزینه زندگی او تامین شود. همچنین امیرمؤمنان علی (ع) در فرمانی که به جناب مالک اشتر برای فرمانروایی ایالتی بزرگ دادند، فرمودند: همه انسان ها باید مورد احترام و تکریم باشد؛ چراکه مردم دو دسته اند: یا برادران و خواهران دینی تو هستند و یا اینکه همچون تو انسان می باشند: «النّاس صنفان إمّا أخٌ لك في الدين أو نظير لك في الخلق». 

وی ادامه داد: بر اساس آموزه های اسلامی اگر کسی از مسلمانی کمک بخواهد (حتی اگر فرد کمک خواه غیرمسلمان باشد) و پاسخی نشنود و جوابی نگیرد، آن فرد بویی از اسلام و مسلمانی نبرده است. « من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم» انسانها باید از خشونت پرهیز نموده و هر چه را برای خود می پسندند برای دیگران هم بپسندند و البته این از قوانین طلائی است که همه ملّتها آنها را باور دارند و پذیرفته اند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی بیان داشت: اسلام دین معنویت است و تاکید می کند که معنویت باید در جهان حکم فرما باشد. اسلام دین آزادی است، البته آزادی از قید و بندهای بسته شده به دست و پای بشریت. اسلام دین عدالت است و معتقد است هر چیزی باید سر جای خودش باشد. از منظر اسلام توجه به حیات معنوی همچون توجّه به حیات مادّی، لازم و ضروری است. اسلام دین حداقلی در رابطه با انسان نیست. یعنی این طور نیست که فقط به جنبه های فردی و شخصی بپردازد. اگرچه جنبه های فردی همچون نماز و ارتباط با خدای متعال و رشد فردی بسیار مهم است؛ اما قوانین اجتماعی اسلام نیز بسیار زیاد و قابل توجه است؛ به طوری که حتی دستورات فردی همچون نماز و روزه نیز در اصلاح جامعه تاثیر گذار است.

مسلمانان هیچ وقت برای جامعه تهدید محسوب نمی شوند

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه حضور مسلمانان در هر جامعه ای یک فرصت است و نه تهدید، گفت: مسلمانان هیچ وقت برای جامعه تهدید محسوب نمی شوند. البته متاسفانه برخی افراط گرایان مسلمان نما هستند که تفسیر بسیار غلط و خشنی از اسلام ارائه می دهند. به اعتقاد علمای بزرگ اسلام این افراد با الفبای اسلام آشنایی ندارند و به هیچ وجه شخصیت پیامبراکرم (ص) را نمی شناسند. پیامبر اسلام (ص) پیامبر رحمت و عقلانیت است. ما معتقدیم هیچ دینی برای خشونت نیامده است. مگر می شود خدا پیامبری را مهربان و پیامبری را اهل خشونت مبعوث کند. همه پیامبران الهی از سوی خدای مهربان برای هدایت مردم و برقراری صلح و امنیت و گسترش عدالت و عقلانیت مبعوث شده اند؛ لذا آنچه از سوی افراط گرایانی چون داعش با مدیریت پنهان جریان سلطه و استکبار ارائه می­شود، هیچ شباهتی به آموزه های قرآن و سیره پیامبراسلام (ص) ندارد.

وی بیان داشت: همانطور که سابقا بیان شد دین را باید از متخصصین دین اخذ نمود و نباید از طریق احزاب سیاسی، مسائل دینی را پی­گیری و به جامعه منتقل کرد. از آن بدتر اینکه برخی در جوامع اروپایی احزاب ضد دینی و ضد اسلامی تشکیل می دهند که همین باعث ایجاد التهاب در جامعه می شود. به اعتقاد ما اسلام و آموزه های قرآن کریم می تواند در جامعه متکثّر اروپایی و در جامعه ای که از ادیان و مذاهب گوناگون تشکیل شده، زندگی توام با صلح و امنیت را به ارمغان آورد. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: « والذی بعثنی بالحق بشیرا امرنی بمداراة الناس کما امرنی بأداء الفرائض»

سخنرانی رئیس هیئت مدیره لیگ مسلمانان آلمان

سخنران دیگر این همایش آقای بلال المجددی رئیس هیئت مدیره لیگ مسلمانان آلمان (DML) بود. وی برنامه های دیالوگ و گفتگوی متقابل میان ادیان و مذاهب را یکی از مسائل مهم برای فهم متقابل پیروان ادیان و رفع سوء تفاهمات بیان نمود و افزود: برخی از سیاسیون از اسلام سوء استفاده می کنند و آن را یک بعدی نشان داده و با تبلیغات منفی برای ترویج ایدئولوژی ترس از اسلام، می خواهند خشونت را به مسلمانان نسبت دهند. مسلمانان نباید در مقابل نسبت های ناروایی که به دین اسلام داده می شود، سکوت نمایند. دین اسلام نشان داده است که می تواند برای عموم مردم و خصوصاً برای اندیشمندان از لحاظ علمی و معنوی قابل پذیرش باشد. امروزه جلسات دیالوگ و گفت وگو زیاد شده است اما نکته مهم این است که ما به عنوان مسلمان باید ببینیم آیا توانسته ایم دین اسلام را خوبی معرفی کنیم یا خیر؟ به نظر من مشکلات کنونی مسلمانان به واسطه اسلام و قرآن نیست، بلکه بخاطر تفسیر غلط آموزه های دینی و عملکرد بد خود مسلمانان است.

وی ادامه داد: مسلمانان باید در جوامع اروپایی از خواب غفلت بیدار شده و فعال شوند. همانطور که می دانید در گذشته اسلام در اروپا از جایگاه بسیار بلند و ارزشمندی برخوردار بود؛ زیرا مسلمانان اهل جهاد واقعی و تلاش و تقوا بودند. ما باید جامعه مسلمانان را از این عقب ماندگی نجات دهیم. جوانان مسلمان باید مطالعات خود را بیشتر کنند. برخی از مسلمانان از متون دینی اطلاعات بسیار کمی دارند و در خانه های به جز قرآن کتاب دیگری ندارند و سایر کتب دینی و علمی را مطالعه نمی کنند. مسلمانان باید بکوشند نه تنها در گفتار بلکه در عمل و کردار نیز دین اسلام را به طور صحیح معرفی کنند. مسلمانان نباید هضم جامعه اروپایی شوند بلکه باید همچون گذشته جزئی از تاریخ و جامعه اروپا باشند. مسلمانان باید تلاش کنند برای اصلاح و پیشرفت جامعه نقش پررنگی را ایفا کنند و مثبت بودن را در عمل نشان دهند.

 

* استقبال از دومین همایش و برنامه های جانبی

دومین برنامه مرکز اسلامی هامبورگ به مناسبت هفته اروپایی، همایش « مسجد امام علی علیه السلام در کنار آلستر، بیش از 55 سال دیالوگ و گفت وگو» بود که در تاریخ یکشنبه 10 مای 2015 از ساعت صبح 10 الی 19 برگزار گردید و با استقبال بسیار خوب حدود 2000 نفری مردم هامبورگ اعم از مسلمان و غیرمسلمان مواجه شد.

درهای مرکز اسلامی هامبوگ و مسجد امام علی علیه السلام در این روز همچون روزهای دیگر به روی عموم بازدید کنندگان و علاقه مندان به فرهنگ غنی اسلام باز بود و مردم با خوشحالی از غرفه های گوناگون تدارک دیده شده توسط جوانان مسجد امام علی علیه السلام بازدید می کردند. مرکز اسلامی هامبورگ برای این همایش عمومی، که اطلاع رسانی آن از سوی آکادمی اسلامی آلمان، دولت ایالت هامبورگ و ستاد برگزاری هفته اروپا با انتشار بروشورها و پوسترهای مخصوص صورت گرفته بود، برنامه های متعددی در نظر گرفته بود.

در طول این مراسم، راهنمایان مرکز اسلامی هامبورگ در چند نوبت ابتدا توضیحات کاملی در رابطه با بنای خارجی و داخلی مسجد امام علی علیه السلام ارائه می­دادند. سپس توضیحاتی در مورد اصول اعتقادات مسلمانان به بازدید کنندگان داده می­شد. بازدید کنندگان ضمن بازدید، سوالات و شبهاتی که در مورد اسلام داشتند از راهنمایان و متخصصین دینی می­پرسیدند. همچنین برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر به امامت امام مرکز اسلامی هامبورگ، فرصت مناسبی را برای بازدیدکنندگان به وجود آورد تا از نزدیک با مراسم نماز جماعت مسلمانان آشنا شوند.

برخی از دیگر برنامه ­های این مراسم عبارت بودند از :

 ـ ایجاد غرفه پاسخ به سوالات مردمی در رابطه با اسلام با تبلیغ  Fragen Sie Uns !(از ما بپرسید)،

ـ برگزاری نمایشگاه عکس­های تاریخی مرکز،

ـ برگزاری نمایشگاه عکس­های مراسم جشن پنجاهمین سالگرد مرکز،

ـ برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای شرقی،

ـ برگزاری نمایشگاه کالیگرافی ( خطّاطی)،

ـ برگزاری غرفه بازی و نقاشی روی صورت برای کودکان،

ـ برگزاری نمایشگاه کتاب به زبان آلمانی و نیز مجله الفجر و سلام کیندر،

همچنین در طول این مراسم بسته­ های تبلیغاتی شامل بروشور معرفی مرکز، دفترچه یاداشت، کارت پستال مسجد و بسته ای ویژه کودکان به بازدیدکنندگان اهدا می­ گردید.

علاوه بر این در فضای خروجی مركز مكاني براي پذيرايي میهمانان در نظر گرفته شده بود كه از آنان با انواع نوشیدنی ها، شیرینی جات، چایی و قهوه پذیرایی به عمل می­ آمد.

برگزاری ویژه برنامه بزرگداشت مقام مادر

شایان ذکر است از آنجا که این روز همزمان با روز مادر در آلمان بود، ویژه برنامه ای نیز برای بزرگداشت مقام مادر برگزار گردید.

در این برنامه مسابقه «بهترین مادر دنیا» برگزار گردید که طی آن شرکت کنندگان مادر خود را با نوشتن جملاتی به عنوان بهترین مادر دنیا برای شرکت در مسابقه معرفی می کردند و در پایان از سوی هیئت داوران 7 نفر انتخاب شدند که 3 نفر آنان آلمانی زبان بودند و هدایای نفیسی به آنان اهداء گردید. همچنین در این ویژه برنامه کیک بزرگ و زیبایی به شکل مسجد تهیه شده بود که در پایان از مادران برگزیده مسابقه، برای دریافت هدایا و نیز بردین کیک دعوت به عمل آمد.

در بخشی از این ویژه برنامه حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، ضمن تبریک روز مادر، سخنان کوتاهی را ایراد نمود. وی احترام به مادر را از مشترکات همه ادیان و مذاهب بیان نمود و افزود: احترام به مادر در همه ادیان، مذاهب و فرهنگ ها تعریف شده است و در حقیقت مشترک میان همه ادیان است و می توان از آن به عنوان یک قانون طلایی نام برد. جایگاه مادر آن قدر مهم است که پیامبر (ص) فرمودند: « الجنة تحت اقدام الامهات» بهشت زیر پای مادران است. شاید با توجه به این نوع روایات بتوان گفت که رضایت مادر شرط ورود به بهشت است و هیچ پاداشی نمی تواند قدردان تلاش مادران باشد. مادر سرحلقه روابط عاطفی خانواده و نسل بشر است. مهر مادر به فرزند نمونه بهترین و قوی ترین مهربانی های عالم است. مادر به بشریت درس محبت و عشق می دهد. جایگاه مادر آن قدر مهم است که قرآن کریم از عده ای از زنان و مادران بزرگ که تربیت رهبران جامعه را برعهده داشته اند به عنوان الگو و اسوه همه انسان ها اعم از زن و مرد نام برده است. برای نمونه می توان به داستان مادر حضرت عیسی (ع) یعنی حضرت مریم (س) در سوره مریم و نیز داستان مادر حضرت موسی (س) در سوره قصص و نیز داستان دختر با کرامت پیامبراسلام (ص) یعنی حضرت زهرا(س) در سوره مبارکه کوثر اشاره نمود.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ ادامه داد: مادر با مهر و عطوفت خدادای اش، شیر خود ــ که مقوّی ترین و پاک ترین غذا برای کودک است ــ را به او می دهد تا از این امانت الاهی به درستی مراقبت نماید و او را با همه وجود با مبانی صحیح تربیتی به رشد فکری و معنوی می رساند و به جامعه بشری تحویل می دهد تا منادی دوستی و محبت میان بشریت باشد. بی شک بهترین تشکر عملی از مادر به ثمر نشستن پاره تنش باملاک کرامت و انسانیت خواهد بود که با حضورش در جامعه مهر و محبت و عطوفت را در جامعه بشری منتشر نماید تا همه بهشت واقعی و زندگی با محبت الهی و انسانی را در همین دنیا تجربه نمایند. قرآن کریم در رابطه با پدر و مادر سه نکته را بیان می کند:

1. « و بالوالدین احساناً» احسان و نیکی به پدر و مادر

2. « اللهم اغفر لی و لوالدیّ» طلب غفران و مغفرت برای آنها.

3. « ان اشکر لی و لوالدیک» شکرگذاری و قدردانی نسبت به زحمات آنها.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha