جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
لوازم آرایشی

حوزه/ امروزه دنیای شیطانی استکبار با استحاله فرهنگی زنان مسلمان، در صدد گرفتن هویت شخصیتی آنان است و می خواهد در جای جای زندگی ما حضور خود را داشته باشد تا از این طریق به اهداف شوم خود دست یابد.

 خبرگزاری «حوزه» اشاره؛ همین چند روز یکی از مسئولان بلندپایه وزارت بهداشت، اعلام کرد که ايران از حیث مصرف لوازم آرايشي در رتبه هفتم دنیا قرار دارد و این در حالی است که زنان و دختران ایرانی سالیانه 2 ميليارد دلار برای لوازم آرايشي هزینه مي‌كنند یعنی چیزی افزون بر 6 هزار میلیاردتومان آن هم فقط در یک سال!

جدای از بحث اقتصادی این قضیه و خروج این حجم عظیم از ارز، ابعاد فرهنگی چنین وضعیتی ما را بر آن داشت تا درباره چرایی این ماجرا با تنی چند از اساتید و پژوهشگران حوزه های علمیه خواهران گپ و گفت کوتاهی داشته و از آن ها بپرسیم که در برابر این موج مصرف گرایی رو به تزاید به راستی چه بایدکرد؟!

آنچه در ادامه می آید خروجی و ماحصل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با این کارشناسان و صاحب نظران است؛

وضعی که اصلاً مطلوب جامعه ما نیست

مریم معین الاسلام، مسئول موسسه فرهنگی زنان منتظر با اشاره به این که این حجم بالای مصرف لوازم آرایشی آن هم در خارج از حریم خانه و خانواده، به هیچ وجه مطلوب یک جامعه اسلامی نیست، اظهار داشت: این مساله در درجه اول نشانه تاثیرپذیری بخشی از زنان و دختران جامعه ما از فرهنگ منحط غربی است و واقعیتی که وجود دارد این است که فرهنگ و تفکر غربی به آرامش و هویت زنان جامعه ما آسیب جدی می زند و نمی توان نسبت به این موضوع بی خیال و بی تفاوت بود.

وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل ترویج فرهنگ غربی در میان جوامع و به ویژه در کشور ما، تمام فکر بعضی از زنان و دختران این شده که چه کار کنیم تا در نظر افراد جامعه و مع الاسف مردان غریبه و نامحرم زیباتر جلوه کرده و باعث جلب توجه بیشتر دیگران شویم.

رتبه دوم در خاورمیانه هستیم!

این استاد حوزه علمیه خواهران افزود: به همین خاطر است که شاهد بودیم که در اخبار رسانه های جمعی اعلام شد ایران در رتبه دوم خاورمیانه از حیث مصرف لوازم آرایشی قرار دارد و حال آن که در خیلی از کشورهای غربی، زنان و دختران آن ها هم به این میزان لوازم آرایشی مصرف نمی کنند.

خریدی که کمک به جبهه استکبار است

وی بیان داشت: تداوم چنین وضعی علاوه بر آن که آسیب های اجتماعی و فرهنگی بسیاری به همراه دارد، باعث می شود که سرمایه داران غربی از بابت فروش لوازم آرایشی در کشور ما روز به روز پولدارتر شوند و این هم ناخواسته به منزله کمک به جبهه استکبار است.

 مراقب توطئه فرهنگی دشمن باشیم

زهرا تاجیک، استاد جامعه الزهرا(س) نیز با بیان این که یکی از اصلی ترین شیوه های تهاجم فرهنگی دشمنان به جامعه ما ، ترویج استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی آن هم در خیابان و معابر عمومی شهرهاست، گفت: ما باید مراقب توطئه های دشمن به ویژه در زمینه حیازدایی باشیم و بدانیم که آن ها به هیچ وجه خیر و صلاح جامعه ما به خصوص بانوان ما را نمی خواهند.

آن ها هویت زن مسلمان را نشانه گرفته اند

وی خاطرنشان کرد: امروزه دنیای شیطانی استکبار با استحاله فرهنگی زنان مسلمان، در صدد گرفتن هویت شخصیتی آنان است و می خواهد در جای جای زندگی ما حضور خود را داشته باشد تا از این طریق به اهداف شوم خود دست یابد.

نسبت به آسیب های فرهنگی ، حساس باشیم

عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم ابراز داشت: بدون تردید چنانچه ما نسبت به شیوع فرهنگ و ارزش های غربی بی توجه باشیم عوارض و آسیب های بسیار نامطلوبی در جامعه ما ایجاد می شود به ویژه در رابطه با مسایل دختران و زنان که این آسیب ها جدی تر و محسوس تر است.

واقعیت تلخی که نمی توان نادیده گرفت

وی افزود: واقعیتی تلخی که وجود دارد این است که بسیاری از آسیب های اجتماعی واخلاقی به خاطر رویکرد بخشی از زنان و دختران جامعه ما به فرهنگ و تفکر غربی است و این که تا حدود زیادی از آموزه های دینی فاصله گرفته اند.

تاثیر شبکه های ماهواره ای و سایت های مبتذل اینترنتی

تاجیک همچنین ادامه داد: تاثیر شبکه های مبتذل ماهواره ای همچنین سایت های غیرفرهنگی اینترنتی را نمی توان در این قضیه نادیده گرفت چرا که امروز رسانه ها نقش اول را در شکل گیری و هویت بخشی فرهنگی به یک جامعه به ویژه در رابطه با مسایل زنان و دختران ایفا می کنند.

گلایه از برخی برنامه های تلویزیونی

وی اضافه کرد: گاهی متاسفانه برخی برنامه های تلویزیونی به ویژه سریال ها نیز در این امر بی تاثیر نیستند و لذا مسئولان رسانه ملی باید در برنامه های خود نظارت و کنترل لازم را داشته باشند.

وقتی از غربی ها هم جلو می اُفتیم!

فاطمه احمدی، محقق و پژوهشگر حوزوی نیز با اشاره به این که در خبرها آمده بود که حدود ۸۰ درصد لوازم آرايشي به صورت قاچاق وارد کشور می شود، گفت: شاید جالب باشد که بدانید در بسیاری از کشورهای دنیا حتی از نوع غربی آن، خانم ها تا سن 35‌سالگي چندان اهل آرایش کردن نیستند؛ اما متاسفانه باید اذعان داشت که سن آرايش در کشور ما به حدود 15 سال رسیده است.

چه بود و چه شد؟!

وی همچنین اضافه کرد: تا همین چند سال قبل، اگر دختر ازدواج‌نكرده‌اي صورت خود را اصلاح می کرد و از لوازم آرایشی استفاده می کرد، این مساله یک ناهنجاري بزرگ به شمار می رفت و مورد انتقاد شدید خانواده و دوستان قرار می گرفت اما متاسفانه الان نه فقط دختران جوان بلکه حتی پسرها نیز دچار این گونه معضل شده اند.

همه در برابر این موج مخرب مسئولیم

این محقق و پژوهشگر حوزه مسایل اجتماعی در خاتمه سخنان خود بیان داشت: آنچه مسلم است این که برای مقابله با موج مدگرایی و ترویج فرهنگ ابتذال آمیز غربی، همه رسانه هایی که خود را متعهد به انقلاب و اسلام می دانند، همچنین خانواده ها و معلمان و اساتید نقش بسیار مهمی برعهده دارند و هر یک باید متناسب با رسالت خود دست به کارهای فرهنگی بزنند تا شاید بتوانیم در آینده، تا حدی جلوی این روند مخرب را بگیریم.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha