پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
طلاب کامپیوتر

حوزه/ مدير موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان: 15 هزار کتاب با 110 موضوع در سایت قائمیه وجود دارد که علاقه مندان می توانند با مراجعه به این سایت از چگونگی مطالب آن مطلع شوند.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از اصفهان، يكي از افتخارات استان اصفهان در وادي پژوهش هاي علمي و امور تحقيقاتي درعرصه ديني  ومذهبي كه ابعاد جهاني نيز دارد، مجتمع فرهنگي مذهبي قائميه اصفهان است.

شايد به ندرت طلبه و روحاني پژوهشگري در كشور ايران باشد كه در امر و  تحقيق و پژوهش فعال باشد و با اسم موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان و توليدات ان آشنا نباشد.

بدين منظور گفت وگويي اختصاصي حجت الاسلام والمسلمین نبوی، با مدير عامل مجتمع فرهنگي تحقيقاتي قائميه اصفهان داشتيم كه در ذيل شرح  گفت و گو آمده است.

ابتدا خود را كامل معرفي كنيد و بيان كنيد از چه سالي وارد حوزه  علميه شديد؟

بنده در سال 1363 وارد حوزه علمیه شدم و مدت ها نیز در جبهه های حق علیه باطل شرکت داشته ام، طی این سال ها به تحصیل در دروس حوزوی از جمله درس خارج اصول فقه پرداختم، حضرت آیت الله العظمي مظاهری، آیت الله سید حسن امامی، آیت الله ادیب نجف آبادی از جمله اساتید بنده در دوران تحصیلم بوده اند.

از چه زماني به سمت وسوي فعاليت هاي رسانه‌اي و نرافزاري سوق پيدا كرديد؟

به سبب علاقه زیادی که نسبت به رسانه های جدید و علي الخصوص مجازي داشتم از همان ابتدا نرم افزارهایی تهیه کرده و شروع به فعالیت های تحقیقاتی کردم، با آمدن اینترنت بنده فعالیت خود را در مرکزی به نام آل البیت تحت نظارت حضرت آیت الله سیستانی شعبه اصفهان جهت راه اندازی دو سایت montazar.net و yazahra.net آغاز کرده و سپس در مرکزی به نام نشر معارف اهل بیت(ع) اقدامات متعددی در زمینه کتاب های دیجیتالی انجام دادم.

به دستور آیت الله سید حسن امامی وارد مجتمع فرهنگی مذهبی قائمیه اصفهان شدم و کارهای فرهنگی متعددی از جمله سایت ghaemieh.com را ایجاد کردم، بعد از مدتی این مرکز را به نام خود ثبت کرده و به عنوان مدیرعامل نیز در انجا مشغول به کار شدم.

پيرامون برنامه ها و اقدامات صورت گرفته از سوي موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان توضيح  و تشريح دهيد؟

در حال حاضر بیش از 15 هزار کتاب شیعه با 8 فرمت جهانی قابل ارائه بر روی انواع و اقسام تلفن های همراه، کامپیوتر و تبلت است که این روند در حال تکمیل شدن از لحاظ کمی و کیفی است، تمام مطالب از مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان و دیگر مراکز که مجوز دارند بر روی سایت قرار می گیرد.

اهم موضوعات کتاب های سایت راجع به اهل بیت(ع)، چهارده معصوم(ع)، خانواده، حوزه و دانشگاه است.

تعداد آمار بازديد كنندگان از سايت شما درحال حاضر چه ميزان است؟

در حال حاضر استقبال بازدیدکنندگان از سایت روزبه روز در حال افزایش است، به نحووي كه روزی 20 هزار نفر از آن بازدید می کردند و اكنون روزی بیش از 10 مرتبه سایت از سوی کاربران تخلیه می شود، اكنون سایت قائمیه به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در خدمت کاربران است، افزود: حدود 75 درصد کاربرانی که از سایت استفاده می کنند داخلی و مابقی نیز از کشورهای آمریکا، انگلیس و کشورهای اسلامی هستند.

بودجه و اعتبار از كجا تامين مي شود  و چه تعدادي از روحانيون محقق با شما همكاري مي كنند؟

اهم و اخص تامین بودجه سایت قائمیه مردمی است، ما دارای بودجه دولتی نیستیم به همین سبب محققان این سایت از تعداد 20 تا  50 نفر متغیر هستند، در حال حاضر این مرکز در خدمت 20 نفر از طلاب محقق به صورت مستقیم و غیرمستقیم است.

رونمایی از نسخه AUS برای ویندوز اپل در سایت قائمیه

مهمترين فعاليت و توليدي كه براي روزهاي آتي دردست اقدام داريد و مي توانيد به طلاب  محقق نويد بدهيد، را بيان كنيد؟

آمدن سیستم اندروید به بازار یکی از راه های انتشار مطالب سایت قائمیه در تلفن های همراه و رایانه بود، طی یک ماه آینده از نسخه AUS برای ویندوز اپل و بعد از آن در ویندوز PHON رونمایی می شود، طی چندماه آینده نرم افزاری برای مشاهده کتب بر روی اصل ویندوز قرار می گیرد، کاربران می توانند با نصب این نرم افزار جمیع کتاب ها را از سایت قائمیه دانلود کنند.

در آینده نزدیک نیز یک کار تحقیقاتی به نام خصائص الثقلین که حدود 110 ویژگی قرآن مجید است و تحقیقات ان مدت ها به به طول انجامیده در مرکز فرهنگی قائمیه در سایت مخصوصی به نام KHASAES.COM ایجاد می شود، همچنین سایت دیگری به نام khadijeh.com که صفات و زندگینامه ام المومنین حضرت خدیجه کبری است با فرمت های مختلف به کاربران ارائه می شود.

راه اندازی سایت علامه مجلسی به نشانی majlesi.net که از طریق آن تمام آثار مرحوم علامه مجلسی به زبان فارسی و عربی قابل دسترسی است از دیگر اقدامات مجتمع فرهنگی مذهبی قائمیه است،

 در مجموع بیش از 12 سایت اینترنتی در مجتمع فرهنگی مذهبی قائمیه راه اندازی شده است.

نظر و اعتقاد شما پيرامون ورود طلاب و روحانيت به فضاي مجازي و اهتمام به امر تبليغ دراين عرصه چيست؟

طلاب باید به صورت خودجوش اقداماتی انجام دهند که از جامعه جهانی عقب نمانند و نرم افزارهای مختلف را اموزش ببینند تا زودتر به نتیجه برسد، در این روزگار که وقت بسیار ارزشمند است با تهیه تلفن همراه پیشرفته و قرار دادن نسخه پیشرفته بازار کتاب قائمیه بر روی ان، افراد حدود 15 هزار کتاب در جیب خود خواهند دید.

با به کاربردن نرم افزارهای پیشرفته، طلاب و روحانیون بیشتر به فتواهای مراجع مختلف آشنایی پیدا کرده و راحت و سریع تر می توانند به سوالات مردم پاسخ دهند، البته لازم به ذكر است كه مسئولان باید به طلبه ها انگیزه داده و آنها را برای آموزش نرم افزارهای روز دنیا تشویق کنند.

شاخصه هاي ورود طلاب به عرصه فضاي مجازي چيست؟

آموزش با کامپیوتر، آموزش استفاده از سایت های اینترنتی و استفاده و نصب نرم افزارهای کتاب از جمله شاخصه های ورود طلاب به فضای مجازی است،فضای مجازی مانند یک چاقو عمل می کند هم می شود برای رفع نیاز باشد و هم برای صدمه زدن به دیگری.در حال حاضر مرکز فرهنگی قائمیه بیشترین استفاده را از فضای مجازی برده و ان را تبدیل به یک فرصت کرده است.

با استفاده از فضای مجازی می توان از تعداد 15 هزار کتاب در وقت های اضافه برای مطالعه استفاده کرد، به عنوان نمونه در بحث تاثيرات سايت و توليدات قائميه همين بس كه مردم طی تماس های تلفنی و ارسال ایمیل به ما اعلام کرده اند که با استفاده از کتب های واقع در سایت قائمیه هدایت شده اند.

بهترين مشوق هاي شما براي ادامه مسير تحقيقاتي و توليداتي خود چه كسي يا كساني بودند؟

مبلغان مشوق های اصلی ما برای راه اندازی این سایت بوده اند زیرا بردن کتاب به دیگر نقاط جهان در برخی موارد غیرممکن بود اما با راه اندازی سایت قائمیه سبب شد کار مبلغان آسان تر شود، برخی از آثار شیعیان که در کشورهای اسلامی توسط تکفیری ها به اتش کشیده شد توسط سایت قائمیه دوباره احیا شده است.

توصيه شما به طلاب و روحانيون  و خوانندگان اين گفت وگو چيست؟

توصیه بنده به طلاب این است که زبان های خارجی از جمله انگلیسی را فرا گرفته تا بتوانند به راحتی در زمینه اسلام و تشیع تبلیغ کنند، 15 هزار کتاب با 110 موضوع در سایت قائمیه وجود دارد که علاقه مندان می توانند با مراجعه به این سایت از چگونگی مطالب آن مطلع شوند.

آيا از بحث تبليغات و معرفي سايت و توليدات اين مركز تحقيقاتي راضي هستيد، انتظارات شما برآورده شده؟

حقيقتش تا كنون اطلاع رساني خوبي انجام نشده است، درگاه هایی برای اطلاع رسانی این سایت وجود داشته اما اقدامی در این خصوص انجام ندادیم زیرا شعار ما این است که یک کار باید خودش را معرفی کند، تبلیغات برای معرفی سایت قائمیه یک کمک موثری برای جهان تشیع است، اگر ریشه های اقتصادی کار محکم شود نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت بنابراین ضرورت دارد مردم در زمینه دیجیتال نیز سرمایه گذاری کرده و چه بسا حتي  اموال خود را وقف کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha