پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه

حوزه/ طلبه ای که قلم نزده و صفحه ای را با علم و آگاهی خود به عنوان یک اثر بر جا نگذاشته باشد، نمی تواند به عنوان طلبه جامع حوزوی معرفی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری امروز در هفتمین جشنواره علامه حلی(ره) در سالن مرکز همایش های  دفتر تبلیغات اسلامی  حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه مناسب شیعه و روحانیت در دنیا، اظهار داشت: کمیت بالای جامعه علمی شیعه، توانمندی نظامی، تمکن مالی، احترام و تجلیل در میان مسلمانان و غیر مسلمانان و ... نشان از جایگاه بالای شیعه و روحانیت آن در دنیاست.

وی با بیان این که امروز شیعه به عنوان یک مجموعه عقل گرا و خردمند در جهان قابل احترام است ابراز داشت: حتی در برخی از اظهارات ابرقدرت های عالم نیز مشاهده می کنیم که از شیعه، ایران، روحانیت و عالمان دین به خوبی یاد می کنند و چاره ای جز این هم  ندارند.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: بر اساس جایگاه امروز شیعه و روحانیت، مسئولیت زیادی بر دوش ماست که باید به آن توجه داشته باشیم.

*وظایف طلاب و روحانیون

امام جمعه قم با اشاره به وظایف طلاب و روحانیون، تصریح کرد: فهم عمیق و همه جانبه از دین، انجام فعالیت های مطالعاتی و پژوهشی در عرصه های دینی، رسیدن به کمالات اخلاقی مطلوب، کسب بینش لازم در عرصه های گوناگون سیاسی و تبلیغ همه جانبه بر اساس فهم درست از اسلام از مباحثی است که طلاب و روحانیون باید به آن توجه کنند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: مردم از روحانیت انتظارات به حقی دارند که باید در کسب آن تلاش شود.

*حوزه تنها نهاد آموزشی و تبلیغی نیست

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این مطلب که حوزه تنها یک نهاد آموزشی و تبلیغی نیست، اظهار داشت: حوزه مجموعه ای از فعالیت های آموزشی، پژوهشی، اخلاقی و تبلیغی است که در کنار هم می باشند، امروز نسل جوان حوزه ها بزرگترین سرمایه ما بوده و باید بر روی تک تک آنان  حساب باز کرده تا به دستاوردهای مناسبی برسیم.

*طلاب قلم بزنند

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: طلبه ای که قلم نزده و صفحه ای را با علم و آگاهی خود به عنوان یک اثر بر جا نگذاشته باشد، نمی تواند به عنوان طلبه جامع حوزوی معرفی شود.

عضو خبرگان رهبری تأکید کرد: طلاب باید حال و هوای تبلیغ داشته باشند؛ چراکه عرضه دین از وظایف آنهاست. معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برخی از بی مهری ها نسبت به حوزه و طلاب، تصریح کرد: نخستین اقدامی که در حوزه های علمیه باید انجام شود، ایجاد روحیه در طلاب است تا در اواسط راه دچار تحیر و سرگردانی نشوند.

امام جمعه قم گفت: طلاب باید به صورت هدفمند اشتغال به تحصیل داشته و بر اساس استعدادها و قابلیت ها درس بخوانند.

آیت الله حسینی بوشهری اظهار داشت: انزو اطلبی یکی از مباحثی است که طلاب باید از آن دوری کرده و در متن جامعه حضور پیدا کنند.

وی ابراز داشت: پرهیز از فعالیت های افراطی و سرگرمی هایی که وقت و فرصت را به هدر می دهد، از دیگر مباحثی است که طلاب جوان باید به آن توجه داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه تأکید کرد: قناعت در علم، مورد سرزنش است و باید در کسب آن حریص بود.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به شخصیت علامه امینی، خاطرنشان ساخت: ایشان برای تدوین کتاب الغدیر، 10 هزار جلد کتاب در کشورهای گوناگون مطالعه کرده تا توانسته این کتاب شاخص را به رشته تحریر در بیاورد.

* سر سفره بزرگان نشسته ایم

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این مطلب که ما امروز سر سفره بزرگان علمی حوزه نشسته ایم، گفت: طلاب جوان باید این مجاهدت ها را ببینند و درس بگیرند.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: پژوهش در گذشته بدون ساز و کارهای امروزی بوده است؛ اما در حال حاضر آموزش های مناسبی به طلاب داده می شود و اساتید خوبی در این زمینه داریم.

آیت الله حسینی بوشهری اظهار داشت: متن درسی، نحوه آموزش و اساتید ما باید دارای ویژگی پژوهشی باشند تا بتوانیم همچون گذشتگان تألیفات جامع و کامل داشته باشیم.

*آموزش و پژوهش باید درهم تنیده شود

وی با تأکید بر اینکه آموزش و پژوهش باید درهم تنیده شوند، اظهار داشت: آموزش مهارت های پژوهشی از دیگر گام هایی است که باید برداشته شود؛ البته در حال حاضر انجام شده و این جشنواره ها خروجی همین آموزش های مهارتی است.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: باید امکانات مناسب در اختیار پژوهشگران قرار داده شود تا بتوانند با خیالی آسوده به این مبحث بپردازند.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: طلاب نباید سطحی قلم بزنند؛ بلکه با تفکر و اندیشه، تراوش فکری خود را بر روی کاغذ پیاده کنند.

امام جمعه قم در پایان تصریح کرد: اخلاق پژوهشی از دیگر مباحثی است که باید مراعات شود؛ چراکه دستبرد به نوشته دیگران بدون نام و نشان صحیح نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha