جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام جمشیدی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: امروز آثار علمی حوزوی که در دهه های اخیر از سوی افراد و مراکز پژوهشی منتشر شده، در تراز مناسبی با حوزه های علمیه طول تاریخ قرار داشته و عقب گرد نداریم.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی در هفتمین جشنواره علامه حلی(ره) در سالن مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ضمن تبریک حلول ماه شعبان، اظهار داشت: امروز حوزه های علمیه از نظر علمی و اخلاقی قابل مقایسه با گذشته قرار می گیرد و برخی قائلند که ما پیشرفتی نداشته ایم.

وی ابراز داشت: امروز آثار علمی حوزوی که در دهه های اخیر از سوی افراد و مراکز پژوهشی منتشر شده، در تراز مناسبی با حوزه های علمیه طول تاریخ قرار داشته و عقب گرد نداریم.

*امروز حوزه های علمیه نسبت به نیازهای روز پاسخگوست

مدیر حوزه علمیه خواهران خاطرنشان ساخت: امروز حوزه های علمیه نسبت به نیازهای روز پاسخگو بوده و تولیدات علمی مناسبی داشته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: موسوعه هایی که امروز در حوزه های علمیه منتشر شده، بسیار کامل و دقیق می‌ باشد و پاسخگوی بسیاری از مباحث روز است.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی تصریح کرد: امروز حرکت علمی در حوزه های علمیه کمتر از گذشته نبوده و علوم قابل توجه و تأملی تولید شده است.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری نسبت به تحول در حوزه های علمیه، بیان داشت: ایشان تحول را ضرورت جدی و دائمی حوزه های علمیه دانسته و تأکید دارند که حوزه باید در شرایطی قرار بگیرد تا بتواند از ظرفیت های خود در پاسخگویی به شبهات و مسائل روز استفاده کند.

*تحول به چه معناست؟

مدیر حوزه علمیه خواهران یادآور شد: منظور از تحول، ندیدن ظرفیت های موجود حوزه نیست؛ بلکه مراد پیشرفت روزافزون است.

*پیشرفت حوزه های علمیه کوچک باعث افتخار است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: برای ما قابل تأمل است که امروز تولید علم و پیشتازی در توفیقات علمی، منحصر در حوزه های علمیه بزرگ همچون قم نیست؛ بلکه اتفاقا زنگ هشدار و توجه ای است برای این حوزه ها که همیشه در پیشانی، قله و اوج حرکت های علمی بوده اند؛ اما گاهی در المپیادهای علمی مخصوصا در حوزه های علمیه خواهران، حائزین رتبه در جشنواره های علمی اکثرا از شهرستان ها هستند؛ آنهم نقاط دور دست و با امکانات کم؛ اما انگیزه ها، توجه به نیازها و استفاده حداکثری از ظرفیت ها و مقدورات، ما را به این نتیجه رسانده که این افتخاری است که تولید علم منحصر به قم نباشد.

*شاخص ها حرکات علمی را مشخص می کنند؛ نه نام ها و آوازه ها

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی ابراز داشت: حوزه های علمیه باید توجه کنند که حرکت های علمی و رشد این حرکت ها دارای شاخص های معتبر است؛ پس این شاخص ها هستند که داوری می کنند؛ نه نام ها، آوازه ها و جمعیت ها.

وی با تأکید بر تجدید نظر در سازوکارهای ارزیابی و تقدیر، خاطرنشان ساخت: ما نباید خیل مشتاقین شهرستانی را به لحاظ محدودیت و کمبود امکانات از توجه و تقدیر محروم کنیم.

*استاد عنصر اصلی در عرصه های گوناگون حوزوی است

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به نقش اساتید در حوزه های علمیه، تصریح کرد: استاد عنصر اصلی در عرصه های آموزش، پژوهش و اخلاق بوده که حق پدری بر ما داشته و ما نیز باید در مورد نسل آینده همین منش را داشته و مباحث و ظرافت های حوزوی را به آنان بیاموزیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: اساتید استوانه های علم بوده اند که با استفاده از حلقه شاگردان، کارهای بزرگی را رقم زده اند.

*اساتید با شیوه های نوین پژوهشی آشنا شوند

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی در پایان تأکید کرد: اساتید باید با شیوه های نوین پژوهشی آشنا شده تا بتوانند طلابی پژوهشگر تربیت کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha