جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 350303
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
علوم انسانی

حوزه/ مدرس فلسفه گفت: در بخش علوم انسانی در کشور ما، هنوز با نگاه غربی به مسایل این رشته نگریسته می شود؛ لذا بیش از مشکلاتی که جوامع غربی در علوم انسانی با آن مواجه هستند ما با مشکلات مواجه شده ایم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام امینی نژاد در نشست علمی« بازخوانی و باز تعریف علوم اجتماعی از منظر حکمت صدرایی» که در مجمع عالی حکمت برگزار شد، گفت: این نشست علمی در آستانه سالروز بزرگداشت حکیم الهی، صدرالمتالهین شیرازی برگزار شده است.

وی افزود: این جلسه در راستای عمل به منویات رهبری در خصوص امتداد حرکت فلسفه اسلامی در حوزه علمیه قم برگزار شده، زیرا ایشان تاکید فراوانی بر فعالیت مستمر فلسفی در این حوزه دارند.

حجت الاسلام امینی نژاد خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر در سه محور تاکید دارند؛ اولین محور که نقش بسیار کلیدی و حساس در جهت دهی نیروهای علمی جامعه اسلامی دارد، تاکید ایشان به مساله بازسازی و احیای تمدن بزرگ اسلامی است.

وی افزود: رهبر انقلاب به طور هوشمندانه، نگاهی کلان و مهم پیش روی فعالان این جامعه گذاشتند که همان بحث تمدن سازی است؛ در حقیقت اندیشه اصلی ما در شکل دهی به انقلاب اسلامی، اندیشه ای عظیم و بلند است که در راستای تمدن سازی علوم اسلامی خواهد بود.

حجت الاسلام امینی نژاد گفت: تاکیدات رهبری در ادامه به محور دوم اشاره می کنند که همان تاکید به علوم انسانی و تحول در این علوم بوده و همچنین شکل گیری علوم انسانی - اسلامی می باشد؛ ایشان فرمودند که اگر بناست بازسازی تمدن اسلامی صورت بگیرد، این امر امکان پذیر نیست مگر اینکه روی محور دانش و به خصوص علوم انسانی تاکید کنیم.

دبیر نشست علمی بازخوانی و بازتعریف علوم اجتماعی از منظر حکمت صدرایی تصریح کرد: آنچه در علوم انسانی برای ما ترجمه شده دارای تعریفی منجمد و عینی از موضوعات علمی است که در حقیقت این یافته ها هیچ پیش زمینه ای نخواهند داشت.

وی گفت: در بخش علوم انسانی در کشور ما، هنوز هم با نگاه غربی به مسایل این رشته نگریسته می شود؛ لذا بیش از مشکلاتی که جوامع غربی در علوم انسانی با آن مواجه هستند ما با مشکلات مذکور مواجه شده ایم.

حجت الاسلام امینی نژاد اظهارکرد: محور سوم؛ تاکید رهبر معظم انقلاب روی حکمت اسلامی به ویژه حکمت صدرایی که کار آن توسعه فلسفه و حکمت اسلامی بوده، می باشد.

وی گفت: تاکیدات فراوانی در ارتباط با مساله امتدادهای فلسفه اسلامی و حکمت صدرایی از سوی ایشان مطرح شده که از این طریق فلسفه اسلامی را نیز شکوفا کنیم.

مدرس حوزه بیان کرد: از جمله مباحث با اهمیتی که در فلسفه صدرایی مطرح است، بحث وجود ذهنی که این بحث، بستر اصلی شکل گیری خلاقیت ها و اعتبارها، خاستگاه اصلی در خصوص فاعلیت و کنش اجتماعی و علوم انسانی است.

وی گفت: بحث وحدت وکثرت و انواع متعدد این دو و ترکیب ها و کیفیت انتشار وحدت در کثرت و همچنین وحدت و کثرت تشکیکی از دیگر مباحث حکمی نابی است که در این حکمت مورد بحث می باشد.

حجت الاسلام امینی نژاد خاطرنشان کرد: بحث علیت و قوانین علیت است که این مباحث به نحو شگرفی در علوم حاضر است؛ علل فاعلی و اقسام علل فاعلی؛ بحث علت غایی که تاثیر بسیاری زیادی در پی ریزی علوم انسانی دارد و ... از جمله مباحث دیگر مطروحه در فلسفه صدرایی است.

وی گفت: بحث قوه و فعل، حرکت و گونه های تحول و حرکت های جوهری و عرضی، نظان تشکیکی، مباحث معرفت شناسی و... قابلیت امتداد یافتن برای همه شوون بشری را دارد.

مدرس فلسفه حوزه یادآورشد: اصول اشتراکی و وحدت آفرین حداقلی در جوامع غربی دیده می شود و نکته دیگر آن است که مبنایی ترین مبانی که در غرب است، بحث های خود خواهی فردی می باشد؛ یعنی بنیادی ترین مبانی در جامعه غربی به نوعی است که از بین رفتن و متلاشی شدن آن بسیار محتمل است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha