پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خسروپناه

حوزه/ ملا صدرا فلسفه اجتماعی نداشته، ولی از مبانی فلسفه صدرایی می توانیم به علوم اجتماعی برسیم؛ این گونه برداشت مفهومی از نظریه صدرایی توسط علامه طباطبایی با بحث فلسفه اجتماعی آغاز شد و شاگردان ایشان آن را گسترش دادند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه امروز در نشست علمی بازخوانی و بازتعریف علوم اجتماعی از منظر حکمت صدرایی، در مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: همانطوری که علوم اجتماعی مبتنی بر فلسفه های تحلیلی و اگزیستانسیالیستی موجود است و مبتنی بر مکاتب لیبرالیستی، مارکسیستی و فمنیستی ایجاد شده، آیا می توانیم از حکمت اجتماعی صدرایی سخن بگوییم؟

وی افزود: امروز چیزی به نام علوم اجتماعی ناظر به حکمت صدرایی وجود نداشته و خود ملاصدرا نیز چنین بحثی را دنبال نمی کرد، زیرا این گونه مباحث آن روز ها مطرح نبوده است.

استاد فلسفه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: کسی این گونه تعبیر کند، نقشی که حکمت صدرایی می تواند ایجاد کند بدین صورت است که جامعه ای بسازد و از این جامعه خاص به علوم اجتماعی خاصی برسیم که در این بحث نیز مطرح است.

این نویسنده و پژوهشگر فلسفه اسلامی بیان کرد: شهید صدر بیان می کند ما مکتب اقتصادی اسلامی داریم، ولی علم اقتصادی نداریم چون هنوز به کشف روابط جدید نرسیده ایم؛ لذا وقتی این مبانی تغییر می کند باید آنها را به شکل علمی بازسازی کنیم.

وی افزود: علوم اجتماعی مدرن، مجموعه ای از دانش ها است که با رفتار و جامعه سروکار دارد؛ این علوم اجتماعی سه کار مهم انجام می دهند؛ یا مربوط به توصیف انسان مطلوب بوده یا توصیف انسان محقق است و یا به نقد و تغییر می پردازد.

استاد فلسفه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: سوال اینجاست که آیا در توصیف انسان، سازمان، جامعه توزیع و تولید و مصرف مطلوب می توانیم از حکمت صدرایی استفاده کنیم یا خیر؟

این نویسنده و پژوهشگر فلسفه اسلامی بیان کرد: همت حکمت صدرایی بیشتر در حوزه الهیات بوده و در ضمن بحث های در خصوص معرفت شناسی و... را با دغدغه الهیات مورد بحث واقع می کند؛ بخش اول فعالیت علوم اجتماعی، فلسفه الاجتماع نام می گیرد و مباحث توصیف انسان مطلوب نیز در حوزه فلسفه الاجتماع وارد می شود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد: ملا صدرا فلسفه اجتماعی نداشته ولی از مبانی فلسفه صدرایی می توانیم به علوم اجتماعی برسیم؛ این گونه برداشت مهندسی از نظریه صدرایی توسط علامه طباطبایی(ره) با بحث فلسفه اجتماعی آغاز شد و شاگردان ایشان آن را گسترش دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha