جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اعرافی

امام جمعه قم گفت: پیشرفت های علمی و فن آوری ایران با وجود تحریم ها و دشمنی های فراوان برای همگان شگفت آور است.

به گزارش خبرگزاري «حوزه»،  حجت الاسلام والمسلمین اعرافی جمعه در دیدار وزیر اقتصادی اندونزی که در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد، گفت: اندونزی در نگاه دولت ما اهمیت زیادی دارد که پرجمعیت ترین کشور مسلمان و دارای نقش آفرینی های زیادی در عرصه جهانی است.

امام جمعه قم با بیان این که جامعه المصطفی از دیرباز میزبان دانشجویانی از اندونزی بوده است، تصریح کرد: امروزه نیز بسیاری از دانش پژوهان اندونزیایی در ایران در حال تحصیل هستند که اینها بهترین سفیران ارتباط میان ایران و اندونزی می باشند.

وی با اشاره به فعالیت دانشگاهی در ایران گفت: پیشرفت های علمی و فن آوری ما با وجود تحریم ها و دشمنی های فراوان برای همگان جالب توجه است. بیش از دو هزار دانشگاه و واحد دانشگاهی در 560 شهر کشور در حال فعالیت هستند و نزدیک به پنج میلیون دانشجو در آنها به تحصیل می پردازند جمعیت بیشتر دانشگاه های ما را بانوان تشکیل می دهند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که کمتر رشته تحصیلی در جهان است که در دانشگاه ها و مراکز علمی ایران وجود نداشته باشد، تصریح کرد: علاوه بر این تعداد، بیش از 100 دانشگاه در عرصه علوم پزشکی در حال فعالیت هستند؛ همچنین 100 مرکز تحقیقاتی در حوزه فن آوری های گوناگون در کشور وجود دارد.

وی رتبه علمی ایران را بر اساس رنکینگ جهانی مانند isi در جایگاه اول منطقه معرفی و عنوان داشت: در برخی فن آوری ها و تکنولوژی ها مانند فن آوری هسته ای، نانو تکنولوژی نیز در عرصه جهانی در جایگاه های برتر قرار داریم.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: میان فن آوری و صنعت در ایران ارتباط و تعاملی برقرار است که فعالیت پارک های علم و فن آوری در بسیاری از استان ها این کار انجام می دهد.

وی به نقشه جامع علمی ایران اشاره کرد و گفت: این نقشه ترسیم شده و تمامی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی قدم به قدم بر اساس آن حرکت می کنند؛ دست یابی به قله های فن آوری و اجرای عدالت آموزشی بدون نقش داشتن منطقه، قومیت و مذهب از اهداف علمی کشور می باشد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه پایه روابط در جهان اسلامی را به وجود آوردن پایگاه علمی و فن آوری در کشورها دانست و گفت: ایران به عنوان پایگاه تفکر انقلاب اسلامی و اندونزی به عنوان کشوری اثر گذار در جهان اسلام، می توانند نسبت به تشكيل پایگاه علم و فن آوری در جهان پیشگام باشند.

وی حوزه با پایگاه مهم علمی کشور در کنار دانشگاه معرفی و عنوان داشت: قم، پایگاه مهم علم و فکر و فرهنگ و اندیشه در جهان اسلام است که دو هزار حوزه و مدرسه دینی در سراسر کشور فعال است که پذیرای خواهران و برادران علاقه مند به فراگیری علوم دینی و اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به فعالیت 500 حوزه علمیه ویژه اهل سنت در کشور گفت: 150 هزار نفر از مذاهب مختلف اسلامی در این حوزه ها تحصیل می کنند.

وی درباره جامعه المصطفی العالمیه افزود: در کنار حوزه و دانشگاه، بیش از 30 هزار طلبه از بیش از 100 ملیت در جامعه المصطفی العالمیه در حال تحصیل در علوم اسلامی و انسانی با نگاهی جدید هستند.

امام جمعه قم مراکز علمی در جهان را به دو گروه تقسیم کرد و گفت: گروهی فکر منطقی و معتدل را تولید می کنند و گروه دیگر نیز گروهی هستند که تفکر افراطی و متحجرانه را تبیین می کنند؛ باید مراقب باشیم گه گرفتار گروه افراطی که موجب ترویج جنایت و خشونت در جهان است، گرفتار نشویم.

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم در توسعه اقتصادی در جهان اسلام پیش روی كنيم، لازم است بر قوانین اسلامی در این عرصه تکیه کنیم و روابط و تعاملات علمی میان کشورها را تقویت سازیم.

 

انتهاي پيام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha