شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت‌الله مصباح یزدی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: مجموعه مناجات های امام سجاد(ع) که با عنوان صحیفه سجادیه به ما رسیده است مورد تایید طوایف مهم تشیع و یکی از افتخارات شیعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی شب گذشته در دیدار جمعی از طلاب مدارس علمیه شهیدین و حقّانی قم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهارداشت: صحیفه سجادیه که از آن به عنوان زبور آل محمد(ص) یاد می شود متاسفانه در جامعه امروز ما بسیار مظلوم واقع شده است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: صحیفه سجادیه یکی از غنیمت های ارزشمندی است که به دست ما رسیده و یکی از دعاهای معروف آن دعای مکارم الاخلاق امام زین العابدین (ع) می باشد که از مضامین غنی اخلاقی و تربیتی برخورددار می باشد بطوریکه عمل به آن انسان را نجات و به سرمنزل مقصود می رساند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صحیفه سجادیه را یک منبع معرفتی ارزشمند توصیف کرد و ادامه داد: امام سجاد(ع) در این کتاب نورانی در قالب دعاهای خود، ارتباط انسان با خود، خدا و مردم را تبیین کرده است بطوریکه در فرازی از دعای مکارم الاخلاق، می فرمایند؛ " خدایا هر نعمتی که به من می دهی به همان اندازه به من توفیق بده که در برابر عظمت تو کوچک باشم و هر مزّیتی که به من می دهی به همان اندازه در برابرتو ناچیز باشم".

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: فراموش نکردن جایگاه پروردگار عالم و اینکه ما و همه عالم حقیر در برابر خداوند بزرگ هستیم،‌ موفقیت های عظیمی را در زندگی مان رقم می زند.

ایشان اظهارداشت: وقتی انسان ذلیل و خوار می شود که در برابر حق تعالی بگوید" یکی من " و " یکی تو" ودر برابر عظمت پروردگار خودش را صاحب اختیار و تصمیمی برخلاف آنچه خداوند می گوید بداند و اولین کسی که با خداوند" من و تویی " به راه انداخت شیطان رجیم است که وقتی پروردگار به ابلیس گفت بر آدم سجده کن از این دستور سر باز زد، قرآن کریم از ابلیس با عنوان مستکبر یاد می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: ذلیل شدن در برابر ذات اقدس احدیّت عزت و افتخار را برای انسان رقم می زند و هر چقدر در برابر خداوند ذلیل شویم خدا به ما عزّت و آبرو می دهد، پس باید مواظب ابلیس و نیرنگ " من و تویی" با خداوند باشیم چرا که وقتی خداوند می گوید نماز بخوان، باید بخوانیم و یا وقتی می گوید نگاه به نامحرم نکن باید جشم بدوزیم نه اینکه بگویم فقط یک نگاه و این همان خواست شیطان است.

ایشان در ادامه صحیفه سجادیه را کتاب گرانسنگی دانست که متاسفانه عظمت آن در بین مسلمانان و به ویژه شیعیان مظلوم واقع شده است.

آیت الله مصباح یزدی گفت: با تدبر در ادعیه و ترجمه صحیفه نورانی امام سجاد(ع) شناخت خدا، عبودیت، بندگی، معاد و حیات پس از مرگ برای انسان آشنا می شود و انسان را در تمامی زمینه‏های اعتقادی، اخلاقی، فردی و اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی...آموزش می‌دهد.

انتهای پیام   313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha