شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شبکه نمایش خانگی

حوزه/ فیلم‌های شبکه نمایش خانگی هیچ نشانی از الگوهای اخلاقی و اسلامی ندارد و به نوعی ارزش‌های اسلامی را در خانواده سست می‌کند.

امیر حسین شریفی، تهیه کننده سینما در گفتوگو با خبرگزاری «حوزه» با بیان اینکه عدم نظارت بر «شبکه نمایش خانگی» آسیبهای فراوانی به هنر و فرهنگ جامعه وارد کرده، اظهار کرد: در چند سال اخیر شبکه نمایش خانگی رشد کاملا محسوسی از بعد کمییت داشته است، به نحوی که در هر سوپر مارکتی که وارد میشویم، فیلمهایی در آنجا به فروش میرسد. این کار به ظاهر در بحث درآمدزایی اتفاق خوبی برای صنعت سینمایی محسوب می شود، اما اگر ارزیابی دقیق و کارشناسانه از موضوع داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که به هیچ وجه این شبکه عرضه فیلم، نتوانسته کمکی به سینما و فرهنگ جامعه کند.

*تاثیر مخرب بر سینمای کشور

وی افزود: در قدم اول، به تاثیرات مخرب محصولات این عرصه به روی سینمای کشورمان میپردازم. فیلمهایی که در این حوزه تولید می شوند، عمدتا کارهای بسیار نازلی هستند و تنها ذائقه و سلیقه تماشاگران را پایین می آورند و عجیب اینجاست عنوان فیلم سینمایی را هم به روی خود گذاشته اند که حتی فیلم نامه هم ندارند.

شریفی گفت: عوامل حرفهای تنها کارهایی هستند که با استفاده از چند بازیگر میخواهند پولی به جیب بزنند. نکته عجیب اینجاست افرادی که به عنوان کارگردان و تهیه کننده در این حوزه (تولید فیلمهای شبکه نمایش خانگی) فعالیت دارند از تخصص لازم بی بهره هستند!

*به نام بازیگران به کام سودجویان

این تهیهکننده اضافه کرد: سودجویی در این شبکه تا به آنجا پیش رفته اسامی بازیگرانی را در پوستر تبلیغاتی فیلم می آورند که در فیلم حضور ندارد؟! این مسئله خود نوعی کلاهبرداری است که بدون واهمه از مواخذه مسئولان، ادامه دارد. برای همین لازم است با برخورد جدی مسئولان، به این مسئله پاسخ قاطع داده شود.

*تهی از آموزه های اسلامی

شریفی با بیان اینکه آسیب جدیتر موسسه نمایش خانگی متوجه فرهنگ میشود، گفت: آسیب جدیتری که فیلمهای شبکه نمایش خانگی به دنبال دارند این است که هیچ نشانی از الگوهای اخلاقی و اسلامی ندارد و به نوعی ارزش‌های اسلامی را در خانواده سست میکند. و هیچ نشانی از آموزه های مورد نظر را نمی توان در آن یافت، حتی میتوان گفت که این تولیدات به آن اندازه بیمایه هستند که نمونه آن را در فرهنگ غرب هم نمیتوان مشاهده کرد.

*ترویج بدحجابی با ابزار حجاب

تهیهکننده فیلم دفاع مقدسی «اشک سرما» ادامه داد: برای این میگویم فیلمهای شبکهنمایش خانگی بی مایه هستند که در این کارها سعی شده به بدترین شکل ممکن برخی پیامهای اخلاقی داده شود تا مجوز پخش دریافت کند، اما همان کارهای سطحی آسیب جدی به ارزشهای اخلاقی و دینی وارد کرده اند. برای مثال به نوع حجاب در این کارها اشاره میکنم. در این کارها به ظاهر خانمها حجاب دارند، اما با بستن شال و روسری به شکلهای عجیب و غریب به نوعی مروج بدحجابی هستند. درضمن پوششهایی که در این کارها دیده میشود به هیچ وجه با واقعیت روز جامعه همخوان نیست!

*ارشاد برای صدور مجوز سخت گیری کند

شریفی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: برای صدور مجوز فیلمهای شبکه نمایش خانگی باید بیش از سینما و تلویزیون سختگیری باشد، چون مخاطب این کارها را انتخاب کرده و برای آن پول میدهد و توجه مخاطب به آن عمیقتر از تلویزیون است. برای همین به نظر من جدا از هیئت بازبینی که برای دادن مجوز به این کارها انتخاب میشوند، باید گروهی نیز صلاحیت این دسته آثار را تایید کنند که در بحث جامعه شناسی، آشنایی لازم را دارند و نسبت به احکام و دستورات دینی از آگاهی لازم بهره بردهاند.

وی در پاسخ به این سوال که وی به عنوان یکی از اعضای شورای عالی سینما چه کارهایی در آن مرکز برای کنترل این دست تولیدات انجام داده اند؟ گفت: البته پاسخ به این سوال را باید سخنگوی این شورا بدهد، اما همین اندازه میگویم در جلساتی که هر دوشنبه برگزار میکنیم بر روی مسائل فرهنگی در عرصه فرهنگی توجه ویژه داریم، اما باید وزارت ارشاد هم از تصمیمات ما حمایت کند، چون تا زمانی که سازمان سینمایی از تصمیمات ما حمایت نکند این توقع که ما بتوانیم عملکرد عینی داشته باشیم دور از انتظار است.

*رسانه ملی فیلم های ویدئویی را نقد کند

شریفی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش تلویزیون در آگاه سازی مردم اشاره کرد و تصریح کرد: صدا و سیما میتواند با برنامههای خود، آگاه سازی بسیار مهمی در این حوزه داشته باشد، چون اگر به مرم بفهماند تولیدات مورد نظر تا چه حد قادر است برای فرهنگ خانواده مضرر باشد، مطمئناً مردم نیز از خرید این محصولات اجتناب خواهند کرد، البته به شرطی که این آگاه سازی از طریق علمی و منطقی صورت پذیرد و تنها به نصحیتهای کلامی اکتفا نشود. منظورم این است آسیبهای این محصولات با وجود کارشناسان بررسی و به مردم معرفی شوند.

*سخن پایانی

وی در پایان تاکید کرد: وقتی در ابتدای سخنان از لزوم سختگیری در عرصه شبکه نمایش خانگی سخن گفتم، منظورم این نبود که شرایط را به گونهای کنیم هیچ سرمایهداری اجازه سرمایه گذاری در این عرصه را به خود ندهد، بلکه هدف این باید باشد افرادی در این عرصه فعالیت کنند که علاوه بر دغدغه اقتصادی، دلمشغولی دینی و انقلابی نیز داشته باشند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha