پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: با این سخن که حوزه دچار افت تحصیلی شده، موافق نیستم و سخنی نادرست است؛ چراکه ما روز به روز شاهد پیشرفت در این حوزه هستیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، معظم له پیش از ظهر امروز در هفدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در سالن  همایش های  مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشتند: یکی از مشکلاتی که امروز در حوزه های علمیه شاهد آن هستیم، تعطیلی زیاد است که باید برای آن فکری کرد.

ایشان ادامه دادند: متأسفانه برخی از اساتید از 365 روز سال، 100 روز آن را به تدریس می پردازند که خوب نیست.

این مرجع تقلید افزودند: در آینده نزدیک ماه مبارک رمضان در بهار واقع شده و تعطیلات حوزه از مقداری که امروز هست، بیشتر خواهد شد، لذا این  تعطیلات شایسته نبوده و مسئولان باید برای آن چاره ای بیاندیشند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشتند: پیشنهاد می کنم جلساتی برای مشکلات حوزه تشکیل و در آن به بررسی و ارائه راهکار بپردازند.

این استاد  خارج فقه حوزه خاطرنشان ساختند: بنده با این سخن که حوزه دچار افت تحصیلی شده، موافق نیستم و سخنی نادرست است؛ چراکه ما روز به روز شاهد پیشرفت حوزه هستیم.

معظم له یادآور شدند: امروز شاهد رساله های جامع و کامل از سوی حوزویان هستیم که نشان از پیشرفت تحصیلی طلاب دارد.

ایشان با تأکید بر ایجاد شوق و انگیزه برای تحصیل در میان طلاب، تصریح کردند: اساتید باید حالات و پشتکارهای علمای پیشین را برای طلاب بیان کرده تا این عزیزان با آن حال و هوا آشنا شده، انگیزه بیشتری تحصیلی برای آنان حاصل شود.

سنت های حوزه حفظ شود

این مرجع تقلید حفظ سنت های حوزه را مهم دانستند و گفتند: حوزه های علمیه سنت های خوبی از جمله مباحثه، رابطه نزدیک استاد با شاگرد، تحصیل برای کسب علم و ... دارد که باید آن را حفظ کرد.

نباید درس را برای مدرک آموخت

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر عدم مدرک گرایی در حوزه، اظهار داشتند: ما نمی گوییم مدرک در حوزه نباشد؛ چراکه نیاز امروز جامعه است؛ اما نباید درس را برای مدرک آموخت.

این استاد درس خارج حوزه بر ضرورت آمیختن پیشرفت های علمی با اخلاقی تأکید کردند و ابراز داشتند: در هیچ زمانی همانند امروز ابزار فساد همانند ماهواره، اینترنت، رسانه ها و ... فراهم نبوده؛ چراکه امروز این ابزار غوغایی به پا کرده و  در پخش فساد تعمد دارند.

تاکید بر اهمیت به درس اخلاق

معظم له خاطرنشان ساختند: مقاومت زائیده تقوا و عشق به واقعیت هاست و باید با اهمیت به دروس اخلاق، این مقاومت را بیشتر کنیم.

استقلال حوزه  افتخار حوزویان است

ایشان در بخش دیگر از سخنان خود به استقلال حوزه اشاره و تصریح کردند: افتخار حوزویان و پیروان مکتب اهل بیت(ع)، به استقلال حوزه و مراجع عظام تقلید است؛ چراکه ما به هیچ دولتی؛ حتی دولت صالح وابسته نبوده و نخواهیم بود.

این مرجع تقلید ادامه دادند: اگر استقلال حوزه و مرجعیت نبود، امام خمینی(ره) نمی توانست انقلاب کند.

حرکت در یمن احمقانه، جاهلانه و جنایتکارانه است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشتند: حرکت آل سعود در یمن احمقانه، جاهلانه و جنایتکارانه بوده و متأسفانه مفتیان سعودی نیز آن را حرکتی حکیمانه عنوان کردند؛ چراکه منتخب دولت بوده و راهی جز حمایت ندارند.

این استاد درس خارج حوزه اظهار داشتند: ما از دولت ها حمایت همراه با نظارت خواهیم داشت و در مواقع نیاز، تذکر خواهیم داد.

ایشان  با بیان این که باید استقلال که از افتخارات حوزه است را حفظ کردیادآور شدند: امروز در رأس نظام روحانی عالم، مقتدر و توانا حضور دارد که نتیجه استقلال حوزه هاست.

این مرجع تقلید با تأکید بر عمق بخشیدن به دروس حوزوی، ابراز داشتند: نباید از عمق دروس حوزوی کاست و آن را سطحی بیان کرد؛ چراکه علمیت حوزه عمق بخشی به آن است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشتند: امروز طلاب سطح یک حوزه دروسی را می خوانند که در دروه دکتری دانشگاه تدریس می شود که این امر نشان از علمیت در حوزه است.

باید برای استعدادهای برتر و نخبگان حوزوی برنامه داشت

این استاد درس خارج حوزه شناخت نخبگان حوزوی را ضروری دانستند و گفتند: باید برای استعدادهای برتر و نخبگان حوزوی برنامه داشت و آنان را بر اساس استعدادها پرورش داد.

معظم له خاطرنشان ساختند: تربیت مجتهد مطلق، یکی از کارهایی است که حوزه علمیه باید بر روی آن برنامه داشته باشد.

ایشان در پایان تصریح کردند: مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) به همین دلیل ساخته شده و زیر نظر مدیریت حوزه های علمیه به کار خود ادامه خواهد داد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha