جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 350876
۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
حضرت علی اکبر

عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به تشریح ابعادی از سجایای اخلاقی و رفتاری حضرت علی اکبر(ع) به عنوان اُسوه و سرآمد جوانان شیعه و مسلمان پرداخت.

حجت الاسلام سید جلال رضوی مهر، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» ضمن تبریک یازدهم شعبان ، سالروز ولادت جوان رشید کربلا، حضرت علی اکبر (ع) اظهار داشت: انتخاب این روز عزیز به عنوان روز جوان به برکت چنین مولودی ، توام با برکات فراوانی در سال های اخیر بوده و به همین مناسب برنامه ها و همایش های ارزشمندی در سراسر کشور به نام علی اکبر امام حسین(ع) به عنوان سرآمد جوانان حسینی و عاشورایی برگزار می شود.

مولود زیبای شهر نبی

وی با بیان این که جوانان ما چه دختر و چه پسر ، برای سعادتمندی خود در دنیای و آخرت نیازمند به الگوگیری از خاندان وحی هستند، گفت: حضرت علی اکبر (ع) فرزند بزرگ امام حسین در سال 33 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود.

حجت الاسلام رضوی مهر همچنین به بخشی از ویژگی ها و شاخصه های رفتاری و اخلاقی ایشان اشاره کرد و افزود: حضرت علی اکبر(ع) جوان رشیدی بود که در جمع دوستان ، گشاده رو و شادمان بود اما درتنهایی، اهل تفکر همراه با حزن بود، به گونه ای که از این نظر رفتار و گفتارش بسیار شبیه جد بزرگوارش امیرالمومنین (ع) بود.

اُنس و الفت با قرآن و مناجات

وی با بیان این که علی اکبر(ع) علاقه بسیاری به خلوت با خدای خود و توجه به به راز و نیاز داشت،

ابراز داشت: ایشان انس عجیبی با قرآن داشت و وجودش بر طبق آیه مبارکه قرآن، اشدا علی الکفار و رحماء بینهم بود، ضمن آن که صوت دلنشین تلاوت قرآن حضرت علی اکبر(ع) که اشبه الناس خَلقاً و خُلقاً به رسول الله(ص) بود مایه جذب دل ها به حقیقت اسلام و اهل بیت(ع) می شد.

اندکی از سجایای اخلاقی و رفتاری حضرت

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به این که علی اکبر(ع) زندگی ساده زیستانه ای داشت و در برخورد با دیگران ملایم و خوش خو بود، افزود: در تاریخ هست که ایشان در نگاهش به روی کسی خیره نمی شد و بیشتر اوقات بر زمین چشم می دوخت و با ضعفا و فقرا که از نظر ظاهری در جامعه و نگاه دنیاطلبان احترام چشمگیری نداشتند. نشست و برخاست می کرد، به طوری که با آنان همسفره می شد و به تاسی از سیره جد و پدر و عمویش با دست خود دردهانشان غذا می گذارد

وی ادامه داد: رویه گفتاری و رفتاری ایشان چنان بود که هرگز عیب جویی نمی کرد و از مدح نابجا و شنیدن چاپلوسی افراد به شدت دوری می کرد و پرهیز داشت؛ از نگاه ایشان همه آدم ها بندگان خدا هستند و لذا هیچ کس حق تحقیر دیگری را به دلیل نژاد یا رنگ پوست و یا میزان دارایی اش را ندارد بلکه ملاک برتری ایمان و تقواست.

زندگی کریمانه ؛ شاخصه سبک زندگی علی اکبر(ع)

مدیر موسسه فرهنگی نور ایمان همچنین بیان داشت: از دیگر سجیه های رفتاری ایشان و سبک زندگی آن بزرگوار این بود که همواره به عیادت بیماران می رفت، هرچند خانه بیمار دردور افتاده ترین نقطه شهر قرار داشته باشد، همچنین در تشییع پیکر اموات حاضر می شدو هیچ یار از دست رفته ای را تنها نمی گذاشت.

وی اضافه کرد: افرادی که اخلاقی نیکو و فضایلی شایسته داشتند، همیشه مورد تکریم و احترام ایشان بودند و خویشاوندان ازصله او بهره مند می شدند.

حجت الاسلام رضوی مهر همچنین گفت: حضرت علی اکبر(ع) نه تنها در روز عاشورا بلکه در همه صحنه ها، دارای روحیه سلحشوری و شجاعتی بی نظیر بود و همواره یاری گر مظلوم و دشمن ظالم و مستکبر به شمار می رفت.

غیرت دینی در حراست از حریم خانواده

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که عشق و علاقه او به والدین و حفظ حریم خانواده از جمله ویژگی های سبک زندگی ایشان است که البته کمتر در تاریخ بدان اشاره شده است، تصریح کرد: غیرت دینی حضرت موجب شد که قبل از شهادت پدر و اسارت عمه و خواهران و دیگر اهل حرم اباعبدالله (ع) خود به میدان جهاد علیه دشمنان خدا بشتابد و جانانه در راه دفاع از اسلام و ولایت بجنگند و به فیض عظیم شهادت نائل آید.

مشاور مدیر حوزه های علمیه در اوقاف و امور خیریه با اشاره به این که سیره ایشان سیره رسول خدا و امام علی (ع) ، حضرت زهرا (س) و حسنین(ع) بود، گفت: شجاعت در کنار ایمان می تواند به انسان برتری ببخشد و او را در زندگی فردی و اجتماعی موفق نماید و حضرت علی اکبر(ع) الگو و مصداق بارز این امر بود.

حماسه علی اکبرهای خمینی یادمان نرفته است

وی با بیان این که اهتمام ویژه حضرت علی اکبر به دفاع از حریم ولایت صرفاً به خاطر رابطه فرزند و پدری نبود بلکه به خاطر بندگی ، عبودیت ، دلدادگی به حجت خدا و تسلیم شدن در اوامر الهی بود، اظهار داشت: جوانان برومند ما در دوران دفاع مقدس با شناخت و الگوگیری از حضرت علی اکبر(ع) در جبهه های حق علیه باطل در مناطق عملیاتی جنوب و غرب به میدان رفتند، از جمع گرم خانه و خانواده دل کندند تا بتوانند به خوبی پیام رسان زیبایی های معنوی یاران عاشورایی سیدالشهدا(ع) بوده و به عنوان علی اکبرهای حضرت امام خمینی(ره) مایه آبرو و عزت اسلام و مسلمین باشند.

پیروی از مکتب اهل بیت(ع)؛ راز و رمز سعادت

محقق حوزه تاکید کرد: به لطف الهی انقلاب اسلامی ایران شرایطی فراهم آورده که زوایای زندگی اهل بیت عصمت و طهارت به عنوان کارآمدترین سبک زندگی برای آحاد جامعه خصوصاً نسل جوان معرفی شود و امروز جوانان ما باید بدانند که دوری از مکتب اهل بیت(ع) و قرآن مایه ضلالت و گمراهی آن ها و فرورفتنشان در منجلاب گناه و فساد می شود و برعکس هر میزان که به ثقلین نزدیک شوند زمینه و بستر سعادت و نیک فرجامی آن ها محقق می شود.

وی افزود: نباید این حقیقت را فراموش کنیم که جوانان ایران اسلامی دارای هویتی مبتنی بر فطرت و خلقت هستند که الگوهای آن ها خاندان عصمت و طهارت و از جمله جوان رشید و برومند کربلا، حضرت علی اکبر(ع) است.

جوان غربی نیز عاشق علی اکبر می شود اگر...

حجت الاسلام رضوی مهر در خاتمه سخنان خود با بیان این که امروزه نه فقط جوان ایرانی و یمنی و عراقی و بحرینی بلکه جوان اروپایی نیز فطرتاً دوست دارد علی اکبر (ع) را بشناسد چرا که این وجود نازنین عجین با محبت ها و همه خوبی ها و عشق های ماندگار است، گفت: میلاد این گل باغ زندگانی امام حسین(ع) فرصت بسیار مغتنمی است که دانشگاه ها و حوزه های علمیه و نیز پژوهشکده ها و دیگر مراکز علمی با نشست ها و میزگردهای علمی، ابعاد زندگی حضرت علی اکبر(ع) را هر چه بیشتر و بهتر به آحاد جامعه خصوصاً جوانان و نوجوانان تبیین و ترویج کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha