جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید مهدی قریشی

حوزه/ امام جمعه ارومیه گفت: مصرف بیش از درآمد از طریق مقروض شدن یعنی وام، تبدیل اسراف و ریخت و پاش به ارزش اجتماعی و نمایش قدرت و ثروت، افراد را به سمت تحمل فشارهای اقتصادی غیر ضروری سوق می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، به تبیین دلایل حاکمیت مصرف بر جامعه پرداخت و اظهار داشت: لازمه رشد اقتصادی و تداوم تولید وابسته به مصرف کالا است، چراکه یکی از سوغات رشد صنعتی، حاکمیت مصرف است و عدم مصرف محصولات، چرخه تولید را دچار مشکل می‌کند.

وی، تاثیر تبلیغات تجاری را یکی دیگر از عوامل مصرف‌گرایی دانست و افزود: مد گرایی، شهوت برای به روز و جدید شدن، وابستگی روحی و روانی به مصرف کالاهای خارجی و تصور بهتر بودن و به صرفه بودن آن، تظاهر و چشم و هم چشمی و به وجود آمدن نیازهای کاذب در زندگی افراد از جمله عوامل گرایش جامعه به سمت اسراف و تبذیر است.

حجت‌الاسلام و المسلمین قریشی تصریح کرد: مصرف بیش از درآمد از طریق مقروض شدن یعنی اخذ وام، تبدیل اسراف و ریخت و پاش به ارزش اجتماعی و نمایش قدرت و ثروت، افراد جامعه را به سمت تحمل فشارهای اقتصادی غیر ضروری سوق می‌دهد.

وی به خصوصی سازی برخی از امکانات عمومی اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل گرایش مردم به مصرف زدگی و تجملات، تلاش برای شخصی کردن بسیاری از امکاناتی است که بصورت عمومی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد مانند ساخت استخر خصوصی که امروزه در حال رواج است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی، عدم تزکیه نفس و داشتن عزت نفس افراد را یکی دیگر از دلایل گرایش آنان به اسراف‌زدگی خواند و اذعان داشت: زمینه‌های روانی مانند حس حقارت، حسادت، تکبر، فخر فروشی، فقر فرهنگی، کمال را در تجملات دیدن و صفاتی از این قبیل مانع از مناعت طبع انسان و قانع بودن او به تامین نیازهای ضروری زندگی است.

 وی با اشاره به آیات 15 و 16 سوره فجر تصریح کرد: خداوند متعال در این آیات می‌فرماید: « فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَ‌بُّهُ فَأَكْرَ‌مَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَ‌بِّي أَكْرَ‌مَنِ، وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ‌ عَلَيْهِ رِ‌زْقَهُ فَيَقُولُ رَ‌بِّي أَهَانَنِ»،بسیاری از ما انسان‌ها از این مسئله غافل هستیم که هرگاه خداوند متعال به انسان نعمتی عطا فرماید میزان شکر گزاری و قدردانی او را محک می‌زند، نه اینکه او جایگاه بهتری از افراد کم برخوردار داشته باشد و اگر هم فردی را از استفاده بیشتر از نعمت‌هایش محروم سازد به معنی خوار شدن آن شخص در نزد خداوند متعال نیست، بلکه خداوند صبر و دینداری او را مورد امتحان قرار داده است و ما در هر حال باید متوجه آزمون الهی باشیم و فریب ظاهر امورات مادی دنیا را نخوریم.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha