پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام مجتبی ملکی - آموزش و پرورش

حوزه/ مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه گفت: امر تربیت دانش آموزان بسیار مهم است و نباید نهادهای مختلف این مسئله را تنها به عهده آموزش و پرورش قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی ظهر امروز در همایش کمیته همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه آذربایجان غربی که در سالن امام علی(ع) ارومیه برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار داشت: دهه حاضر متعلق به حضرت صاحب عصر و الزمان(عج) است و ما باید بیشتر از همیشه به یاد ایشان بوده و برای ظهور و سلامتی امام عصر(عج) دعا کنیم.

وی با بیان اینکه از پنج هزار شهید روحانی و فرهنگی کشور 150 شهید متعلق به آذربایجان غربی است، افزود: آثار و برکات تعامل و همکاری دوقشر روحانی و فرهنگی با هم غیر قابل انکار بوده و مسئله آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت به عنوان پیچیده ترین و بزرگ ترین فرآیندهای جهان هستی شناخته شده است.

مشاور وزیر آموزش و پروش کشور با اشاره به اهمیت ویژه مسئله تربیت، گفت: در سوره ناس خداوند کریم ابتدا به ربّ الناس قسم می‌خورد، چرا که تا تعلیم، تربیت و پرورش صحیح، روح و روان انسان محقق نشود دیگر صفات الهی مانند؛ ملک و اله الناس بودن او مورد پذیرش قرار نگرفته و مالیت و معبودیت حق در زمین محقق نمی شود.

دبیر ستاد همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه ادامه داد: اگر تربیت صحیح نباشد بندگی خداوند واحد محقق نشده و معبودان و خدایان بسیاری در زندگی افراد به وجود می آید، لذا تربیت صحیح اسلامی انسان را به سمتی می برد که آیه «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» به عینه تحقق یافته و انسان جز خالق قهار خویش هیچ معبود و یاوری را نشناسد.

وی با اشاره به این مسئله که دانستن مسائل فقهی و دینی به صورت نظری برای تحقق جامعه آرمانی اسلامی کافی نیست، اضافه کرد: مسائل تربیتی را همه ما از حفظ هستیم ولی آنچه مهم است اجرایی کردن آن در جامعه و محقق ساختن امر تربیت در جامعه می باشد، آموزش و پرورش ما 36 سال است که در فضای انقلاب نفس کشیده و به حیات خود ادامه می دهد، اما آیا در امر تربیت جوان های را به عنوان نسلی مومن موفق عمل کرده ایم؟

حجت الاسلام و المسلمین ملکی افزایش طلاق، اعتیاد و مسائلی از این قبیل در جامعه را ناشی از غفلت از پرورش صحیح دانش آموزان دانست و اذعان داشت: چرا سن بزهکاری در جامعه ما کاهش یافته و در مقابل ابزار و انواع بزهکاری افزایش یافته؟ آیا وضعیت پوشش بانوان جامعه امروز ما با اوایل انقلاب یکی است؟ آیا همه این مسائل نکاتی نیست که دین اسلام به آن ها توجه کرده، اما در جامعه ما مورد غفلت واقع شده است؟

وی خاطرنشان کرد: توقع ما از آموزش و پروش برای به عهده گرفتن تمام امورات تربیتی فرزندان و دانش آموزان کشور توقع درستی نبوده و نیست، همه نهادها و دستگاه ها، دولت، مجلس و به ویژه حوزه های علمیه باید این نهاد را در امور تربیتی دانش آموزان یاری کنند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این مسئله که در امر آموزش و پرورش کشور باید بازنگری جدی صورت گیرد، تاکید کرد: در کشور 105 هزار مدرسه وجود دارد و مشکل تربیتی این مدارس با ارسال چند هزار روحانی به برخی از مدارس حل نمی شود و باید در هر مدرسه یک طلبه برای برقراری ارتباطی سازنده با دانش آموزان و دادن مشاوره دینی به آنان حاضر شود.

وی علت نامناسب بودن وضعیت فرهنگی کشور را عدم حضور و انس روحانیت با دانش آموزان و غفلت از امر تربیتی دانست و ابراز کرد: تاکید امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری این است که از امر تعلیم و تربیت غفلت نشود و همه نهادها به یاری نظام آموزشی کشور آمده و این نهاد را تنها گذارند، هر چند که باید با به وجود آمدن تصور حل مشکلات تربیتی در کوتاه مدت و عرض چند سال مقابله کرد، چرا که ما باید راهی طولانی و دراز را برای رسیدن به وضعیت مطلوب طی کنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha