سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
یزدی

حوزه/ رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان این که بی تفاوت اساتید به مسایل سیاسی در روحیه شاگردان تاثیر می گذارد، بر لزوم رعایت سلوک اخلاقی توسط اساتید و انتقال آنها به طلاب تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،آیت الله یزدی، عصر امروز در چهارمین اجلاس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مدرسه عالی دارالشفا گفت: اساتید حوزه مباحث علمی را از فقه و کلام و حدیث به طلاب منتقل می کنند و این معارف از طریق طلاب به مردم منتقل می شود که بیانگر نقش مهم اساتید است.

وی افزود: آموزش طلاب از سوی اساتید شامل آموزش مستقیم می باشد  که در هر سطح این آموزش ها متفاوت است و شامل متن مصوب است؛ البته ویژگی آن متن و توانایی استاد در تدوین آن متن هم بسیار مهم است.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین اظهارکرد: قواعد و زیربنا و مباحثی در علم وجود دارد که باید در مسایل مستحدثه توسط اساتید پاسخ داده شود که از آن جمله می توان به مباحث مرتبط با ناباروری و یا جراحی هایی که مرتبط با پیوند اعضا و حتی روابط بین الملل جدید اشاره کرد.

آیت الله یزدی بیان کرد: در واقع در این حوزه باید به نیازهای امت اسلامی که می خواهند متدینانه زندگی کنند پاسخ دهیم که کار اساتید است.

وی گفت: بخش دوم در این زمینه، آموزش غیر مستقیم اساتید است که گاهی تاثیر آن بیشتر از آموزش  مستقیم است؛ مثلا اساتید یک دوره رسایل و مکاسب را تدریس می کنند و طلاب کلیات را فرا می گیرند، ولی یک چیزهایی نیز باید به طلاب یاد بدهید که تا آخرین لحظات زندگی طلاب با آنها  همراه خواهد بود که همان منش و رفتار شماست.

وی افزود: اگر یک استاد دائم الذکر هم باشد، ولی به مسایل سیاسی بی تفاوت باشد در روحیه شاگردان خود هم تاثیر می گذارد؛ قطعا طلاب از منش استاد خود در حوزه فردی و گرایش بیرونی درس می گیرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: کیفیت لباس پوشیدن اساتید در ذهن طلاب باقی می ماند چه برسد به روحانیت و اخلاق؛ در حقیقت نوع سخن گفتن اساتید نیز در روح و جان طلاب تاثیر می گذارد؛ اساتید حتی باید لهجه خود را نیز به لهجه عام نزدیک کنند تا دیگران از نوع گویش او بیشتر بهره ببرند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تعطیلات حوزه بیان کرد: تعطیلی به معنی این نیست که وقت ما به بطالت بگذرد؛ اگر تدریس و مباحثه ای نیست، باید کاری را انجام دهیم که خروجی مثبتی داشته باشد.

وی گفت: یکی از بزرگان بیان می کنند که آیت الله العظمی  سیستانی هر روز یک کتاب می خوانند و عملا هم برای من روشن شد، ایشان به همه مسایل نشر در ایران نیز مشرف هستند؛ مراجع ما در این زمینه باید الگوی طلاب باشند.

وی افزود: در ایام تبلیغی طلاب باید در بین مردم باشند و مردم را کنار نزنند و با مردم هم که هستیم آنها را به خدا نزدیک کنیم؛ مردم را باید به رحمت خدا امیدوار کنیم و در کنار تبشیر، انذار هم داشته باشیم؛ مسایل را باید متناسب با نیازهای مردم مطرح کنیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: طلاب باید با زبان مردم صحبت کنند و از طرح مسایل اختلافی غیر از جلسات علمی پرهیز کنند؛ وحدت اسلامی این نیست که مذاهب همه یکی شوند، بلکه منظور این است که باید در مقابل دشمن اسلام که هیچ کدام از ما را قبول ندارد یکی شویم و یکی باشیم.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: در ایام تعطیلات باید نظام و رهبری و انقلاب را که با این قیمت گران به دست ملت آمده است را ترویج و حمایت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha