پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

مدیر حوزه های علمیه گفت: مسجد پایگاهی برای رشد و بالندگی جوانان و نسل آینده است و در این مکان مقدس می توان عالی ترین خدمات را به جوانان ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری صبح امروز در گفت و گوی زنده با ویژه برنامه صبح و آینه شبکه تلویزیونی قرآن، مسجد را به عنوان پاک ترین مکان برای عبادت دانست و اظهار داشت: آموزه های اسلامی تأکید زیادی بر توجه مسلمانان به مسجد و انجام عبادات در این مکان مقدس دارد.

وی با بیان این که اقامه نماز در مسجد، تنها بخشی از ظرفیت های این مکان مقدس است، تصریح کرد: باید بدانیم که بسنده کردن به اقامه نماز در مسجد و بستن درب های آن تا نماز بعدی، استفاده بهینه و مناسب از مسجد نیست.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: مسجد پایگاهی برای رشد و بالندگی جوانان و نسل آینده است و در این مکان مقدس می توان عالی ترین خدمات را به جوانان ارائه کرد.

وی با تأکید بر این که اگر مسجد پناهگاه جوانان باشد، نسل جوان، احساس بی پناهی نمی کند و گرفتار انحرافات نمی شود، تصریح نمود: ائمه جماعات، هیئت امنا و حتی خادم مسجد در این راستا نقش بسزایی دارند، باید کودکان و نوجوانان و جوانان احترام کنیم و با برنامه های دینی و فرهنگی، برای آنها جاذبه ایجاد کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: امام جماعت و هیئت امنای مساجد باید محیط پیرامون مساجد را برای جذب و شناسایی جوانان آماده و جذاب کنند؛ آنها می توانند با خانواده ها ارتباط برقرار کنند و با شناسایی جوانان، فضا را برای حضورشان در مسجد آماده کنند.

عضو خبرگان رهبری با ابراز تأسف از این که از ظرفیت مسجد به عنوان پایگاه اصلی جامعه اسلامی استفاده نشده است، گفت: شرایط ما به ویژه در نظام مقدس جمهوری اسلامی که شعارمان دینداری، دین مداری و خدا محوری است، ایجاب می کند که از این مکان مقدس، استفاده حداکثری و بهینه داشته باشیم.

وی با اشاره به وجود آسیب ها و ناهنجاری های گسترده در پیش روی جوامع بشری گفت:  زمان و مکان در آموزه های اسلامی نقش زیادی برای تعبد و بندگی خدا و در امان ماندن از آسیب های جامعه دارد. در آموزه های دینی زمان هایی مانند ماه مبارک رمضان، زمان و ظرفی برای عبادت و توجه به قرآن است و مسجد، حرم اهل بیت علیهم السلام و... مکان خاصی برای عبادت و بندگی است.

آیت الله حسینی بوشهری اضافه کرد: اسلام بر انسان، زمان و مکان حساب ویژه ای باز کرده است، از این رو باید کارآیی مساجد را بالا ببریم و مساجد را منحصر بر حضور تعدادی از بزرگسالان که تصور کنند آخر عمر در گوشه ای بنشینند و عبادت کنند، نباشد. البته حضور بزرگسالان که سالیان سال خدا را عبادت کرده اند در مساجد ضروری است، ولی در کنار آن باید برای حضور نسل جوان و نوجوان در مساجد برنامه داشته باشیم.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که از دیدگاه اسلام، مساجد کانون و پایگاه فکری و اعتقادی جامعه اسلامی است، گفت: در زمان پیامبر اسلام(ص) مسجد پایگاه تصمیم گیری برای مشورت درباره مهمترین مسائل اسلام و اعزام به جبهه ها بود؛ امروز نیز باید برای تصمیمات مهم کشورداری از مساجد استفاده ببریم.

انتهای پیام// 15/ 313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha