چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
78

حوزه/امروز شما در قانون اساسی اتحادیه اروپا اسمی از خدا نمی بینید و با وجود آن که واتیکان اصرار کرد دست کم نامی از خدا برده شود، اما آن ها مخالفت کرده و قانون اساسی خود را عاری از معنویت و با نگاه غیر خداگرایانه نوشته اند.

خبرگزاری «حوزه»/ حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم مدرسی، از علمای یزد، چندی قبل به نمایندگی از آیت الله العظمی سبحانی، در یازدهمین دوره جشنواره بهار شهادت(ربیع الشهادة) که از سوی آستان های مقدس حسینی(ع) و عباسی(ع) در کربلای معلی برگزار شد، شرکت کرده بود. براین اساس خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد به سراغ تولیت مدرسه علمیه مصلی و امام جمعه بخش مرکزی یزد رفته و در مورد دستاوردهای این جشنواره به گفتگو پرداخته. آنچه در پی می آید، حاصل این گفتگوست.

س) جشنواره بهار شهادت در چه سطحی برگزار شد؟

سالروز ولادت امام حسیین(ع) در روز سوم شعبان امسال با جمعه 31 اردیبهشت ماه 94 مصادف بود که به همین مناسبت آقایان عبدالمهدی کربلایی و سید احمد صافی تولیت های آستان های مقدس حسینی(ع) وعباسی(ع)، میهمانانی را از شخصیت های برجسته 44 کشور جهان دعوت کرده بودند.

در این مراسم فرهنگی و علمی، نمایندگان و هیئت هایی از سوی مراجع عظام قم و نجف اشرف شرکت داشته و پیام های حضرات آیات عظام سیستانی، سبحانی، مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی قرائت گردید.

افتتاحیه جشنواره عصر روز ولادت امام حسین(ع) در صحن و سرای آن حضرت برگزار شد و بعد از خوش آمد گویی حجج اسلام والمسلمین عبدالمهدی کربلایی، تولیت عتبه حسینی و سيد احمد صافي، توليت آستان مقدس عباسي، به ترتیب پیام های حضرات آیات صافی گلپایگانی، سبحانی تبریزی و مکارم شیرازی قرائت شد.جشنواره بهار شهادت/ خبرگزاری حوزه/ محمد کاظم مدرسی

در پیام آیت الله العظمی سبحانی با تقدیر و تجلیل از برگزاری یازدهمین جشنواره بهار شهادت به فلسفه وجودی جشن های میلاد اهل بیت(ع)اشاره گردید و بیان شد که این گونه مراسم ها به جهت تعظیم شعائر دینی و برای ابراز مودت و محبت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)انجام می گیرد.

 س) کیفیت و میزان تأثیر گذاری این مراسم را چگونه ارزیابی می کنید؟

این جشنواره که به مدت پنج روز برگزار شد دربردارنده برنامه های خاص علمی فرهنگی بود که در صبح و عصر و بعضا در شب ها برگزار می شد؛ مقالات تخصصی ارائه شده گر چه خوب و مفید بودند، اما به نظر می رسد می توانست با دقت نظر بیشتر و مدیریت برتر از کیفیت بهتری برخواردار شود.

میهمانان حاضر در این مراسم علاوه بر شیعیان برجسته جهان اسلام، از سایر فرق اسلامی و حتی مسیحیان بودند؛ مسیحیانی که در پرتو شناخت اهل بیت(ع) به آنان ابراز وفاداری و محبت شدید می کنند.

قهرا مقالات و اشعار حماسی و معرفتی ارائه شده در این همایش می تواند تأثیر فراوانی در حال و آینده تاریخ تشیع داشته باشد.

س) ارزیابی شما از دستاوردهای مهم جشنواره بین المللی بهار شهادت چیست؟

اولا اینکه در این سفر توفیق زیارت مجدد عتبات عالیات را داشتیم و این نعمتی بس بزرگ بود، دوم اینکه باعث تبادل افکار و اندیشه ها و تجربیات سی و شش ساله نظام اسلامی ایران و برادران عراقی در زمینه تبلیغی، مدیریتی، علمی و دینی در اماکن مقدسه شد که در این زمینه باید یادآور شوم مسئولین تبلیغات آستان مقدس امام هشتم (ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) هم حضور داشتند. سومین دستاورد وحدت فکری و علمی و عملی و تبیین راهکارهای مشترک مشاهد مشرفه  برای مقابله با افکار انحرافی و اسلام آمریکایی که جریان های خشونت طلب تکفیری از دل آن ها به وجود آمده بود و باتوجه به اینکه بخشی از میهمانان برادران اهل سنت بودند، حضور آن ها در کنار برادران شیعه، نفی تسنن آمریکایی و تشیع انگلیسی را تداعی می کرد.

س) با توجه به جنایات تکفیری ها و داعش در منطقه، برگزاری چنین جشنواره هایی چه تاثیری در ارائه تصویری مثبت از اسلام و به خصوص امام حسین(ع) در جهان دارد؟

همان طور که می دانید موضوع این جشنواره عبارت بود از«امام حسین(ع) رحمة ربانیة و دعوة انسانیه» که ابعاد رحمت امام حسین(ع) مطرح شد و دعوت به  انسانیت و ارزش های والای بشری در چارچوب دین از نگاه اسلامی بیان شد و با توجه به پخش مستقیم این جشنواره از 6 شبکه ماهواره ای، طبعا یک تصور مثبت از امام حسین(ع) و دینای اسلام ارائه کرد

 س) در کنار مدعوین مسلمان، مسیحیان هم در جشنواره حضور داشتند؛ آیا گفتگو و تبادل نظری هم با آنان داشتید؟

یکی از جذابیت های همایش "بهار شهادت(ربیع الشهاده)"حضور برخی از شخصیت های علمی و ادبی تأثیرگذار مسیحی از کشورهای اوکراین و لبنان و ... بود.

بنده هم با توجه به اشعار جذاب و حضور همراه با علاقه آنان، علاقمند شدم تا انگیزه آنان را از این حضور بدانم؛ لذا با یکی از مسیحیان که اتفاقا استاد ادبیات فارسی در لبنان بود قرار ملاقات گذاشتم و مدتی را در این باره با هم به گفتگو نشستیم؛ ایشان "پرفسور ویکتور الکِک" استاد ممتاز تمدن فارسی، عربی در دانشگاه های معتبر لبنان و رئیس مرکز زبان و ادبیات فارسی در لبنان و دبیر فرهنگستان جهانی عرب بود که با دو دوست صمیمی و قدیمی فاضل و ادیب خود در این همایش شرکت کرده بود؛ او یک فرد مارونی مسیحی(کاتولیک) بود که من سؤال هایی از این اندیشمند مسیحی پرسیدم که حاصل آن ها این بود:

*خرید و فروش کلیساها!

1- چرا مسیحیان مشرق زمین با مسیحیان غرب از دیدگاه نگرش اسلام و مکتب اهل بیت(ع)متفاوت هستند؟

جواب: مسیحی شرقی خود را کاملا متعبد و مقید می بیند و سعی می کند در چارچوب رفتارهای دینی خود حرکت کند؛ اما مع الوصف مسیحیان غربی دچار نوعی دگر اندیشی شده و جالب است بدانید در برخی از کشورهای عربی، کلیساها در حال فروختن و تبدیل آن به آسمان خراش هستند؛ که من خودم شخصا در برخی از ایالت های کانادا اقدام به خریدن و نگهداری برخی از این کلیساها نموده ام.

*در قانون اساسی اتحادیه اروپا اسمی از خدا نمی بینیدجشنواره بهار شهادت/ خبرگزاری حوزه/ محمد کاظم مدرسی

علاوه بر این، امروز شما در قانون اساسی اتحادیه اروپا هم اسمی و ذکری از خدا نمی بینید؛ و با وجود آنکه واتیکان و شخصیت های دیگر اصرار کردند تا دست کم نامی از خدا برده شود، اما آن ها مخالفت کرده و قانون اساسی خود را عاری از معنویت و با نگاه غیر خداگرایانه نوشته اند؛ و این نمودار آن است که مسیحیان غربی و دست کم جلوداران سیاسی آن ها هم اعتقادی به خدا ندارند.

*ارادت مسیحیان شرقی به اهل بیت(ع)

2- چرا مسیحیان شرقی نسبت به اهل بیت (ع) و خصوصا امام علی(ع) ابراز وفاداری و محبت می کنند؟

جواب: شما وقتی خطبه 160 نهج البلاغه امام علی(ع) را ملاحظه کنید می بینید بهترین و والاترین وصف را پیرامون حضرت مسیح (ع) را دارد؛ ایشان می فرماید: «و اگر بخواهى زندگى عیسى بن مریم ـ که درود خدا بر او باد ـ را برایت بازگو مى کنم، او سنگ را بالش خود قرار مى داد، لباس خشن مى پوشید، غذاى ناگوار مى خورد، نان خورش او گرسنگى، چراغ شب هایش ماه، سر پناه او در زمستان مشرق و مغرب زمین بود، میوه و گل او گیاهانى بود که زمین براى چهارپایان مى رویاند. نه همسرى داشت که او را بفریبد و نه فرزندى که (مشکلاتش) او را غمگین سازد، نه مالى داشت که او را به خود مشغول دارد و نه طمعى که خوارش کند; مرکبش پاهایش بود و خادمش دست هایش!»

این بهترین اوصافی است که امام علی(ع) پیرامون پیامبر ما جناب عیسی مسیح(ع) بیان فرموده است.

*جذابیت نهج البلاغه

همین ادبیات موجود در نهج البلاغه برای اهالی لبنان که عموما ادیب و نسبت به عربی صحیح و بلیغ حساسیت دارند بسیار حذاب و تأثیرگذار است؛ چون در لبنان، ادبیات و شعر و نثر رواج بیشتری دارد.

درضمن وقتی به محاورات گفتگوهای میان امام صادق(ع) و جاثلیق ها ی(بهائی امروزی) زمان خودشان مراجعه می کنیم؛ ادب، علم و منش آن ها ما را به خود جذب و شیفته می کند.

البته در قرآن هم توصیفاتی نسبت به حضرت عیسی(ع)دیده می شود؛ اما جالب است بدانید مسیحیان اهل مطالعه و اهل دقت لبنانی مقید هستند؛ به مطالعه نهج البلاغه بپردازند، چون آن را از جانب شخص معینی می دانند که می توان او را به مانند خودمان لمس کرد.

*اشعار مسیحیان درباره اهل بیت(ع)

3-  از چه زمانی تألیف و تدوین مقالات و سرودن اشعار پیرامون اهل بیت(ع) در لبنان شروع شده است؟

جواب: به نظرم در اواخر قرن نوزدهم میلادی مسیحیان لبنان با همنشینی با مسلمانان به ویژه شیعیان لبنان، علاقه مند به اهل بیت(ع) و در صدد تألیف و سرودن اشعار برآمدند.

*انتقاد از جریان های تکفیری و سلفی

 4- آیا حرکت های تکفیری و تبلیغات سوء دشمنان اسلام علیه مکتب اهل بیت(ع) توانسته تأثیر منفی بر علاقه مندی مسیحیان شرقی به ویژه مسیحیان لبنانی نسبت به اهل بیت(ع) داشته باشد؟

جواب: خیر، جریان های تکفیری و حرکت های سلفی نتوانسته اند تأثیر منفی بر علاقه مندی آنها به اسلام و اهل بیت(ع) داشته باشد. بلکه نکته های مثبت بیشتری را ما نسبت به اهل بیت(ع)کشف کرده ایم.

سخن پایانی

من این سفر را برای خودم یک سفره معنوی می دانم که افزون بر زیارت ائمه معصومین(ع) با افرادی آشنا شدم که نیاز شدید به آن ها داشتم؛ و امیدوارم خدای متعال به مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم عموما و رهبر معظم انقلاب خصوصا و نیز به حضرت آیت الله سبحانی طول عمر با عزت عنایت کند تا بتوانند در این دنیای متلاطم از اسلام و مکتب اهل بیت(ع) دفاع فکری، فرهنگی  و علمی داشته باشند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زارع IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    0 0
    خیلی جالب بود ،خدا این روحانیون دلسوز و متعهد رو برای ما حفظ کنه....