جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
15

حوزه/ متاسفانه هدف گروهای تروریستی بسیار خطرناک است و به صورت منظم و برنامه ریزی شده در حال تعلیم افکار خود هستند و دین را احساسی کرده و عقل را تعطیل کرده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام شبان نیا  در سومین پیش نشست دومین کنگره 17هزار شهید ترور کشور با موضوع «جمهوری اسلامی ایران در بستر تحولات تکفیری منطقه»  که امروز در موسسه آموزشی و پژوهشی  امام خمینی(ره) قم برگزار شد گفت: امروز گروه های تروریستی یکی از بزرگترین مشکلات منطقه جهان و حتی برای خود ایران است.

وی افزود: امروز گروه های تکفیری با هدف نا امنی تخریب و وحشت در منطقه و به خصوص  برای  ایران به وجود آمده اند و این نشان دهنده این حقیقت است که هدف اصلی این گروه ایجاد وحشت و گرفتن قربانی  جنایت بوده و موفق هم بوده اند.

سوء استفاده گروه های تکفیری از فقر مردم

حجت الاسلام  شبان نیا خاطر نشان ساخت: مهمترین عامل گسترش گروه های تروریستی فقر مردم است و این گروه ها به خوبی توانسته اند از این مسئله برای جذب و توسعه خود استفاده کنند.

این محقق و پژوهشگر بابیان این که گروه تروریستی تکفیری یک گروه دولتی است و از سوی دولتهای منطقه حمایتی می شوند؛ یکی از مهمترین دلایل وجود این گروه را مبارزه با اسلام ناب و اعتقادات دین دانسته و از اسلام برداشت های انحرافی به نفع خود می کنند.

وی افزود: هدف اصلی گروه های تروریستی القاعده و تکفیری ها از بین بردن اسلام ناب است و تنها اختلاف آنها تاکتیکی است و اگر این امر پیش  برود در آینده نزدیک به هم خواهند پیوست.

 حجت الاسلام  شبان نیا خاطر نشان ساخت: اگر چه اینها می گویند هدف ما از بین بردن یهود است؛ ولی باید بدانیم که این گروه ها از طریق اسرائیل تغذیه اطلاعاتی و استراتژی می شوند و خطری بزرگ برای شیعه به وجود آورده اند. و به همین دلیل رسالت روحانیت برای مقابله با این اندیشه بسیار سنگین تر از گذشته است.

گروه های تکفیری تحت تاثیر فقهای خود قرار گرفته اند

حجت الاسلام میر علی از سخنرانان دیگر این نشست بود که  گفت: خوارج   اولین گروه تروریستی بود که شکل گرفت و موجب به شهادت رسیدن اسوه عدالت حضرت علی(ع) شدند.

عضو هئیت علمی جامعة المصطفی با بیان این که جریان تروریستی از گذشته در دین و اسلام بوده و یک جریان نوع ظهور نیست افزود:  آنچه مسلم است این که سردمدار این گروه ها اندیشه و تفکرات ابن تیمیه بوده و با رشد و نفوذ این گروه ها در عرصه حاضر مشکلات زیادی  به وجود  آمده،  گروه های تکفیری تحت تاثیر فقهای خود قرار گرفته اند.

این محقق و پژوهشگرافزود: متاسفانه در راس همه گروها دستگاه فقهی الازهر قرار دارد و کار هدایت و برنامه ریزی را انجام می دهد؛  این گروها با استفاده از شعار ضد غرب و مقابله با غرب موجب اجرای افکار تکفیری در منطقه و جذب مردم شدند؛ در حالی که حمایت مالی و استراتژیکی  از سوی غرب و اسرائیل و عربستان  صورت می گیرد.

آگاهی رساندن به گروه های تروریستی نیازمند حرکت جهادی حوزویان است

در ادامه حجت الاسلام علی‌بخشی  نیز گفت: متاسفانه هدف گروهای تروریستی بسیار خطرناک است و به صورت منظم و برنامه ریزی شده در حال تعلیم افکار خود هستند و دین را احساسی کرده و عقل را تعطیل کرده اند.

استاد دانشگاه مالک اشتر افزود: با تعطیل شدن عقل دیگر نمی توان جلوی این حرکت ها را گرفت، چون عقلی نیست که بخواهند تصمیم بگیرند. و اگر دین احساساتی شود اوضاع بسیار پیچیده خواهد شد و برای مقابله نیازمند به طراحی و تفکر و اندیشه قوی هستیم.

 این محقق اظهار داشت: متاسفانه چون عقل و تفکرات در میان آنها تعطیل است و از اندیشه فکری بهره نمی برند؛ لذا خطر آنها بسیار جدی است و تنها راه برگرداندن این گروها به خط دین ورود در میدان عمل است تا از طریق تعلیم و تفکر آنها را به راه برگردانیم.

حجت الاسلام علی بخشی گفت: این زمینه در ایران و حوزه وجود دارد تا به این سمت پیش  برویم و اگر با تامل و تفکر و اندیشه و طراحی منظم و منسجم حرکت کنیم قطعا آنها را می توان هدایت کرد؛ ولی نیازمندبه حرکت جهادی و علمی و برگرار کردن ارتباط و آن هم از نوع اخلاقی است و امروز این یک وظیفه سنگین در میان حوزویان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha