جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله مکارم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از کسانی که می گویند نسل نخبه حوزه ها تمام شده است، گفتند: نباید اینگونه فکر کنیم که دیگر نخبگانی پیدا نمی شود و تمام درب ها بسته شده است؛ در میان طلاب جوان، استعدادهای درخشانی وجود دارد که باید آن ها را برای اجتهاد شناسایی کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،  این مرجع تقلید پیش از ظهر امروز در «نخستین نشست دانشمندان، علما و طلاب فارس و آذربایجان» و «سومین نشست هم اندیشی پیشکسوتان، اساتید و مولفین گلشن ابرار» که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، با ابراز خرسندی از دیدار با اساتید ، طلاب و پژوهشگران، اظهار داشتند: امیدوارم وظایف سنگینی که در این عصر و زمان برعهده دارید در سایه امام زمان(عج) به نحو احسن انجام دهید.

ایشان با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) در خصوص جایگاه مقام عالم، ابراز داشتند: حضرت محمد(ص) می فرمایند، در درجه نخست خداوند بخشنده ترین بخشندگان است؛ سپس من نیز بخشنده ترین فرزندان آدم هستم و از همه بخشنده تر بعد از من، کسی است که علم و دانشی را فرا بگیرد و آن را نشر دهد و آخرین گروه بخشندگان کسانی هستند که در راه خدا شهید شوند.

معظم له افزودند: براساس روایات، عالم به صورت یک امت در قیامت مبعوث می شود و کسانی که از علم وی بهره برده اند نیز همراه این عالم خواهند بود. 

این مرجع تقلید با بیان اینکه برخی افراد معمولا جود و بخشش را فقط در زمینه مالی می دانند، تصریح کردند: از نظر فرهنگ اسلام جود و بخشش در زمینه علم و دانش است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، افزودند: همچنین بر اساس روایات، کسانی که از خود علومی در دنیا به یادگار گذاشته و شاگردانی تربیت کرده باشند پرونده اعمال آن ها با مرگ بسته نمی شود.

ایشان تصریح کردند: حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند ثروت اندوزان هلاک شدند و از دنیا رفتند اما علما تا دنیا برقرار باشد زنده هستند. 

*فارس سرزمین عالم پرور است

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه می دانیم سرزمین های مختلف محصولات گوناگونی دارند، گفتند: استان فارس استعدادپرور، عالم پرور و نخبه پرور است؛ این سرزمین در طول تاریخ بزرگان زیادی را به عالم اسلام در رشته های مختلف نظیر فلسفه که همانند ملاصدرا در طول تاریخ می درخشد، معرفی کرده است.  

این مرجع تقلید تصریح کردند: مورخان، شاعران و نخبگان بزرگی در تمام رشته ها از استان فارس تربیت یافته اند.

*لزوم معرفی آثار بزرگان دین

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه نسبت به بزرگان دین سه وظیفه برعهده داریم، گفتند: وظیفه اول این است که نام و آثار آن ها را معرفی کرده و بزرگ بشماریم تا نسل امروز بدانند وارث چه میراث عظیمی هستند. 

*نسل نخبه حوزه تمام نشده است

ایشان همچنین با انتقاد از کسانی که می گویند نسل نخبه حوزه ها تمام شده است، اظهار داشتند: نباید اینگونه فکر کنیم که دیگر نخبگانی پیدا نمی شود و تمام درب ها بسته شده است؛ این سرزمین همان سرزمین است و این نسل نیز زائیده همان نسل است.

*لزوم شناسایی استعدادهای درخشان حوزه

معظم له بر لزوم شناسایی استعدادهای درخشان در حوزه های علمیه تاکید کردند و ابراز داشتند: نیروی انسانی مهم ترین سرمایه هرمملکت است؛ ژاپنی ها منابعی ندارند اما با بهره گیری از ظرفیت سرمایه انسانی در زمینه اقتصاد و صنعت حرف اول را می زنند.

این مرجع تقلید همچنین بر لزوم پرورش استعدادها تاکید کردند و گفتند: چه کسی می گوید دیگر ملاصدرا و میرزای شیرازی پیدا نمی شود؟؛ در میان طلاب جوان، استعدادهای درخشانی وجود دارد که باید آن ها را برای اجتهاد شناسایی کرد. 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: از سال جاری تحصیلی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) به شناسایی استعدادهای درخشان خواهیم پرداخت تا مجتهدان فراوانی را تربیت کنیم.

*شهرها خالی از مجتهد شده است

ایشان با اشاره به خلا حضور مجتهدان در سراسر کشور، گفتند: شهرها در حال خالی شدن از مجتهد است؛ باید استعدادها در قم پرورش داده شود تا آن ها در شهرهای دیگر سکنی گزینند و به نیازهای مردم پاسخ دهند؛ مردم به سرعت پاسخ پرسش های خود را می خواهند و نمی شود پاسخ سوالات شرعی مردم را با دوهفته تاخیر از قم ارسال کرد. 

معظم له با بیان اینکه هجمه ها نسبت به اخلاق اسلامی در زمان ما بیشتر است، گفتند: مدافعانی برای ایستادگی در مقابل این هجمه ها لازم است؛ بنابراین شناخت استعدادهای خوب درخشان و پرورش آن ها بسیار لازم است.

معظم له همچنین با تقدیر از آغاز تدوین گلشن ابرار علمای شیراز بر ضرورت دقت در بررسی شخصیت ها تاکید کردند و گفتند: گاهی در برخی کتاب ها، سران صوفیه را که در فارس به عللی کم نبودند به جای علمای بزرگ معرفی می کنند و به همین دلیل باید مراقب باشیم تا آن ها را به عنوان بزرگان فارس معرفی نکنند.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کردند: همچنین پیشنهاد می کنم اصول فقها، مفسران، علما، شاعران و فلاسفه تفکیک شود و در ردیف خودشان نگارش شوند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha