جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علوی بروجردی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: هر مقدار كه دنيا رشد كند و كمال علمي پيدا كند چون مذهب و مكتب شیعه بر اساس منطق استوار است، رشد ما هم بيشتر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علوی بروجردی در جمع تعدادی از زائران ترکیه در قم ضمن ابراز خرسندی از دیدار برادران و خواهران مسلمان اهل تركيه اظهار داشت: هر انساني برای خود، فكر و عقيده مستقلي دارد، اما گاهي اوقات دیده می‌شود که بين انسان‌ها يك رابطه قلبي و عاطفي پدید می‌آید؛ همانند رابطه والدین و فرزند که هر چند آنها دو وجود مستقل از هم هستند، ولی یک رابطه عاطفي، اينها را به هم نزديك مي‌كند.

وی افزود: اما در میان روابط عاطفي، یک رابطه قلبی بسيار قوي وجود دارد كه حتی از رابطه والدین و فرزند هم عميق‌تر است و آن رابطه اعتقادي است. ما انسان‌ها به عنوان اينكه هر یک مسلمان هستيم، و نسبت به وحدانيت خدا و رسالت محمد مصطفي صلي الله علیه و آله عقيده داريم و تکالیف عبادی را انجام می‌دهیم و به حج مي‌رويم، نماز مي‌خوانيم و اذان واحد داريم، سبب شده که در دل‌هايمان یک رابطه قوی عقیدتی به وجود آید كه ما را به هم نزديك كند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در زمان حیات رسول الله صلي الله علیه و آله  رابطه عاطفی مردمی که به ایشان عقیده داشتند و حتي جوانان مكه که با پيغمبر صلي الله علیه و آله، مانوس بودند به مراتب بر رابطه عاطفي آنها با پدر و مادرشان مقدم بود.    

 ولایت، رابطه قلبی شیعیان با یکدیگر است

وی بیان داشت:  امروز، تعداد مسلمانان جهان بیش از یک ونیم يك ميليارد نفر هستند  و اين رابطه بين مسلمانان جهان وجود دارد، اما بين ما و شما حيثيت ديگري هست که ما را به هم نزديك‌تر مي كند و آن ولایت و پيروی از  اميرالمومنين علي بن ابي طالب علیه السلام است. عشق به علي علیه السلام و مهر به خاندان عترت علیهم السلام  يك علاقه فوق العاده و رابطه بسيار صميمي و عاطفي قوي بين ما ايجاد مي‌كند و لذا نام حسين علیه السلام به چشم همه ما اشك مي‌آورد و وجود مقدس ابوالفضل عباس علیه السلام براي همه ما مایه قداست است و اين، بزرگترين رابطه‌اي است كه بين ما وجود دارد و دل‌هاي ما را به هم نزديك مي‌كند.

 آیت الله علوی بروجردی بیان داشت: بنابراین، رابطه تشیع و عشق به علي بن ابي‌طالب و خاندان محترم رسالت علیهم السلام ، الگو بودن فاطمه زهرا و زينب كبري علیهما السلام براي زنان و مردان ما، جهاتي است كه مایه اشتراك بين ما شده است. همین ولایت اهل بیت و محبت به آنان بوده است که در طول تاريخ از زمان رسول خدا صلي الله علیه و آله تا به امروز، سبب فشار و آزار و اذیت شیعیان شده است و تفاوت هم نداشته که در تركيه، در افغانستان، پاكستان و... باشیم.

 شیعیان در همه دنیا گسترده شده‌اند

وی ادامه داد: امروز در هر گوشه دنيا شیعیان به صورت پراکنده وجود دارند. در عراق اكثريت جمعیت شيعه هستند؛ در پاكستان شيعه وجود دارد؛ هند به عدد جمعيت ايران شيعه دارد؛ در تمام كشورهاي آسيايي، اقليت‌هاي بزرگ شيعه داريم؛ در خود عربستان، يك پنجم جمعيت آنان شيعه است؛ در يمن كه امروز مورد تاخت و تاز واقع شده، نصف جمعيت آنان شيعه است و ما روزگاري را مي‌گذرانيم كه برادران شيعه ما در دنيا پراكنده شده‌اند و لذا، مشكلات خاص خودشان را دارند، ولي اين جمعيت شيعه كه امروز به اين  تعداد رسيده و در هر گوشه‌اي از دنيا وجود دارد، أشهد أن علیا ولي الله مي‌گويد و محبت علي علیه السلام را در دل نگه مي‌دارند و آن را حفظ مي‌كنند.

استاد حوزه علمیه قم بیانداشت: روزگاری ، نام علي علیه السلام را بردن جرم بوده و سبب قتل او می‌شد و كسي كه نام او علي بود، او را مي‌كشتند و حتی كسي كه فضيلتي از فضائل علي علیه السلام را نقل مي‌كرد به قتل می رساندند و كسي كه انتساب به علي علیه السلام داشت کشته می‌شد؛ اما علیرغم همه این دشمنی‌ها، اين مكتب باقی ماند و امروز هم به اين جمعيت رسیده است.

بقای ولایت تا کنون هزینه سنگینی داشته است

حضرت آیت الله علوی بروجردی گفت: گذشتگان و پدران ما هزينه سنگيني را براي عشق علي علیه السلام پرداختند. برادران و خواهراني كه از راه دور براي زيارت و اثبات علاقه خود به اهل بيت علیهم السلام به اینجا آمدند سعی کنند که اين علاقه خود نسبت به آل رسول علیهم السلام ، به فرزندان و نسل‌هاي بعدي خودشان هم منتقل كنند و بدانند که اگر علي علیه السلام را از اسلام بگيرند از اسلام چيزي باقي نمي‌ماند.

وی افزود:  اگر اهل بيت علیهم السلام را از دست بدهيم آنها محور اخلاق و عدالت را يزيد بن معاويه معرفي می‌كنند. بنابراین، محبت و مهر به علي علیه السلام و معارف اهل بيت علیهم السلام و عاشورا براي ما سرمايه بزرگي است و ميراث گران‌بهايي است که باید آن را حفظ كنيم و به فرزندانمان منتقل كنيم و بدانيم هر مقدار كه دنيا رشد كند و كمال علمي پيدا كند چون مذهب و مكتب ما بر اساس منطق استوار است، رشد ما هم بيشتر خواهد شد.

 استاد حوزه علمیه قم  خطاب به زائران ترکیه ای بیان داشت:  خوشبختانه شما که در کشور تركيه زندگي مي‌كنيد عمده مردم آنجا و حتی غير شيعيان محب اهل بيت علیهم السلام هستند و علاقه به اهل بيت علیهم السلام دارند و اين سرمايه بزرگي است. اين علاقه را هم در بین غير شيعيان بیشتر نشر دهيم و بارفتارمان به گونه‌ای عمل كنيم كه آنها به سمت اهل بيت علیهم السلام جذب شوند؛ يعني ما خودمان وسيله باشيم براي رساندن مردم به علي بن ابي طالب علیه السلام و معارف مكتبي كه از همه موارد غنی است.

وی در پایان با بیان حدیثی از امام صادق علیه السلام گفت:: «كونوا لنا زينا و لا تكونوا علینا شینا»؛ مايه آبروي و زينت ما باشيد و مايه سرافكندگي ما پيش ديگران نباشيد. یعنی شيعه خيانت نمي‌كند و دروغ نمي‌گويد، مخصوصا وقتي در برابر ديگر مذاهب قرار دارد؛ چون خلاف كردن او خلاف نسبت دادن به مكتب اوست و اين را همه باید توجه داشته باشند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha