پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت‌ الله العظمی شبیری زنجانی

حوزه/ حضرت آیت الله شبیری زنجانی، در توصیه به مبلغان و روزه دران تصریح کردند: ورزش و سریال تلویزیونی اگر به عنوان سرگرمی برای گذراندن اوقات شبهای ماه مبارک رمضان باشد شایسته نیست. آنچه که شرع از ما می خواهد عبادت است و سرگرمی با تلویزیون و ورزش عبادت نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی  این مرجع تقلید در توصیه به مبلغان  و روزه داران ماه رمضان و تاکید بر استفاده از فرصت های این ماه مبارک  تاکید کردند که به صورت پرسش و پاسخ در ذیل می آید:

*به نظر حضرت عالی چگونه می توانیم از فرصت ماه مبارک رمضان استفاده کنیم؟

همانگونه که از قرآن و روایات ما برمی آید این ماه از افضل ماه ها است و انسان باید تلاش کند تا از این فرصت به بهترین نحو استفاده کند. عبادت در این ماه برابر با چندین سال عبادت در ماه های دیگر است چنانکه نقل شده قرائت هر آیه قرآن ثواب ختم قرآن را دارد. انسان تا می تواند در این ماه باید به عبادت بپردازد و وجودش را به نور عبادت روشن کند.

*چه عبادت هایی در این ماه توصیه می شود؟

یکی از عبادت هایی که همواره به آن تاکید شده کمک به فقرا است. احسان به فقرا و مساکین نباید فراموش شود. ممکن است افرادی باشند که به خاطر فقر نتوانند روزه بگیرند. کسانی که تمکن مالی دارند به این افراد کمک کنند. از عبادات دیگر که مورد توجه است صله رحم است، قرائت قرآن هم در این ماه مورد تاکید است و خصوصیت دارد.

*در برخی از کشورهای اسلامی به جای ختم قرآن روزانه، یک آیه تفسیر می شود. گروهی معتقدند در ایران هم این روش باید جایگزین قرائت قرآن شود. نظر حضرت عالی در این باره چیست؟

تفسیر قرآن کاری مشکل است و هر کسی نمی تواند از عهده آن بربیاید و ممکن است افراد دچار تفسیر به رأی شوند که مورد نهی شارع است. آنچه که در روایات تاکید شده تلاوت و قرائت قرآن در این ماه است.

*برخی از نهادهای فرهنگی در ماه مبارک رمضان اقدام به برگزاری مسابقات ورزشی می کنند و یا تلویزیون بخشی از برنامه های بعد از افطار را به پخش سریال ها اختصاص می دهد تا مردم سرگرم باشند. نظر حضرت عالی در این باره چیست؟

ورزش اگر مقدمه ای برای سلامت بدن و روزه گرفتن باشد مطلوب است. مثلا این شخص اگر ورزش نکند در روز نمی تواند روزه بگیرد، اما اگر به عنوان سرگرمی برای گذراندن اوقات شبهای ماه مبارک رمضان باشد شایسته نیست. آنچه که شرع از ما می خواهد عبادت است و سرگرمی با تلویزیون و ورزش عبادت نیست.

 * شما چه پیشنهادی را به جوانان متدین برای گذراندن شبهای این ماه مبارک دارید؟

در شبهای قدر که افضل شبهای ماه مبارک رمضان است و به گفته قرآن با فضیلت تر از هزار شب است به مذاکره علمی سفارش شده است. یکی از مصداق های مذاکره علمی یادگیری احکام شرعی است. در این شب ها افراد به مطالعه کتب علمی و دینی بپردازند و سعی کنند احکام خود را یادبگیرند. البته انفاق و صله رحم هم که مؤکّداً بیان شده است.

دو چیز خیلی مهم است. یکی قرآن است که خیلی تاکید شده و خصوصیت دارد و دوم مطالعه کتاب های شرعی و یادگیری احکام است.

*حضرت عالی کدام یک از دعاهای وارد شده را سفارش می کنید؟

دعای افتتاح و دعای ابوحمزه . افراد سعی کنند در دعاهایی که برای ماه مبارک رمضان وارد شده موفق باشند.

افرادی هستند که به خاطر کسالت در ماه مبارک رمضان موفق به روزه گرفتن نمی شوند و از طرفی در خود احساس شرمساری و خسران می کنند. برای این افراد چه پیشنهادی دارید؟

روزه گرفتن وقتی عبادت است که به خاطر قرب الهی و اطاعت دستورات خداوند باشد. گاهی یک فردی مأمور به روزه است و فرد دیگر مأمور به روزه گرفتن نیست. عبادت این فرد روزه گرفتن است و عبادت فرد دیگر در روزه نگرفتن.

این افراد سعی کنند با انفاق و احسان و اطعام فقرا به کسانی که به خاطر شرایط مالی نمی توانند روزه بگیرند، کمک کنند

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha