چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 352020
۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
آیت الله مقتدایی

حوزه ربا همچون راه رفتن مورچه بر روی سنگ است که هیچ صدایی از آن به گوش نمی رسد و در معاملات و تجارت نیز احتمال ربا بسیار زیاد بوده و امکان گرفتاری مؤمنین وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»در تهران، آیت الله مقتدایی در مراسم افتتاحیه درس مکاسب بازاریان تهران که در مدرسه شیخ عبدالحسین برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: این ماه، ماه رحمت، برکت و مغفرت است. از همین رو پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: "ای مومنین همانا شما در این ماه به میهمانی خدا دعوت شده اید" بنابراین اگر لیاقت داشته باشیم، متوجه اهمیت این مهمانی بزرگ خواهیم شد. خداوند متعال در این مهمانی کرامت و عنایت ویژه ای را شامل حال بندگانش می کند.

*میزبانی خالق از مخلوق

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: در هر میهمانی، میزبان یک سری پذیرایی هایی می کند. حال خداوند چگونه از مومنین پذیرایی می نماید؟ پیامبر(ص) در این باره می فرماید "خداوند به واسطه رحمت واسعه 4 نوع پذیرایی ویژه در ماه رمضان برای میهمانانش تدارک دیده است".

*انواع پذیرایی ضیافت الهی

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه در توضیح انواع پذیرایی در ضیافت الهی، گفت: "نفس کشیدن هر انسانی در حالت عادی و در غیر از ماه رمضان، لازمه حیات اوست و ثوابی هم بر آن مترتب نیست. اما در ماه ضیافت الهی هر نفسی که کشیده می شود، ثواب تسبیح خداوند متعال را دارد".

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان خوابیدن نیز عبادت بوده و ثوابی مثل نماز برای آن نوشته می شود". همچنین "هر کار خیری که انسان در ماه رمضان انجام می دهد، به صورت کاملا تضمینی پذیرفته می شود".

آیت الله مقتدایی درباره چهارمین پذیرایی در ضیافت الهی، گفت: "هر دعاء و خواسته ای که در ضیافت الهی از درگاه ربوبی مسئلت کنید، مستجاب است". لذا پیامبر(ص) فرمود "بعد از هر نماز، دعا کنید و نیازهای خود را به خدا عرضه دارید که إن شاء الله مستجاب است".

*ابراز خرسندی از تشکیل درس مکاسب برای بازاریان

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با ابراز خرسندی از تشکیل جلسات درس مکاسب برای بازاریان شهر تهران، افزود:  قطعاً این جلسات، موجب برکت در کسب و کار تجار و بازاریان خواهد شد. در همین رابطه خدمت آیت الله العظمی صافی رسیدم و خبر تشکیل این جلسات را به ایشان اطلاع دادم. ایشان فرمود «شما سنتی را احیاء کردید که متروک شده بود» و سپس دستور دادند مشابه همین کلاس ها نیز در سطح قم برگزار گردد. ولذا امیدواریم با همت شما بازاریان این کلاس ها در سطح استان تهران تداوم و گسترش یابد.

*ربا خانمان سوز است

وی با اشاره به اهمیت یادگیری مسائل و احکام فقهی مرتبط با تجارت و کسب و کار، خاطرنشان کرد: یکی از اصحاب امیرالمؤمنین(ع) نقل می کند، حضرت همواره خطاب به تجار می فرمودند: "ای گروه تجار، ای گروه اصناف و کسبه بازار، بروید به دنبال تحصیل فقه و مسائل فقهی کسب و کار را یاد بگیرید و خوب فهم کنید و سپس در پی تجارت و معامله بروید". حضرت دلیل یادگیری فقه توسط تجار را مصون ماندن آن ها از ربا می داند. و مَثل ربا را همچون مَثل مورچه ای می خواند که روی سنگی راه می رود، اما هیچ صدایی از راه رفتن مورچه به گوش نمی رسد. در معاملات و تجارت نیز احتمال ربا بسیار زیاد بوده و امکان گرفتاری مؤمنین در آن زیاد می باشد.

*بازاریان احکام تجارت را فرا بگیرند

آیت الله مقتدایی در پایان تصریح کرد: فهم احکام فقهی تجارت و یادگیری درس مکاسب بسیار حائز اهمیت است و وظیفهی همه­ بازاریان است که خبر شروع و برگزاری این کلاس ها را به اطلاع سایر اهالی بازار برسانند تا إن شاءالله کسبه با شناخت کامل، نهایت دقت را در کسب و کار خویش داشته باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha