جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله حسینی بوشهری و آیت الله صافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: با فرصتی که حوزه و مراجع عظام ایجاد کردند مبادی حلال و حرام در قم و کل کشور به بازاریان و کسبه آموزش داده می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری، پیش از ظهر امروز در دیدار با آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با اشاره به حرکت حوزه در نشر احکام کسب و کار اظهار داشت: مناسب است حوزه های علمیه با حمایت مرجعیت، سنت های حسنه ای که از گذشته در ارتباط با حوزه و کسب و کار مردم وجود داشته را احیا کند.

وی افزود: وقتی با خود اندیشه می کردیم چرا بسیاری از مدارس علمیه در کنار و در دل بازارها ساخته می شد و بازاریان قدیم این همه با حوزه ارتباط داشتند، قطعا نتیجه های بسیار مثبتی می رسیدیم که به قوت و صلابت حوزه نشر دین نیز کمک می کرد.

کسبه مسایل شرعی خود را از روحانیت می پرسیدند

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: به دلیل ارتباطی که بین حوزه، مومنین و کسبه وجود داشت ، بازاریان مسایل شرعی خود را از روحانیت می پرسیدند و معمولا بازارها هم در کنار مدارس علمیه ایجاد شده است؛ بازاریان مقید بودند که مسایل حلال و حرام خود را ازحوزه های علمیه و مدراس دینی فرا گیرند تا معاملاتشان خالی از هر نوع مشکلی باشد.

وی گفت: در حال حاضر هدف این است در قم به عنوان حرم اهل بیت(ع) این سنت احیا شود و مساجد و مدارس دینی به گونه ای که بازاریان می خواهند با مسایل شرعی آشنا شوند و آیت الله العظمی صافی با اجازه ای که در خصوص آغاز این حرکت در مسجد امام حسن عسکری(ع) دارند پیشگام این حرکت هستند و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: حضرت آیت الله صافی دستور دادند، مسجد امام حسن عسکری(ع) به عنوان پایگاهی مهم برای بیان کسب های حلال و حرام در آید؛ زیرا این بحث در تاریخ مورد عنایت خود امیرالمومنین (ع) بوده و حضرت امام(ره) هم در بازار متوجه کسب حلال و حرام مردم بوده اند و به کسبه تذکرهای جدی می دادند.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: این سیره در زمان غیبت معصومین (ع)هم در زمان مراجع عظام تقلید که نواب عام حضرت هستند رواج داشت، لذا امیدواریم بتوانیم در مسجد امام حسن عسکری(ع) و همه نقاط کشور، این طرح را عملیاتی کنیم.

بسیاری از مسایلی که مایه نگرانی مراجع است، حل می شود

وی گفت: در این ماه رمضان بنا به شرایط خاص معنوی که ماه خدا دارد این حرکت در قم آغاز شده و به سرعت در سراسر کشور نیز انشالله استمرار پیدا خواهد کرد، بنابراین اگر این مساله در یک فضای عام تری دنبال شود در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود که بسیاری از مسایلی که مایه نگرانی مراجع است، حل شود و مردم و کاسبان با مبادی حلال و حرام آشنا شده و لقمه ای که سر سفره خود می برند بدون شبهه باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha