جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید مهدی مطلبی پور

حوزه/ مسئول گروه جهادی میقات گفت: در سال های اخیر، گروه های بسیار قوی و خوبی در فضای طلبگی ایجادشده، 727 نفر نیرو داریم ،که 83 درصد آنان از طلاب مدرسه معصومیه(س) قم هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به نقل از روابط عمومی تیپ امام جعفرصادق(ع)، از جمله اقدامات زیر بنایی بسیج که بارها مورد تقدیر وعنایت مقام معظم رهبری قرار گرفته، طرح اردوهای جهادی است.

طلاب و روحانیون بسیجی که در دو شهر مقدس قم و مشهد در قالب تیپ مستقل83  امام جعفر صادق علیه السلام به فعالیت می پردازند،سال هاست که در عرصه این جهاد فرهنگی اقدامات بسیار موثری انجام می دهند.

حجت الاسلام سید مهدی مطلبی پور مسئول گروه جهادی میقات به تشریح فعالیت های این گروه جهادی پرداخته که در ادامه می آید:

*موسسه میقات و فعالیت آن  را تشریح کنید.

موسسه میقات از سال 1386 تحت عنوان پایگاه تخصصی تبلیغ بسیج معصومیه(س) تأسیس شده است، در عرصه دانشگاه ها، نیروهای مسلح و فضاهای روستایی به فعالیت پرداخته است.

نکته اساسی این است که مایک  فضای کاری تبلیغی - تخصصی در بحث نیروهای مسلح  ازشمال کشورگرفته تا آبادان و اهواز،ماهشهر،بوشهر و بندر عباس و چابهار  به اضافه هشت تا از جزایر خلیج فارس مثل ابوموسی – تنب بزرگ و کوچک ،لارک، قشم و ...  را دنبال می کنیم، البته کار اساسی ما  عمدتاً در  جزایر خلیج فارس است.

حدود 34 دوره اعزام روحانیون به خلیج فارس داشتیم. که این ها دقیقاً مثل فضای جبهه و جنگ وپادگان است و لذا عمده نقاط مرزی و غیر مرزی را تقریباً 39 ماه  تحت پوشش داریم.

قالب کارها،  تبلیغ چهره به چهره است. فقط به سخنرانی بسنده نمی کنیم، 99 درصد کار این است که بچه ها سنگر به سنگر ،آسایشگاه به آسایشگاه حضور پیدا کنند تا  ارتباطی جدی با سربازان داشته باشند. مباحث هم از قبل کار شده و فضای سرباز خانه ها  در مباحث خیلی جدی آسیب شناسی شده است.

عرصه دوم هم در  فضای دانشجویی است. طلاب معصومیه(س) افرادی هستند که بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه وارد حوزه علمیه  شده اند، لذا آشنایی خیلی خوب و کاملی با فضای دانشگاهی  دارند.کار  درفضای دانشگاهی به چند عرصه تقسیم می شود، فرستادن استاد به دوره های آموزش و جلساتی که دانشگاه ها از ما درخواست می کنند.

عرصه  دیگر اردوهای جهادی است. اردوهای جهادی که رهبر معظم انقلاب  تأکید دارند، اگر واقعاً روحانیت حضور پیدا نکند در این عرصه ،آسیب های جدی ما را تهدید می کند.

رهبر معظم انقلاب  در دیدار با گروه های  جهادی گفتند:"مواظب باشید مثل گروه های پیش آهنگ غربی نشوید ". این تفاوت فرهنگی فاحش با گروه های پیش آهنگ غربی است، بنابر این وظیفه روحانیت از این نظر بالاست. الان بسیاری از دانشگاه ها متأسفانه بدون روحانی هستند.

در  سال های اخیر، گروه های قوی و خوبی در  فضای طلبگی ایجاد شده که به صورت جهادی به  روستا ها می روند. درعرصه  همراه شدن با دانشجوها برای اردوهای جهادی باز هم بسیار کم است و اما نیازها بسیار بالاست. الان ما در حقیقت 727 نفر نیرو داریم ،727 طلبه ای که البته 83 درصد آنان از طلاب  مدرسه معصومیه(س) قم هستند.

نحوه گزینش روحانیون در برنامه های شما چگونه است؟

نکته اساسی این است که روند گزینشی بسیار سختی داریم، یعنی به جای اینکه ملاک را پایه قرار دهیم،  علمیت سنجی را ملاک قرار دادیم .  بنابراین  ما ملاک را پایه قرار ندادیم و گفتیم که طرف در هر پایه ای که باشد سطح علمی و اخلاقی لازم را داشته باشد ما در خدمت او هستیم .

به خاطر همین، روی محاسبه ها و گزینش ها تأکید می کنیم. در میقات، سه مرحله ارزیابی اولیه داریم و دو مرحله ارزیابی ثانویه .در ارزیابی اولیه مصاحبه می دهند، بعد وقتی به تبلیغ می روند، ارزیابی هنگام تبلیغ را داریم؛  یعنی گروهی که با حضور در محل تبلیغ، عملکرد آنها را مورد ارزیابی قرار دهند و از طرف دیگر، نظارت نهادهایی مثل نمایندگی ولی فقیه در سپاه ،فرمانده گردان ها،گروهان ها، از عملکرد مبلغ در حین تبلیغ گزارش تهیه کرده و به ما ارائه دهد، بعد هم نظر سنجی مخاطبین نسبت به عملکرد مبلغ، در ارزیابی های او مورد توجه قرار می گیرد.

چون تبلیغ امری تخصصی است، ما در بحث اردوهای جهادی دانشجویی همت ویژه ای گذاشتیم، دانشجوها به روستا ها رفته و کار عمرانی می کنند،حالا بعضی کار فرهنگی هم می کنند، مبلغین ما می روند آنجا در فکر دانشجوها کار عمرانی می کنند، مخاطب ما دانشجوه ها هستند.

من نوع دیگری از جهاد را هم تعریف می کنم که کار در خود دانشگاه هاست، بعضی ها می دانند، بالاخره به واسطه تبلیغات دشمن، نگاه ها نسبت به فضای روحانیت متفاوت است، واقعاً کار در محیط خوابگاهی و دانشجویی از نظر روحی و حتی علمی سختی خاص خود را دارد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha