پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام ملکی مدیر مدرسه معصومیه

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین ملکی با تأکید بر این که قرن حاضر عصر قرآن و معارف ناب الهی است، اظهار داشت: نجات انسان با اعتصام به کلام الله امکان پذیر است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ملکی در دومین روز از سلسله جلسات تفسیر که در سالن اجتماعات مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، گفت: سؤال از چرایی و چگونگی حرکت انسان در مسیر اهداف خلقت، از مهمترین پرسش‌ها در رابطه با انسان است.

وی افزود: ‌اگر رفتار و  گفتار انسان در زندگی بر اساس راهی که خداوند متعال ترسیم نموده صورت گیرد، انسان را در مسیر هدایت قرار خواهد داد و اگر انسان سبک و روش زندگی را بر اساس اهدافی غیر الهی تنظیم نماید، از مسیر اهداف خلقت دور خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، اظهار داشت: آیه «إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ» بر این موضوع تأکید دارد، که انسان هر آینه در خسران است؛ ذکر  لَفِي خُسْرٍ یعنی؛ تصور آن که انسان بتواند خود را از خسران رهایی بخشد، همچنان وجود دارد.

رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه با تأکید بر این که قرن حاضر عصر قرآن و معارف ناب الهی است، اظهار داشت: نجات انسان با اعتصام به کلام الله امکان پذیر است.

وی با بیان این که بشر امروز از جهت عقلانیت همه مکاتب، منش‌ها  و روش‌ها را امتحان نموده و بر بی اثر بودن آنها برای نجاتش پی برده است، افزود: هر ساله بازگشت بشریت به سمت آموزه‌های قرآنی تبلور بیشتری نسبت به سال پیشین داشته و این کتاب آسمانی مورد توجه انسان‌ها به ویژه جوانان قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی حدیثی از مولی الموحدین امیر المومنین علی(علیه السلام) را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: مولای متقیان در حدیث «النَّاسِ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا» تصریح دارند؛ که مردم در خواب‌ هستند و زمانی از خواب بیدار می‌شوند که بمیرند. بر اساس آیات و روایات اسلامی، خفتگان دنیا کسانی هستند که در مسیر هدف خلقت گام بر نمی‌دارند.

وی با اشاره به این که انسان بیدار، سکون ندارد و راه را در مسیر صحیح‌اش می‌پیماید، خاطرنشان کرد: در سیر و سلوک الی الله، نخستین مرحله را یقظه نامیده‌اند و خداوند متعال همواره بر بیداری انسان موعظه نموده و تأکید می‌نماید که انسان نباید همچون، مرده متحرک ساکن بوده و یا حرکت قهقرایی نسبت به مسیر تکامل داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که خداوند متعال برای هرآنچه خلق نموده، هدفی ترسیم کرده است، ابراز داشت: خداوند متعال برای تمام موجودات عالم، استعداد و ابزار پیمایش اهداف ترسیمی را تکوینا‍ قرار داده و هر یک از این موجودات در راستای اهداف تعیین شده از ابزاری خاص برخوردارند.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه(س) ادامه داد: برای انسان ابزارهای هدایت به صورت تکوینی و تشریعی تعیین شده است تا با گام نهادن در مسیر هدف خلقت، سعادتمند شود.

وی آیه‌ای دیگر از قرآن کریم را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: حضرت موسی(ع) به فرعون می‌فرماید «قالَ رَبُّنَا الَّذی أَعْطی‏ کُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدی‏»؛ یعنی پروردگار ما كسى است كه هر چيزى را خلقتى كه درخور اوست داده، سپس آن را هدايت فرموده است. لذا همه موجودات وظایف خود را دقیقاً انجام می دهند و از آن مأموریتی که برای آنها ترسیم شده، خارج نمی شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان این که مختار بودن از مهمترین و بارزترین ویژگی‌های آدمی است، یادآور شد: آیه 179 سوره الاعراف با ذکر « أُوْلَـئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ» انسانی که خودش را از مختار بودن سلب می‌کند، مذمت می نماید. بر اساس آیات الهی غافل کسی است که قدرت انتخاب را از دست داده و تنها به خواسته‌های نفسانی خود توجه می‌کند.

رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه با تأکید بر این که غفلت، مرحله مرگ انسانیت است، تصریح کرد: انسان در این مرحله با از دست دادن ویژگی اصلی خویش یعنی «اختیار» حالت حیات انسانی خود را از دست می دهد.

وی در ادامه با بیان این که تمام کلمات اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) تفسیر قرآن و مبیّن آیات الهی است، اظهار داشت: برخی بر این باورند که نام اهل بیت(علیهم السلام) در زبان وحی نیامده است، حال آن‌که نام مبارک ایشان در وحی تبیینی از زبان مبارک نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) بارها ذکر گریده است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به این که انسان برای دوری از گمراهی نیازمند حفظ اتصال به ملکوت است، افزود: خداوند متعال هیچگاه انسان را بدون کتاب و پیامبر رها نکرده است، به گونه‌ای که نخستین انسان، اولین نبی خدا(صلی الله علیه و آله) بر روی زمین بود.

وی با اشاره به آیه 261 سوره بقره، اذعان داشت: قرآن کریم انفاق در راه خداوند را به دانه گندم تشبیه می‌کند و می‌فرماید؛ «مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ ... ». در این آیه از زاویه‌ای دیگر می‌توان چنین برداشت نمود که اگر همه شرایط اعم از آب، خاک و نور مناسب برای دانه گندم مهیا گردد، یک دانه می تواند 700 دانه گندم محصول دهد و این مقدار، نهایت باروری دانه گندم در شرایط مطلوب است.

سخنران این مراسم افزود: بر اساس تحقیقات دانشمندان، هر اندازه خاک، آب و نور مناسب به دانه گندم نرسد، به همان اندازه در محصول نهایی تأثیر می گذارد و آن را کم می کند.

رئیس مرکز تخصصی تفسیر حوزه یادآور شد: بر اساس دستورات الهی نیز انسان می تواند، با اختیاری که خداوند متعال به او اعطا نموده، خود را به بالاترین مراتب ترسیم شده برساند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی تأثیر اعمال آدمی بر تغییر ذائقه را انکار ناپذیر دانست و ابراز داشت: اگر ذائقه آدمی به واسطه گناهانی که از وی صادر می گردد، عوض شود، به دستورات الهی قرآن کریم بی توجه خواهد بود.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه(س) با بیان این که تکبر نخستین عامل برای تغییر ذائقه آدمی و در نتیجه دوری از هدف خلقت است، اذعان داشت: قران کریم بر راه رفتن متکبرانه بر روی زمین نهی نموده است. متکبرانه راه رفتن ویژه حیوانی است که خیال می کند، برتر و قدرتمندتر از او بر زمین نیست .

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با تأکید بر این که انسان متکبر هر معجزه و نشانه‌ای از خداوند متعال را ببیند به آن ایمان نمی‌آورد، خاطرنشان کرد: متکبرانه زیستن انسان را از مدار انسانیت خارج می کند، در نتیجه اگر راه سعادت را هم به متکبر نشان دهند، باز به سمت گمراهی و تباهی گرایش پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر این که باید مقوله خود سنجی جدی گرفته شود، اظهار داشت: آدمی خود را بهتر از هرکس می‌شناسد؛ لذا خود می تواند پاسخگوی سوالات شخصیتی خویش باشد و بسنجد که تا چه اندازه امورات خویش را در مسیر اهداف تعیین شده، قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به این که ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای خود سنجی است، خاطرنشان کرد: مؤمن باید با جاری نمودن ایمان در جریان زندگی، باور خویش به خداوند متعال را در اعضا و جوارح‌اش نشان دهد.

وی با تاکید بر این که خداوند متعال، انسان را آسمانی خلق نموده و به وی تمام ابزار آسمانی شدن را اعطا نموده است، یادآور شد: اذعان به مؤمن بودن دیگری نسبت به خویشتن، از مهمترین اصول مورد نیاز برای تکامل آدمی است، بر اساس روایات اسلامی مؤمن در زمان خروج از خانه باید، دیگران را مؤمن‌تر از خود بداند.

سخنران این مراسم با اشاره به آیات « وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ ...»(آیه 133 سوره آل عمران) و « ...فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَاتِ...»(آیه 148 سوره بقره)، اظهار داشت: انسانی که تمام امورات خود را منحصراً برای کسب متاع دنیایی در پیش می‌گیرد، در خسران به سر می‌برد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در پایان سخنان خود دو عنصر تلاش و کار برای رضای الهی را از مهمترین اصول موفقیت برشمرد و اذعان داشت: اگر کسی ضمن تلاش و مجاهدت در امور، نیت خویش را خالص برای ذات اقدس الهی نماید، در انجام کارها به موفقیتی مثال زدنی دست خواهد یافت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha