شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت‌الله مصباح

عضو خبرگان رهبری با بیان این که انسان ها در هیچ حال از هدایت الهی بی نیاز نیستند گفت: دین اسلام برای همه اعمال انسان برنامه دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی یکشنبه شب در سلسله مباحث اخلاقی خود در دفتر مقام معظم رهبری در قم  اظهارداشت: دین اسلام برترین و برگزیده ادیان است و شکر آن را باید به جای بیاوریم؛ این آیینی است که خداوند آن را برای بشر پسندیده است که غل و زنجیرهایی که بر مردم گذاشته شده بود را از دوش مردم برداشت.

ایشان افزود: یکی از مهمترین و بهترین و برترین نعمت هایی که خداوند در میان نعمت های خود انتخاب کرده است نعمت هدایت است.

این استاد حوزه بیان کرد: انسان با آن فهم طبیعی و اقتضای زندگی مادی که دارد، زمانی که صحبت از نعمت می شود صرفا به دنبال خوردنی ها و پوشیدنی ها و خوشی توجه می کنیم و کمتر به مسایلی چون فهم شعور، هدایت و عقل می پردازیم.

ایشان افزود: با اینکه اگر دقت کنیم همه نعمت های مادی در مقابل این نعمت های معنوی از ارزش می افتد؛ اگر این نعمت های معنوی نبود نعمت های مادی سودی برای انسان نداشت، چه بسا که این نعمت های مادی برای انسان مایه ضرر هم باشد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآورشد: وقتی این نعمت ها، حقیقی است که این نعمات به سود زندگی آخرتی آن تمام شود؛ اگر چیزی یک خوشی چند روزه داشته باشد و مابقی آن صرفا خسارت و زیان است نعمت نیست، بلکه چیزی است که ما بدون در نظر گرفتن خدا آن را به مایه ضرر و خسران خود تبدیل کرده ایم.

ایشان گفت: بسیاری از نعمت ها را با نعمت عقل متوجه می شویم و از آن هم غافل می شویم؛ انسان ها گاهی خود را به بی عقلی می زنند چون از عقل خود خسته می شوند؛ مثل کسانی که به مسکرات روی می آورند؛ عقل هم برد وسیع و همه جانبه ندارد و همه راه ها از سوی عقل بدست نمی آید.

ایشان افزود: انسان در زندگی فردی خود باید به فرمول های ضرر و سود و فایده محیط و آلات و غذاها و اعضا برسد؛ خداوند در آن واحد، میلیاردها نعمت داده است که بتواند راه برود یا بیاندیشد و در یک لحظه بدون درد زندگی کند، ولی انسان از این نعمت غافل است.

این استاد حوزه بیان کرد: از ابتدای تاریخ انسان ها و اطبا و دانشمندان تلاش های بسیاری برای راحت زندگی کردن و بدون مشکل و بدون بیماری زندگی کردن بشر تلاش کرده اند، ولی هنوز هم بسیاری از بیماری ها است که بدون درمان باقی مانده است.

ایشان گفت: انواع سرطان هایی که هر روز هزاران نفر را در جهان به کام مرگ فرو می برد هنوز توسط انسان درمان قطعی ندارد؛ هنوز انسان نتوانسته است به فرمولی برای درمان همه بیماری ها و سرطان ها بدست بیاورد؛ تازه این همه تلاش و موفقیت ها در مقابل بسیاری از بیماری ها به مدد عقل و تجربه تاریخی بشر به دست آمده است.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: انسان ها هنوز در خصوص این مساله که روح وجود دارد یا خیر به یک نتیجه قطعی عالم گیر نرسیده اند؛ هنوز برخی از دانشمندان به روح اعتقاد ندارند حال چگونه و کی قرار است که انسان با فهم دقیق از روح، مشکلات و امراض و بیماری های آن را درمان کند؟.

ایشان افزود: در زندگی اجتماعی، هزاران مساله، فراتر از مسایل فردی پیش می آید که انسان ها باید آن را حل کنند که حل آنها به مدد عقل صورت می گیرد؛ باز هم عقل نمی تواند به همه ابعاد حل مشکلات دست یابد؛ بشر با پیشرفت خود مسایل اجتماعی را به چند دسته کلی تقسیم کرده و مسئولیت هر کدام را به عهده یک وزارتخانه گذاشته است که آنها را مدیریت و حل کنند.

آیت الله مصباح یزدی یادآورشد: امروز انسانها در یک عرصه مثل حقوق یک اصل جهانی را وضع می کنند و همه جهان را به آن قانون وادار می کنند ولی چندی بعد با انتقادها و مشکلات فراوان آن قانون را بر می دارند که این مساله در سراسر تاریخ وجود داشته است که این مساله نشانگر محدودیت انسان در این دنیا است.

ایشان گفت: برخی گمان می برند که چون در این دنیا با عقل خود راه را پیدا کرده ایم در آن دنیا نیز به همین کیفیت مسایل را پیش می بریم؛ در حالی که اسلام بیان می کند آنجا جای کار کردن نیست، بلکه محل برداشت آن چیزی است که در این دنیا کشته ایم؛ آنجا دیگر جای جبران نیست؛ انسان ها می گویند ما را به دنیا برگردان تا یک کار خوب انجام دهیم، ولی به آنها پاسخ داده می شود که بازگشت معنی ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: انسان به خودی خود نمی تواند برای خود نسخه ای بنویسد که در آن دنیا به بهترین شکل بکارد که در دنیای آخرت برداشت کند؛ انسان در بهترین حالت به این نتیجه می رسد که در مقابل خدا باید متواضع باشد ولی نمی تواند برای خود شریعتی بنویسد که به این رازها برسد؛ انسانها نمی تواند برای خود شریعت بنویسند.

استاد حوزه علمیه قم  افزود: دین کوچکترین کارهای روزمره ما را از واجب و مکروه و مستحب وحرام برای ما نوشته است و برای همه اعمال انسان برنامه دارد؛ انسان در چه علمی می تواند به این فرمول های دقیق برسد؛ هر حالت انسان دعای خاص خود را دارد و قطعا این مسیر غیر از مسیر دین به جایی نمی رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha