جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علیزاده موسوی

حوزه/ الان نشسته ایم و بر مزار شهدایمان گریه می کنیم در حالی که اگر نجنبیم، فردا باید بر مزار اعتقادی مسلمانان گریه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی علیزاده موسوی، رئیس پژوهشکده حج و زیارت و مسئول میز وهابیت در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که چندی قبل برای شرکت در همایش مقابله با داعش به نجف اشرف سفر کرده بود، در مصاحبه با سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»، گفت: عرایض من در آن همایش این بود که آیا داعش در ضمن مذاهب اسلامی تعریف می شود یا خیر و با اشاره به گروه بندی های سلفیه مانند تکفیری ها، جهادی ها، تنویری ها و تبلیغی ها توضیح دادم که داعش، سلفیه را هم قبول ندارد و آیا با این وضعیت می توانیم داعش را متصل به اهل سنت کنیم؟

وی با اشاره به استقبال میهمانان شرکت کننده در همایش از این اظهارات گفت: بعد از سخنرانی، روسای دانشگاه های عراق مانند دانشگاه مستنصریه و دانشگاه کوفه آمدند و خواستار تبیین این موضوعات در مجامع علمی به ویژه دانشگاه های عراق شدند.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با بیان اینکه "همایش مقابله با داعش" در عراق را می توان نقطه عطفی در این زمینه دانست گفت: این همایش می تواند به یک نقطه آغاز برای مقابله علمی با داعش و اندیشه های داعش قلمداد شود.

مهمتر از مقابله نظامی، مقابله علمی با داعش است

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر استراتژی و رویکرد برادران عراقی، بیشتر متمرکز بر فضای نظامی شده که البته حق دارند زیرا اگر داعش را به حال خود رها کنند، پیشروی خواهد کرد از همین رو برنامه ریزی نظامی برای مقابله با داعش ضروری است، بنابراین باید به شدت در برابر آنها ایستادگی کرد و جلوی شان را گرفت اما مهمتر از مقابله نظامی با داعش، مقابله علمی با اندیشه های داعش است.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت افزود: داعش ترفندهای مختلفی را از طریق بدعت و انحراف فکری از مبانی اسلامی مانند توحید و جهاد به کار بسته و از این طریق به دنبال یارگیری و جذب اهل سنت عراق است. یعنی اگر چند ماه گذشته نگرانی از شکاف مذهبی و جنگ طائفی در عراق داشتیم امروز، دغدغه اصلی است که جریان اعتدالی اهل سنت جذب داعش شوند.

وی به دیدرهای خود با تعدادی از علمای اهل سنت در حاشیه همایش مزبور اشاره کرد و اظهار داشت: علمای اهل سنت عراق نگران جذب طیف اعتدالی از اهل سنت به داعش هستند و باید برای جلوگیری از قرائت داعشیه تلاش کنیم و بحث شیعه و سنی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی ادامه داد: شاید این پرسش پیش بیاید که اهل سنت عراق نگاهشان این گونه است اما وقتی درون داعش را بررسی می کنیم می بینیم که عالم فرهیخته ای از علمای اهل سنت در میان آنها نیست و بیشتر، فرماندهی داعش تبدیل به فرماندهی جهادی شده است تا علمی. فقط یک نفر به نام الرفاعی دارند که حتی در عراق هم حضور ندارد. و چهره هایی مانند عدنان عرعور که ایدئولوگ اندیشه تکفیری بودند، خطر را احساس کردند و از این جریان کنار کشیده اند.

نیازمند شکل گیری بسیج علمی برای مقابله با داعش هستیم

وی با تاکید بر اینکه این خطر نیاز به استراتژی جدید دارد گفت: در حوزه مقابله فرهنگی، عراق دچار یک اشتباه استراتژیک شده است و آن اشتباه این است که در مقابله با داعش در حوزه فرهنگ دارد بر تبیین جرایم و جنایات داعش تکیه می کند و حس انتقام در میان مردم عراق را تحریک می کند که چه نشسته اید که داعش سر می بُرد و افراد را می سوزاند و مانند اینها

ف در واقع حس انتقام و هیجانات را تحریک  می کند اما توجه به این نکته ندارند که اولا خود داعشی ها جنایات خودشان را تبلیغ و نشان می دهند و می خواهند حس ارعاب ایجاد کنند ثانیا تحریک هیجانات و حس انتقام، اثر مقطعی داشته و ویژگی اش این است که در دراز مدت سرد می شود. در حقیقت، تحریک هیجانات برای مقابله نظامی عالی است اما همزمان باید مراقب رشد و تعمیق اندیشه داعش در میان اهل سنت عراق باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه پیشنهاد داد: به نظرم در عراق باید به موازات بسیج مردمی (الحشد الشعبی) که مقابله فیزیکی با داعش را دنبال می کند یک بسیج علمی (الحشد العلمی) هم ایجاد شود که مقابله با رشد و گسترش اندیشه اش را دنبال کند.

وی تصریح کرد: اگر چه داعش در عرصه نظامی برنامه های خودش را دنبال می کند اما این تغافل است که فکر کنیم آنها فقط در زمینه نظامی دارند کار می کنند و این در حالی است که از نظر نظریه پردازانه هم دارند کار می کنند. به عنوان مثال کتابی به نام "الدولة الاسلامیه فی العراق و الشام مشروع خلافة الموعود" منتشر کرده اند و در آن، ابعاد خلافت خود را مشخص کرده اند.

داعش مفاهیمی چون جهاد، امت و خلافت را مصادره کرده است

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی گفت: ما در مقابله فرهنگی می آئیم جنایات داعش را معرفی میکنیم اما انها برای جرایم و جنایات خود مبنای علمی درست می کنند؛ کتابی بنام ادارة التوحش تالیف ابوبکر الناجی دارند که می گوید "از داعش اشکال نگیرید که سرها را می بُری زیرا این کار، مبانی علمی دینی دارد وقتی دولت اسلامی در جایی وارد می شود باید تجاوز و کشتار امنیت ایجاد کند و سپس چهره رافت اسلامی را به نمایش بگذارد"!!!

وی مصادره کردن مفهوم جهاد از سوی داعش را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به اینکه اینها نص محرو هستند، نصوص را به جنگ با مسلمین نسبت می دهد و لازم است که ما مبانی صحیح دینی درباره جهاد را تبیین کنیم. البته تالیفات و نوشته های زیادی درباره آیات الجهاد وجود دارد اما اینها ناظر به شبهات داعش نیست.

رئیس پژوهشکده حج به مساله خلافت در اندیشه داعش و تلاش برای مصادره آن اشاره و تصریح کرد: خلافت در نگاه اهل سنت، نمونه آرمانی حکومت است. اما تفاوت های فراوانی میان خلافت داعشی و خلافت اسلامی و حتی خلافت راشده وجود دارد که ما اینها را تبیین نکرده ایم.

وی ادامه داد: خلافت داعشی ریشه در اندیشه خوارج دارد اما خلافت راشده در اندیشه متفکرانی چون رشیدرضا و مانند آن ذکر شده است که تفاوت های زیادی با خلافت داعشی دارد؛ خلافت در اندیشه اهل سنت بیشتر شورا محور است تا خلیفه محور در حالی که داعش خلیفه محور است و این مساله در اندیشه های رشید رضا و مودودی مشاهده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی نسبت به تلاش داعش برای مصادره مفهوم امت هشدار داد و گفت: اینها فیلمی با عنوان "خیر امة" ساخته اند و یا فیلمی به نام "کسر الحدود" (شکستن مرزها) ساخته اند که همگی بیانگر نظریه پردازی از سوی این پدیده است از همین رو جوامع علمی و حوزه های علمیه عراق باید در برابر این اقدامات تدبیر کنند.

وی با بیان اینکه خطر داعش محدود به عراق نیست گفت: علت سر برآوردن داعش در لیبی، افغانستان، پاکستان، آسیای مرکزی و... به خاطر اقدامات داعش در زمینه فکری است مقابله علمی با داعشیسم باید کل جهان اسلام را پوشش دهد از همین رو شکل گیری الحشد العلمی العالمی یا بسیج جهانی علمی در مقابل اندیشه های داعش ضروری است.

وی با بیان اینکه اگر به موقع به وظیفه خود عمل نکنیم، اهل سنت جهان به تدریج جذب داعش خواهند شد گفت: الان نشسته ایم و بر مزار شهدایمان گریه می کنیم در حالی که اگر نجنبیم، فردا باید بر مزار اعتقادی مسلمانان گریه کنیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha