جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام حشمتی

حوزه/ معاون قرآن وعترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نیاز نسل جوان به محتوای دین با ادبیات جدید، گفت: جوانان به ویژه دانشجویان نیازمند کمک محتوایی و خوراک فرهنگی و قرآنی حوزه، به زبان روز هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با اشاره به تقسیم وظایفی که شورای توسعه قرآن برای نهادهای قرآنی کشور تعیین کرده است، گفت: براساس این تقسیم بندی، تولیت بخش پژوهش های قرآنی به حوزه های علمیه و وزارت علوم واگذارشده و آموزش های عمومی قرآن نیزبه عهده ی آموزش و پرورش است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مکلف شده تا درحوزه تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن فعالیت داشته باشد.

*لزوم استفاده از هنر، رسانه و فضای مجازی

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که در حوزه ی تبلیغ وترویج فرهنگ قرآنی در جامعه، برنامه های مختلف و متنوعی برای اقشارمردم برنامه ریزی و اجرا شده است، ابراز داشت: تابه حال در کشور معمولاً تبلیغ و ترویج قرآن از طریق ابزارمستقیم یعنی اعزام مربی و مبلغ و ... صورت می گرفت، اما در سالیان اخیر در کنار این مسئله، مجموعه های فرهنگی به سمت استفاده از فضاهای مجازی و استفاده از رسانه و هنر حرکت کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای حضور در معاونت قرآن با توجه به فراگیری این موضوع، استفاده ازرسانه، هنر و فضای مجازی به عنوان یک رسانه فراگیر را دراولویت کارهای قرارداده ایم.

*ضرورت تولید آثار فاخر قرآنی

حجت الاسلام والمسلمین حشمتی با اشاره به نیاز بین المللی به محتوا و آثار قرآنی فاخر، ادامه داد: مشکل ما در حوزه محصولات قرآنی این است که آثار فاخری که در عرصه بین الملل درخشش داشته باشد، نداریم، و لذا در این حوزه نیز اولویت ما تولید چنین آثاری است. همچنین در عرصه فعالیت های قرآنی در حوزه کودک و نوجوان نیز نیازمند برنامه ریزی های جدی تر و اهتمام ویژه تری هستیم که درحال برنامه ریزی دراین زمینه هم می باشیم.

*راه اندازی سامانه جامع قرآن کریم

معاون قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درادامه از راه اندازی سامانه جامع قرآن کریم تا پایان امسال خبرداد و گفت: سایت های مختلفی درحوزه های قرآنی بخش هایی ازنیازمخاطبان را پاسخ می دهند، اما وجود یک سامانه جامعی که بتواند همه نیازها را برطرف کند و در واقع یک بانک اطلاعات قرآنی باشد، ازنیازهای امروزماست، لذا راه اندازی این سامانه در دستوراین معاونت بوده و به فضل الهی تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

*نیازمند کمک حوزه های علمیه هستیم

حجت الاسلام والمسلمین حشمتی در ادامه با اشاره به حضورسازنده حوزویان درفضای مجازی و عرصه های تبلیغ دینی، یادآورشد: درفضای مجازی دو موضوع "قالب" و "محتوا" مطرح است. طبعاً انتظار از حوزه های علمیه ورود به بحث قالب نیست، البته اگر به این عرصه هم ورود کنند، بسیارخوب است، اما درمحتوا به شدت نیازمند ورود و مساعدت علما و بزرگان حوزه هستیم.

*لزوم تبدیل محتوا به زبان روز

وی، تبدیل محتوای حوزه به زبان روز نسل جوان را ضروری خواند وافزود: این محتوا به یک مرحله پردازشی نیاز دارد تا به زبان امروز نوجوان و جوان ما با سطوح تحصیلاتی مختلف ارائه گردد. یعنی این معارف الهی را باید به زبان روز دسته بندی و سطح بندی کنیم.

*دانشجویان خوراک فرهنگی و قرآنی می خواهند

معاون قرآن وعترت وزارت ارشاد اسلامی با بیان این که دانش لازم برای ارائه برنامه به مجموعه های فرهنگی و دانشگاهی وجود دارد، گفت: دانشجویان دانشگاه های شریف، تهران و امیرکبیر یک مجموعه خوب فرهنگی قرآنی دارند که برای خوراک و برنامه جهت مطالعات قرآنی نیازمند کمک محتوایی هستند و اگر بخواهیم کتاب تسنیم یا یک دوره تفسیر به آنها معرفی کنیم، کارساز نیست، چون آنان به محتوا با ادبیات جدید نیاز دارند، ولذا ما باید برنامه های خود را به زبان قابل فهم نسل جوان امروز تبدیل کنیم.

*هنر را به خدمت ترویج قرآن در آوریم

حجت الاسلام والمسلمین حشمتی با تأکید بر لزوم کمک گرفتن از هنرمندان حوزه های قرآنی در تبلیغ و ترویج فرهنگ دینی و مفاهیم قرآنی، افزود: برای طراحی های فرهنگی و قرآنی به قالب های هنری مثل فیلم های کوتاه، انیمیشن، مسابقات فرهنگی وبازی های فضای مجازی نیاز داریم که با همراهی هنرمندان این عرصه ها می توانیم شاهد اثرگذاری خوبی درحوزه تبلیغ دینی باشیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که باید درحوزه های مجازی به شکل جدی فعال باشیم، تصریح کرد: گاهی یک جمله زیبا، یک آهنگ خوب و یک فیلم کوتاه ازجمله قالب هایی هستند که درمسیر تبلیغ و ترویج قرآنی و دینی می توان ازآن ها بهره های مطلوبی جست.

*ضرورت ورود حوزه های علمیه به بحث هنر

وی با بیان این که درعرصه هنر توانسته ایم با دفترتبلیغات اسلامی قم که فعالیت های هنری دینی دارد و یکی دو موسسه خصوصی حوزوی تعاملاتی برقرارکنیم، گفت: درعرصه های هنری تعاملاتی با مجموعه های حوزوی برقراراست، اما این همکاری ها کم است. حوزه های علمیه باید برای طلاب مستعد و اهل ذوق وهنر دوره های خاصی بگذارند، چراکه حوزه بیش ازاین ظرفیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حشمتی با اشاره به ضرورت تربیت طلاب هنرمند، خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه باید تشکل های هنری تأسیس کنند، ازما کار و حمایت بگیرند و درقالب های هنری اسلامی ارائه نمایند تا سازوکارمناسب فراهم شود.

*تعاملات سازنده با حوزه

وی همچنین با ارزیابی مثبت ازتعاملات سازنده با حوزه های علمیه، گفت: فصل مشترک و کلمه صواب بین ما و حوزه "تولید" است. یعنی ما باید در تولید باهم مشارکت کنیم، چراکه درتعارفات، رابطه دوستی و صمیمانه ای با هم داریم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حوزه های علمیه بایستی آنچه که مردم نیازدارند را پاسخ دهند و طبعاً نیازمحتوایی مردم به خصوص جوانان، محتواهایی است که به زبان نسل امروز ازهمه اقشارباشد.

حجت الاسلام والمسلمین حشمتی با بیان این که ما می توانیم پل ارتباطی خوبی برای تعامل با حوزه باشیم، ابراز داشت: وزارت ارشاد می تواند بخشی ازهزینه های تولید را بر عهده بگیرد. یک ترجمه خوب، تولید محسوب می شود همان گونه که یک اثرو فیلم نامه خوب هم یک تولید است.

وی خاطرنشان کرد: سوره یوسف(ع) تا به فیلم نامه تبدیل نشود، فیلم وسریال یوسف ساخته نمی شود. ما صدها روایت و مجموعه داریم که درکتابخانه ها (به جزبرای محققین) به کارنمی آیند ولی آنچه درکوچه و بازاربه کارمی آید، محصولی است که به زبان روز و درقالب نرم افزار، قصه، فیلم نامه یا تابلو تبدیل و ترجمه شده باشد.

*ارائه زیبایی های قرآن در قالب هنر

معاون قرآن وعترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید براین که ما درتولید می توانیم مشارکت خوبی با حوزه های علمیه داشته باشیم، اظهارداشت: زیبایی های سوره مبارکه "الرحمن"را کسی که مرتب می خواند، درک می کند، اما افرادی هم نیازدارند تا با قالب های هنری وداستان و فیلم و نرم افزار و قصه آن را درک کنند تا تأثیرگذارتر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حشمتی ادامه داد: اگراین اتفاق بیفتد، حوزه درجامعه روان می شود، البته لازم نیست همه ظرفیت حوزه وارد این گردونه شوند وتنها ورود درصدی ازمستعدین و فرهیختگان حوزه کافی است.

* تشکیل انجمن خادمان قرآن

وی همچنین با اشاره به تشکیل انجمن خادمان قرآن تا پایان سال جاری، گفت: پیشکسوتان و فرهیختگان قرآنی سرمایه های بزرگ کشور محسوب می شوند و جایگاه آن ها حفظ شود، براین اساس درحال ایجاد تشکلی تحت عنوان "انجمن خادمان قرآن کریم" با حضورهمه خدمتگزاران به قرآن هستیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اساس نامه انجمن تنظیم شده و پس از ثبت، به عنوان یک مجموعه غیردولتی انشاء الله مرجع بسیاری از تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها درحوزه قرآنی خواهد بود.

*اطلاع رسانی صادقانه خبرگزاری حوزه

حجت الاسلام والمسلمین حشمتی در بخش پایانی سخنان خود با تقدیر و تحسین عملکرد خبرگزاری حوزه در نمایشگاه بین المللی قرآن سال گذشته، اظهار داشت: آنچه در نمایشگاه قرآن سال گذشته اتفاق افتاد، فعالیت بسیارخوب و حضورفعال خبرگزاری حوزه درعرصه اطلاع رسانی نمایشگاه بود که درخورتحسین است.

معاون قرآن وعترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت خبرگزاری حوزه در انعکاس اخبار حوزوی و قرآنی را کاری ارزشمند توصیف کرد و گفت: معمولاً عملکرد خبرگزاری ها را با تعداد خروجی اخبار می سنجند، اما باید به شرایط، امکانات و تعداد نیروها نیزتوجه داشت.

وی، روند اطلاع رسانی در رسانه حوزه را صادقانه خواند و یادآورشد: صلابت، محکم بودن، صداقت، درست و رسا بودن و نیروهای صادق داشتن از ویژگی هایی است که خبرگزاری حوزه به آن آراسته شده و این امرنشان دهنده فعالیت صادقانه این خبرگزاری است.

گفتگو: حسین شاملو 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha