شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت‌الله مصباح یزدی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آداب و رسوم اجتماعی وقتی که عقل و شرع آنها را انتخاب کرده، درست است و منشا رفتارهای واقعی می شود؛ همان اشکی که برای ماه رمضان می ریزیم برای انسان ثمر دارد؛ آثار ماه رمضان رغبت انسان را برای ترک گناه نگاه می دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی چهارشنبه شب در سلسله مباحث اخلاقی خود در دفتر مقام معظم رهبری در قم  اظهارداشت: یکی از مسایلی که از سوی بزرگان دین به ما توصیه شده است، بحث وداع با ماه رمضان است.

وی افزود: حال سوال پیش می آید که این وداع چیست و چه فضایل و جایگاهی دارد؟ اصلا آیا این وداع برای انسان اثر و فایده ای هم دارد یا خیر؟ برای روشن شدن جایگاه وداع با دوستان و محبوبین در زندگی انسان،  باید به این مطلب اشاره کرد که اصولا حرکت های انسان در این عالم از آن جهت که انسانی است، اختیاری است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: در واقع این حرکت از موتورهایی در وجود انسان ناشی می شود؛ خداوند زمینه هایی در انسان ایجاد کرده است ظرفیت و امکان حرکت را فراهم می کند؛ در واقع عواملی که این ظرفیت های را به فعالیت می رساند و ایجاد حرکت می کند.

ایشان گفت: به عنوان مثال،  مادری که قرار است فرزندش به یک سفر طولانی برود به قول معروف یک پتانسیل روانی در وجود مادر است که اسم آن را عاطفه مادری می گذارند که این عاطفه همیشه فعال نیست، ولی حالاتی آن را جذب می کند و شرایط خاصی بوجود می آیدکه فعال شود.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: زمانی که قرار است فرزند از مادر جدا شود، این حال اوج می گیرد و یک احساس شدیدی ظاهر می شود که باعث جاری شدن اشک مادر و همچنین در آغوش کشیدن فرزند می شود؛ این احساس از همان عاطفه سرمنشا می گیرد.

این استاد حوزه گفت: حال اگر اتفاقی بیافتد که فرزند او بی خبر به مسافرت برود و وداعی حاصل نشود کم کم به این فراغ عادت می کند و چندان به او سخت نمی آید، ولی اگر وداع کرده باشد این حالت همیشه در ذهن او باقی می ماند.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: این وداع باعث تثبیت این محبت می شود و باعث می شود که تا مدتی که آن عزیز در کنار انسان نیست تا مدت ها در ذهن او باقی بماند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد:ظرف زمانی ماه مبارک رمضان باعث دلدادگی و عادت به این نعمت بزرگ الهی می شود؛ ما عاملی به طور طبیعی داریم، پس از اینکه خدا دین را به ما معرفی کرد و عوامل وحیانی عقلانی در آن موثر بود، باعث شده است تا عاطفه خاصی به ماه رمضان پیدا کنیم چون باعث سعات ما می شود و ما به همین خاطر دوستش داریم.

ایشان گفت: اصل این دوستی به خاطر محبت به خدا است؛ در حقیقت منشا این محبت، به خاطر محبت ما به خداست و سپس ازاین محبت به خدا به دین، محبت پیدا می کنیم و پس از آن،  به احکام نیز علاقه مند می شویم و پس از آن به متعلقات احکام خدا نیز علاقه مند می شویم.

آیت الله مصباح بیان کرد: شعاع محبت الهی است که بما می رسد تا به رمضان علاقه مند باشیم؛ هرچه قدر آن محبت قوی تر باشد علاقه به این شعائر بیشتر می شود و هرچه قدر علاقه او به این مسال کمتر باشد علاقه اش به شعایر الهی نیز کمتر می شود.

این استاد حوزه گفت: قطعا هر کسی محبتی به این ساحت دارد، علاقه او به رمضان هم بیشتر می شود؛ ولی بین ما و پیامبر و اهل بیت(ع) در خصوص علاقه به رمضان به قدری فاصله داریم که بهتر است به آن فکر هم نکنیم؛ زیرا خودشان فرمودند که فاصله بهترین شما نسبت به ما بیشتر از کوچکترین ستاره به خورشید است.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: بین مردم نیز این تفاوت وجود دارد که میزان علاقه ما نسبت به دین خدا یکسان نیست؛ در بین ما افرادی هستند که برای یک حکم خدا حاضر هستند که دین شان را بدهند، ولی برخی هم برای حفظ دین خدا هم مایه خاصی نمی گذارند؛ تا وقتی که زحمتی برای آنها نداشته باشد خوب هستند، ولی وقتی که زحمتی برای آنها ایجاد می شود آن را رها می کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: یکی از بستگان امام(ره) به قدری در رعایت احکام شرعی دقت داشت که در هنگام وضو گرفتن هم با دستشویی فاصله می گرفت تا رو به قبله باشد؛ اینچنین افرادی بین ماهستند، ولی دیگران هم هستند که خیلی به این احکام اهمیت نمی دهند.

ایشان افزود: در این میان علاقه ما هم نسبت به ماه رمضان کم وزیاد دارد؛ بسیاری از افراد که شیعه و مسلمان هستند نسبت به ماه رمضان احساس سنگینی می کنند و موقع نماز هم حس سنگینی دارند؛ البته خداوند هم فرموده است که نماز برای مردم سنگین است، ولی کسانی بهره می برند که عاشق نماز هستند و در مقابل نماز خاشع هستند.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: در مقابل این افراد، افرادی هستند که اصلا از نماز سیر نمی شود و وقتی نماز می خوانند با اشتیاق به دنبال تعقیبات نماز هستند؛ بنده مشاهده کردم که مقام معظم رهبری پس از نماز مغرب و عشا مشتاقانه نوافل را به جا می آورند و تعقیبات را با اشتیاق می خوانند.

این استاد حوزه گفت: افرادی هستند که دو ماه پیش از ماه رمضان به استقبال این ماه می روند و روزه می گیرند تا به رمضان متصل شوند؛ این افراد وقتی که به پایان ماه می رسند به حدی ناراحت هستند که گویی عزیزی را از دست می دهند؛ افرادی هستند که به خاطر فراق ماه رمضان اشک می ریزند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی  امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: انتخاب های عقلانی مصالح عقلانی دارد و به خاطر این مصالح این اعتبارات را انجام می دهند؛ عقل بیان کرده است که اگر مبادلات انجام نشود، کار بشر و زندگی انسان پیشرفت نمی کند؛ این قراردادها اعتباری است ولی مقدمه ای برای یک سلسله از قراردادهاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: آداب و رسوم اجتماعی نیز وقتی که عقل و شرع آنها را انتخاب کرده، درست است و منشا رفتارهای واقعی می شود؛ همان اشکی که برای ماه رمضان می ریزیم برای انسان ثمر دارد؛ آثار ماه رمضان رغبت انسان را برای ترک گناه نگاه می دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha