پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت‌الله مصباح یزدی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: همه ماه ها خلقت خدا هستند حال چرا ماه رمضان چنین شرفی پیدا کرده است؛ این مساله کامل از حکمت ها و اسرار الهی است؛ زیرا ماه رمضان ویژگی هایی دارد که هیچ ماه دیگری ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی پنج شنبه شب در  سلسله مباحث اخلاقی خود در دفتر رهبر معظم انقلاب  در قم گفت: اعتبار عقلایی وداع با ماه رمضان، عقلایی و هم حسی است که انسان با موارد مورد علاقه خود دارد؛ در حقیقت این وداع اعلام ارادت ما با خداست و به خدا احترام می گذاریم.

وی افزود: از دیگر فواید وداع این است که خود وداع کننده به این مساله توجه پیدا می کند که با آن چیزی که با او وداع می کند این عهد را می گذارد که آن را از دست ندهد؛ در صورتی انسان قدر نعمت های خدا را می داند که به این توجه می کند که این نعمت ها چه آثار و برکاتی دارد.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) اظهارکرد: وقتی انسان به یک عنصر غفلت داشته باشد دیگر اصلا توجهی ندارد به چیزی که از آن می گذرد؛ انسان با توجه به این مساله از دستاوردهای آن چیزی که با او وداع کرده است حفاظت می کند.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: انسان در وداع با رمضان می گوید، تو رفتی، ولی برای ما محترم هستی و احترام و شان تو را حفظ می کنیم و سعی می کنیم که نعمات و آثار خوبی که تو در جان ما گذاشتی را حفظ کنیم.

ایشان  گفت: همه ما به رمضان دینی داریم که باید به این ماه ادا کنیم؛ در حقیقت ماه رمضان حقوق بسیاری بر ما دارد و ماه بزرگ خدا و عید اولیا است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: نکته اول این است که این ماه بزرگترین ماه خداست؛ اگر این مطلب را بشناسیم، آن وقت بیشتر در مقام این بر می آییم که از آن قدردانی کنیم؛ طبعا موقع رفتن این ماه نیز بیشتر ناراحت هستیم که بهترین ماه خدا از ما جدا می شود.

ایشان  افزود: عجایبی در عالم وجود دارد که انسان باید به آنها وقوف یابد، شاید اگر هم به حقیقت آن نرسد باز هم باید این حقایق را بدانیم تا به عظمت خدا بیشتر پی ببریم؛ آیت الله خزعلی بیان کردند که وقتی کربلایی کاظم ساروقی که یک شبه حافظ قرآن شده بود به قم آمده بود روی کاغذی دو «واو» نوشتم و یک واو از یک سوره دیگر قرآن قصد کردم و نوشتم و به ایشان نشان دادم و گفتم چه می بینی که او به درستی اشاره کرد که این یکی واو نور دارد و آن یکی ندارد.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) اظهارکرد: این موارد از اعجازهایی است که ایمان انسان را به آن چه که به خاطر کم کاری و عدم نزدیکی و کم ایمانی در خود ندارد را بیشتر می کند؛ البته باید به یاد داشته باشیم که این موارد را همه جا نقل نکنیم، زیرا با کج فهمی آن را به مسایل دیگر ربط می دهند و حتی تمسخر می کنند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: در خصوص ضریح سید الشهدا هم همین گونه است که قطعا این موارد در عقل ما نمی گنجد، ولی وقتی یک چیزی به یک شخصیت بزرگی نسبت داده می شود در سایه شرف و اهمیت آن شخصیت، آن مفهوم ارج و قرب پیدا می کند.

ایشان گفت: حتی خانه هایی که امروز به آثار باستانی و آثار ملی مشهور است به حسب شخص یا کاری که در آن کرده اند اهمیت پیدا کرده است؛ زمان هم می تواند به شریف ترین شریف های عالم انتساب پیدا کند و شریف شود؛ ماه رمضان هم همین گونه است و شرافتی دارد که همه شرافت ها از آن محروم هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: سوال اینجا مطرح می شود که همه ماه ها خلقت خدا هستند حال چرا ماه رمضان چنین شرفی پیدا کرده است؛ ماه های حرام مزایایی دارند که حتی جنگ در آن حرام است، ولی چنین شرافتی پیدا نکردند؛ این مساله کامل از حکمت ها و اسرار الهی است؛ زیرا ماه رمضان ویژگی هایی دارد که هیچ ماه دیگری ندارد.

ایشان افزود: این شرافت به خاطر نزول قرآن و سایر برکاتی است که در این ماه قرار داده شده است و خدا به همین خاطر رحمت خود را به روی مردم باز کرده و می گوید که این ماه، ماه من است؛ مثل خانه ای که همه مردم از ترس به این ماه پناه می برد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha