چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت الاسلام عابدینی نماینده ولی فقیه در قزوین

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: شعر موهبت و ظرفیتی الهی است که شاعر با آن به کندوکاو در هستی و انسان می‌پردازد، لذا پرداختن به مظلومیت‌های مستضعفان عالم باید هدف شاعران قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در دیدار جمعی از اهالی فرهنگ، اساتید شعر و ادب فارسی، شاعران جوان و پیشکسوت قزوین، با اشاره به اینکه شعر همواره باید اثرگذار و تحول آفرین باشد، اظهار داشت: شاعر باید با توسل و توکل به قرآن جایگاه و اثرگذاری شعر خود را تقویت کند.

نماینده ولی فقیه در قزوین به نمونه‌هایی از توکل شعرا و دانشمندان بزرگ اسلام به خداوند اشاره کرد و  یادآور شد: شیخ انصاری هر زمان که دچار مشکلی می‌شد، دو رکعت نماز می خواند و پس از آن جوششی برای حل موضوع در وی ایجاد می شد.

وی با تأکید بر استفاده از فرصت‌های قرآنی در سرودن اشعار، خاطرنشان کرد: خداوند در آیه نور که همه آن تماشایی است می فرماید تمام عالم از نور تشکیل شده و اگر نور خداوند نباشد، هستی وجود نخواهد داشت.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین ادامه داد: خداوند به هر انسانی نوری عنایت کند در تمام کارها موفق می‌شود و شعرا نیز باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر عنایت خداوند شامل حال آن ها نشود اشعارشان با ضعف‌هایی همراه خواهد شد.

*شعر؛ موهبت و ظرفیتی الهی

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه شعر موهبت و ظرفیتی الهی است، بیان کرد: شعر بیشتر از آن که هنر شاعر باشد، ظرفیت و موهبت خداوند است که به شخصی عطا می شود و برای آن باید خدا را شاکر باشد تا درهای رحمت الهی گشوده شود و شعر او به جوشش درآید.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، استفاده از ظرفیت و موهبت خدادادی را یکی از ویژگی‌های شاعر عنوان کرد و یادآور شد: شاعر همواره در حال کندوکاو در هستی است و نهایت این بررسی و کندوکاو شاعر، در شعر "با صد هزار دیده برون آمدی که من *** با صد هزار دیده تماشا کنم تو را" جلوه‌گر می شود.

امام جمعه قزوین افزود: شاعری، جوششی درونی و موهبتی الهی است؛  زمزمه‌های شاعرانه با جوششی است که موجب آرامش دلها می شود و این جوشش درونی اگر با خدا سر و سری پیدا کند و به حکمت گره بخورد غوغایی به پا می کند.

وی تصریح کرد: هر کس خودش را چهل روز در راه خداوند پاکیزه نگهدارد، چشمه های حکمت از قلب به درونش می جوشد و بر زبانش جاری می شود و این موضوع فرصتی برای شاعران است تا از آن بهره مند شوند.

*زبان گویای مردم مستضعف

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: شعر، فریاد رسای دلهاست و یک شاعر باید دردها، رنج ها و آرزوهای انسان ها را بیان کند و شعرا باید زبان گویای مردم مستضعف و مظلوم باشند.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha