جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله مصباح

عضو خبرگان رهبری با بیان این که در شب قدر فرشتگان تقدیرات سال را خدمت امام زمان(عج) عرضه می کنند گفت: خوشبختانه امروز با پیشرفت تکنولوژی متوجه می شویم که خیلی از دانستی ها ممکن است در یک فرصت و یا یک حجم بسیار کوچک فشرده و در یک سیستم ارایه شود و امروز با این رشد تکنولوژی این بحث برای ما باورپذیر تر شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی امشب در ادامه درس اخلاق خود در دفتر مقام معظم رهبری در قم،  اظهارداشت: علم انعکاس واقعیت است و اگر موردی اختیاری است آن را نشان می دهد؛ اینکه خدا می داند ما چه کاری را با اختیار خود انجام دهیم موجبات جبر را فراهم نمی کند.

ایشان افزود: سوال اینجاست که آیا این مسایل را خداوند به کسی نیز آموزش می دهد یا خیر؟ با تصور اینکه در چه لوحی می توان تمام حوادث عالم را در آن ضبط کرد  که عقل ما به آن نمی رسد، باید به قرآن رجوع کرد که در این کتاب مقدس آمده است که همه حوادث عالم در این کتاب ضبط شده است.

این استاد حوزه بیان کرد: سوال اینجاست که آیا خداوند به کسی این علم را تعلیم می دهد که چه اعمالی از سوی انسان ها انجام می شود ؟ در روایاتی که از ائمه(ع) آمده است، یکی از ویژگی های شب قدر در آن ذکر شده است که در این شب ملایکه از هر حادثه و پدیده و چیزی نازل می کنند؛ ملائکه از لوح محفوظ نسخه های آن سال را خدمت امام زمان(عج) ارایه می دهند؛ این کار در زمان پیامبر(ص) در خصوص ایشان انجام می شد، ولی در زمان امامت حضرت ولی عصر(عج) فرشتگان در شب قدر مقدرات عالم را به خدمت حضرت عرضه می کنند.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) یادآورشد: اینکه مقدرات از سوی فرشتگان نازل می شود نیز در حوزه علم ما نیست و اجمالا آن را از جایی که از سوی خدا بیان شده است می پذیریم، ولی حقیقت آن را نیز نمی دانیم؛ باید اعتراف کنیم که این مسایل را نمی فهمیم و خداوند به ما در همین حد لطف کرده است و این اطلاعات را در اختیار ما نیز قرارداده است.

ایشان گفت: مقدراتی که در خصوص انسان نازل می شود که قرار است چه میزان سرمایه ای به دست بیاورد، سالم است یا بیمار و یا امسال می میرد یا خیر همه از این لوح محفوظ برداشته می شود و خدمت حضرت ولی عصر(عج) عرضه می شود.

آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: سوال اینجاست که ما در خصوص نحوه نزول و یا خود ملایکه هم سوال خاصی نداریم، ولی وقتی خدمت حضرت نازل می شوند و می خواهند تقدیرات سال را عرضه کنند با این همه تقدیراتی که برای عالمیان نوشته شده است، مگر چقدر وقت است که تقدیر همه عالم را برای حضرت تشریح کنند؛ خوشبختانه امروز با پیشرفت تکنولوژی متوجه می شویم که خیلی از  دانستی ها ممکن است در یک فرصت و یا یک حجم بسیار کوچک فشرده و در یک سیستم ارایه شود و امروز با این رشد تکنولوژی این بحث برای ما باورپذیر تر شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: حقیقت این است که اصل مطلب بالاتر این مسایل است؛ همه ما معقتدیم که وقتی به حرم حضرات معصومین که مشرف می شویم مردم خدمت حضرت سلام و صلواتی عرضه می کنند و حوایج خود را عرضه می کنند و از حضرت می خواهند که از خدا بخواهد که حوایج آنها را برطرف کند.

ایشان افزود: در واقع همزمان ممکن است هزاران نفر در یک لحظه از حضرت حاجات خود را طلب  کنند و جالب است که زبان های آنها هم مختلف است و هر کس به زبانی با حضرت سخن می گوید؛ ما معتقدیم که امام (ع)، سلام همه را می شنود و به همه هم جواب می دهد؛ پس سخن همه را می شنود و به همه هم جواب می دهد؛ این درک ها برای مرحله نفسانی متعلق به بدن نیست؛ انسان های وارسته و برجسته دارای مراتب روحانی هستند که به عالم مادی احاطه دارد و تحت شرایط و قوانین مادی نیست و این حضرات قوانین خاصی دارند که با عقل ما جور در نمی آید.

این استاد حوزه بیان کرد: شاید برخی از تربیت شدگان مکتب این حضرات نیز مراتبی از این حالات را داشته باشند؛ قدر متیقن هم حضرات جواب همه را می دانند و جواب حل مشکلات همه آنها را هم می دانند؛ گاهی اوقات حل یک مشکل اصطحکاک دیگری با یک مزیت و قضای اصلی او بوده است ولی راه حل مشکلات آنها را به هر نحوی بیان می کنند.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) یادآورشد: البته همه این مسایل کار خداست و به اذن الله به دست امام و با وساطت امام (ع) انجام می شود؛ این وساطت این اقتضا را دارد که این حضرت آن را بشنوند و درک کنند؛ وقتی این چنین شد، مشخص می شود که امام(ع) حی هم ممکن است میلیون ها سخن را بشنود و پاسخ دهد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha