پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله سینی بوشهری

حوزه/مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به معنای عجب در عبادت گفت: در روایات داریم که اگر شخصی عبادت خود را عظیم بشمارد و خویشتن را از حد تقصیر خارج بداند و تصور کند که هیچ کمبودی در عبادت ندارد دچار عجب در عبادت شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری امروز در جمع کارمندان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در ادامه تفسیر دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه با اشاره به فرازی از این دعا گفت: امام سجاد(ع) در این دعا می‌فرمایند " وَاَعِزَّنى وَلاتَبْتَلِيَنّى بِالْكِبْرِ" "خدایا به من عزت نفس اعطا کن که مقهور مال و مقام نشوم و همچنین من را مبتلا به تکبر نکن".

وی با اشاره به فراز دیگری از دعای مکارم اخلاق بیان کرد: امام سجاد(ع) در ادامه این دعا بیان می‌کنند "لاتُفْسِدْ عِبادَتى بِالْعُجْبِ" " پروردگارا عبودیت من را با عجب فاسد و بی اثر ننما".

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: حضرت در این دعا از خداوند درخواست می‌کنند که خدایا از تو می‌خواهم من بنده تو باشم و این بندگی را برای من امضا کنی و تقاضای دیگر من این است که این بندگی را باعجب فاسد نکنی که عبادت من تبدیل به یک زحمت شود و آثاری نداشته باشد.

وی با اشاره به معنای عجب در عبادت گفت: در روایات داریم که اگر شخصی عبادت خود را عظیم بشمارد و خویشتن را از حد تقصیر خارج بداند و تصور کند که هیچ کمبودی در عبادت ندارد دچار عجب در عبادت شده است.

آیت الله حسینی بوشهری ابراز داشت: متأسفانه بعضی از مقدسین ما نیز مبتلا به عجب می‌شوند و در حالی که مقید به مسجد، نماز و نماز شب هستند ولی عجب تمام وجود آنها را فرا می گیرد.

وی گفت: در روایات داریم که انسان همیشه خود را بدهکار حساب کند نه طلبکار و در برابر خداوند خود را کم کار بداند و هرگز خود را در اوج عبادت نبیند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: بنده‌ای که در کار خوب خود دچار عجب شود پایان کار او سقوط و نابودی است.

وی ادامه داد: امام علی(ع) در روایتی می‌فرماید اگر مرتکب گناهی شدی که منجر به پشیمانی تو شد این گناه از کار خوبی که موجب عجب تو شود بالاتر است.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان با استناد به روایتی از پیامبر مبنی بر خطر عُجب  برای صدیقین گفت: نبی مکرم اسلام(ص) در این روایت می‌فرمایند؛ خداوند وحی کرد به حضرت داود، که ای داود گناهکاران را بشارت بده که من توبه پذیرم اما صدیقین را هشدار بده که نکند دچار عجب در عمل شوند.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha