پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام رفیعی

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اهتمام علمای دین در مطالعه گفت: امام علیه السلام از ما می خواهد که او را با علم خود یاری کنیم؛ امروزه نظام اسلامی، شرایط را به گونه ای فراهم کرده که انسان در چنین عرصه هایی دچار کسالت و سستی نشود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در آیین شب قدر 23 ماه مبارک رمضان در حرم بانوی کرامت گفت: در ماه مبارک رمضان، خداوند شب قدر را قرار داده است، شبی که نقطه اوج شب های سال می باشد.

وی با اشاره به روایات مختلف درباره شب قدر گفت: وجه مشترک تمامی روایات موجود، این است که شب 23 در تمامی این روایات وجود دارد، از این روست که اهل بیت علیهم السلام و اولیای الهی توجه خاصی نسبت به این شب داشتند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که حضرت زهرا سلام الله علیها در شب 23 کودکان را بیدار نگه می داشتند، گفت: شواهد زیادی در سیره و سخن معصومان است که نشان می دهد که نزول قرآن و فرشتگان در این شب اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به روایتی از امام معصوم(ع)، بیان داشت: خداوند سه چیز را بر اساس حکمت و مصلحت مخفی کرده است که یکی از آنها بنده برگزیده و ولی خداست؛ حکمت این کار این است که انسان ها کسی را تحقیر نکنند، شاید آن شخص ولی خدا باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مخفی کردن رضایت خدا از عبادت خاص، برای این که انسان ها در عبادات مختلف کوتاهی نکنند را مورد دگر معرفی کرد و گفت: خداوند علاوه بر این دو، شب قدر را مخفی کرد تا مردم تنها یک شب و یک لحظه را مورد توجه قرار نداده و ایام دیگر را نیز به عبادت بپردازند.

وی در ادامه یکی از آسیب های پرخطر در زندگی را کسالت و سستی و تنبلی برشمرد وگفت: در روایات، کسالت و سستی، دشمن اعمال انسان معرفی شده است و رسول اکرم از خدا می خواهد که مبتلا به کسالت و تنبلی نشود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه به انواع کسالت و تنبلی اشاره کرد و گفت:  از جمله این کسالت ها، کسالت در مسائل عبادی است. چرا انسان ها نسبت به نماز اول وقت، دعای بعد از نماز، سخن گفتن با خدا، عبادت خدا و...،  کسالت دارند؟ اگر انسان به صورت حقیقی احساس نیاز به خداوند داشته باشند، هیچگاه در عبادت سستی نخواهد کرد.

وی تنبلی اخلاقی را از دیگر  انواع کسالت معرفی کرد و گفت: برخی سال ها نسبت به شهوت رانی، دروغ گویی، غیبت، وسواس و...، مبتلا هستند، ولی نسبت به ترک آن اراده ای ندارند و در این عرصه سستی می کنند. انسانی که بداند حرف ها، اعمال و رفتار او در محضر الهی ثبت و ضبط می گردد و خدا ناظر همیشگی اوست، هیچگاه گناه نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: بعد از شرک، بالاترین گناه، گناه ناامیدی است؛ انسان باید در هر مرحله ای از انحراف، با توبه به سوی خدا بازگردد.

وی سستی در امور اقتصادی را نوع دیگر تنبلی معرفی کرد و گفت: سستی دیگر، کسالت و تنبلی علمی است. امروزه سطح مطالعه در کشور ما بسیار پایین است، از سوی دیگر تماشای فیلم و سریال، بازی های مجازی و...، در میان  جوانان فراوان وجود دارد. بدترین شرایط زمانی به و جود می آید این است که انسان به دلیل مطالعه کم، با کوچک ترین شبهه، عقایدش را متزلزل می بیند.

وی با اشاره به اهتمام علمای دین در مطالعه گفت: امام علیه السلام از ما می خواهد که او را با علم خود  یاری کنیم؛ امروزه نظام اسلامی، شرایط را به گونه ای فراهم کرده که انسان در چنین عرصه هایی دچار کسالت و سستی نشود.

انتهای پیام// 15/ 313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha