شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 353500
۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
اینستاگرام

حوزه/ صاحبان مزاج سودا باید از مصرف غذاهایی با طبیعت سرد و خشک اجتناب کرده و بیشتر، از غذاهای گرم و تر استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،در تبریز، روزه داری یکی از بهترین راه های تنظیم مزاج و دفع سموم و اخلاط اضافی از بدن می باشد، طب سنتی جهت بهره مندی تک تک افراد و صاحبان مزاج های مختلف از این ضیافت الهی، توصیه هایی دارد که با رعایت آن می شود، نهایت استفاده را از این ماه مبارک برد.

یکی از مزاج هایی که صاحبان آن باید با دقت به توصیه ها و فرامین طب سنتی آشنایی یافته و بدان عمل کنند، سوداوی مزاجان هستند. سوداوی مزاجان طبیعت سرد و خشک دارند.

صاحبان مزاج سودا باید از مصرف غذاهایی با طبیعت سرد و خشک اجتناب کرده و بیشتر، از غذاهای گرم و تر استفاده کنند. چرا که با مصرف غذاهای سرد و خشک و سودا زا، این خلط افزایش یافته و موجبات ابتلاء به بیمارهای عصبی همچون افسردگی و وسواس، بیماری های پوستی، واریس و ... می شود.

یکی از عواملی که باعث ایجاد سودا در بدن شده و موجب بیماری می شود، قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیسی، از جمله تماشای تلویزیون، کار با رایانه و استفاده از تلفن همراه و ... می باشد. که صاحبان این مزاج ها باید نسبت به سایر مزاج ها حتی الامکان فقط در مواقع ضروری از این وسایل استفاده کنند.

سوداوی مزاجان در ماه ضیافت الهی به دلیل خشکی مزاج و مقارنت با فصل تابستان که طبیعت گرم و خشک دارد، باید مراقب کاهش رطوبت بدن خود باشند و توصیه می شود تا از نوشیدنی ها و خوراکی هایی که رطوبت دارند بیشتر استفاده شود.

توکل، خواندن قرآن، روزه گرفتن، نماز خواندن، مناظر خوش دیدن، بادکش (سپس حجامت)، ورزش های ملایم(اسب سواری، شنا، تیر اندازی) و تحرکات گرم، غذاهای سودازا (سرکنگبین، روغن زیتون، پیاز و...)، داروهای ضد سوداء (سرکنگبین، اسفند)، حجامت، روغن مالی (بنفشه، زیتون و ...)، ماساژ از جمله مواردی هستند که در کاهش خلط سودا تاثیر مهمی دارند.

نشانه های غلبه خلط سودا

خستگی و کوفتگی بدن، لاغری، پژمردگی روح و جسم، انزوا طلبی، گوشه گیری، بی نشاطی، کم تحرکی، افسردگی، یبوست مزاج، خود خوری، شوری دهان، تیرگی رنگ صورت، قولنج روده، حرص خوردن زیاد، آلزایمر، لکه های سیاه در بدن و... .

غذاهای مضر برای افراد سوداوی مزاج

زولبیا، بامیه، ماکارونی، غذاهای نمک سود، خیار شور، پنیر شور، ماست، پنیر، چای شیرین، شیرینی جات قنادی و مصنوعی، ترشیجات، سرکه، گوجه فرنگی، سس مایونز، رب، آب یخ، مرغ و تخم مرغ(ماشینی)، خوراک عدس، غذاهای سرخ شده، فریز شده، زودپز شده، تنقلات مصنوعی و... .

غذاهای مفید برای افراد سوداوی مزاج

همه غذاهای با طبیعت گرم علی الخصوص گرم و تر، گوشت گوسفند(کباب شده)، گوشت شتر، سبزیجات گرم مانند نعناع، ریحان، ترخون، مرزه، جعفری، تره، انواع کلم، ساقه ی کرفس، عسل، توت سفید، کشمش، مویز، انجیر، انار شیرین، خرما، هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، زیره، بذرهای ملین مانند قدومه ی شیرازی، تخم شربتی و... .

مهم ترین عاملی که افراد سوداوی مزاج را رنج می دهد، یبوست مزاج است که در این صورت، ابتدا باید یبوست مزاج را درمان کرد. از عوامل تاثیر گذار جهت جلوگیری از ابتلا به یبوست مزاج خوب جویدن غذا و نوشیدن به موقع آب و حذف غذاهای با طبیعت سرد از رژیم غذایی و استفاده از غذاهایی با طبیعت گرم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فریدونی IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
    3 0
    من سودایی هستم و از منع شدن از غذاها خسته شدم میشه غذاهای بیشتری بهم معرفی کنید برای خوردن دکتر بهم رژیم داده ولی دوماه طول میکشه میشه ی رژیم بدید زودتر نتیجه ببینم بخدا دیگه خسته شدم
    • زینب IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      2 0
      شما برو پیش متخصص طب سنتی در شهر خودتان ، من سودایی بودم شدید، خدارو شکر نتیجه میبینی چون خودم دیدم ، دکتر طب سنتی متخصص نه اینکه بری عطاری ، زیر نظر متخصص،من خودم ........ رفتم . در فاز ه شهر اندیشه هست ، عالی هست عالی ، حالا در اینترنت بزنی آدرسش میاد، فقط باید تمام دستورالعمل ها رو انجام بدید با دقت ، انشالله موفق باشید خدانگهدار
  • باران IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    2 0
    عالی ممنونم امیدوارم توصیه های اسلام اصیل و در همه زمینه های زندگی مردم وارد کنین
  • سجاد IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    2 0
    متاسفانه در طب سنتی نیز تناقضات زیادی دیده میشه که ناشی از عدم درک و شناخت مواد خوراکی است که سبب بی اعتمادی به این علم می گردد، پیاز را به عنوان نمونه یا خرما را می‌کند گرم و تر است، ولی مولد سودا است، اگر سودا ناشی از سردی و خشکی است پس چرا خرما یا پیاز مولد سودا هستن، مگر که خرما و پیاز هم سرد باشن
  • سجاد IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    4 1
    اگر مولد سودا، خوارکی های سرد و خشک است پس چرا خرما مولد سودا است که گرم و تر است و اگر مولد سودا، خوارکی های سرد و خشک نیست پس چرا می گویند خوارکی های سرد و خشک مولد سودا هستن
  • فرخ IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    1 1
    انواع کلم رو که مفید برای سودا مزاجان نوشتی تو همه سایتها کلم ها رو سودازا نوشتند !
  • علیرضا IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    1 0
    اغلب توصیه هایی که نوشته شده برعکس هستند بیچاره اونایی که ازاین راههااستفاده کنندبدترمیشن
  • زهرا IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    1 0
    چون پیاز و خرما به شدت گرم هستند مثلا پیاز که گرم و خشکه و صفرای زیاد میارن که اینم خوب نیست و سودازاست و باید رعایت کرد تو خوردنشون
  • امیرحسین IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    0 0
    سودا معنای دستگاه گوارش بسیار ضعیف که بخاطر متابولیسم کم بدن و خونرسانی کم و افزایش غلظت آن است، وقتی میگن یک میوه سودا زا است ، اون میوه در اون شرایط که فرد سودا غلبه کرده هضم بسیار سختی دارد، به همین دلیل باید از مصرف اونها اجتناب کرد، گرمی زیاد اسیدیته دارد که برای سوداییان مضر است، صرف سرد و گرم یا خشک و تر بودن باعث تقسیم غذاهای مضر نمی شود، من یک فرد مادرزاد سودا هستم که با طب شیمیایی نتونستم بیماری های خطرناک روده ام رو درمان کنم و حتی برعکس به شرایط بسیار وخیم اورژانسی نیز رسیدم، اما با طب سنتی، عزم و اراده خودم و مثبت اندیشی، ورزش پیاده روی و یوگا کششی توانستم الان خودم رو درمان کنم اون هم در عرض دو هفته، مقدار چربی اضافی بدن یعنی سودا، که با رژیم غذایی استاندارد و محاسبه کالری به راحتی میتونید درمان کنید خودتون رو، تموم