پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 354508
۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷
سید حسین مومنی

حوزه/ علت اینکه مشکلات حل نمی‌شود و در کارهای مان دچار گره هستیم، از نماز و روزه نیست، بلکه به علت بد اخلاقی هاست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از  تهران، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی،  ظهر امروز در جمع مردم روزه دار در  مهدیه تهران با اشاره به این‌که دعا ثأثیر بسزایی در تغییر مقدرات انسان دارد، گفت: هر چقدر انسان از ابزار و وسایل دنیای مادی بهره ببرد به همان اندازه نیز دغدغه هایی در او به وجود خواهد آمد. یعنی هر چه فرصت ها بیشتر، تهدید ها نیز بیشتر خواهد بود و برای درمان این آفت ها و مصون ماندن از آسیب ها، در دین اسلام بر اساس آیات و روایات "دعا" بهترین دارو تجویز شده است. 

وی افزود: دعا یعنی انسان کاری کند که خدا را متوجه خویش سازد، و اگر این توجه درست صورت بگیرد، آن‌گاه در دعا این امکان وجود دارد که انسان در مقام عبد، عبودیت و بندگی به سکون و آرامش برسد، در روایت داریم اگر خدا کسی را دوست داشته باشد، او را به امتحانات و بلایا مبتلا می‌کند تا به بلوغ لازم برسد. یعنی اگر گرفتاری به انسان رسید و به سبب آن در عبادات وی مثل نماز خدشه ای وارد نشد، و این ابتلائات روی نماز خواندن او اثر منفی نداشت و بالعکس نمازش را با خلوص بیشتر خواند، این همان بلوغ لازمه است.

این خطیب حوزوی، با بیان اینکه اخلاقِ بد مانع از استجابت دعاست، اظهار داشت: علت این‌که مشکلات حل نمی شود و در کارهای مان دچار گره هستیم، از نماز و روزه نیست، بلکه به علت بد اخلاقی هاست.

حجت الاسلام مؤمنی در پایان با اشاره به بایسته‌ها و شرایط دعا کردن گفت: خضوع، خشوع و فروتنی یکی از الزامات شخص دعاکننده به هنگام دعاست. خداوند در اوصاف اهل دعا می فرماید «از روی رغبت و بیم خدا را می خوانند و در مقابل خدا خضوع و خشوع دارند». همچنین بهتر است دعا در خفا و پنهان باشد. چنان‌که امام صادق(ع) فرمود «دعا در خفا هفتاد برابرِ دعا در علانیت است»، بنابراین اگر کسی با دعا انس بگیرد، نشاطی حقیقی در دلش قرار می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha