شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دعای بیست  و ششم

حوزه / هر عمل خیری که انجام بدهیم کوشش هایی است که مورد تشکر خداوند عالم است و خداوند بواسطه این اعمال صالح به عاملین آن در دنیا و آخرت آبرو می‌دهد.

 سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، شرح دعا های ماه مبارک رمضان را به قلم حجت الاسلام والمسلمین محمد امینی گلستانی منتشر می کند .
 
اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْيِي فِيهِ مَشْكُوراً وَ ذَنْبِي فِيهِ مَغْفُوراً وَ عَمَلِي فِيهِ مَقْبُولاً وَ عَيْبِي فِيهِ مَسْتُوراً يَا أَسْمَعَ السَّامِعِين‏.
 
اى خدا در اين روز سعيم را (در راه طاعتت) بپذير و گناهانم را در اين روز ببخش و عملم را مقبول و عيبم را مستور گردان اى بهترين شنواى دعاى خلق.
اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْيِي فِيهِ مَشْكُوراً
مشابه این تعبیر در قرآن کریم در سوره اسراء و هود وجود دارد در سوره اسراء بعد از آنکه می‌فرماید: « وَ مَنْ أَرادَ الْآخِرَةَ وَ سَعى‏ لَها سَعْيَها وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ كانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُوراً »  و هر كس خواهان آخرت است و نهايت كوشش را براى آن بكند و مؤمن باشد، آنانند كه تلاش آنها مورد حق‏شناسى واقع خواهد شد.
و در سوره دهر می‌فرماید:« إِنَّ هذا كانَ لَكُمْ جَزاءً وَ كانَ سَعْيُكُمْ مَشْكُوراً»  در این دو آیه مبارکه عده ای از اعمال خیر را خداوند عالم مورد تشکر قرار داده است و ما هم امروز از خداوند متعال می‌خواهیم که اعمال ما را از اعمالی قرار بدهد که مورد تشکر و مورد قدردانی خودش خواهد بود. اعمالی که مورد تشکر خداست فراوان هستند و ما هر عمل خیری که انجام بدهیم کوشش هایی است که مورد تشکر خداوند عالم است از جمله آنها نماز ؛ روزه  یا کار خیری که انجام می‌دهیم همه اعمال خیر مورد شکر پروردگار عالم است و خداوند بواسطه این اعمال صالح به عاملین آن در دنیا و آخرت آبرو می‌دهد و نمونه های این اشخاص در تاریخ از آدم تا به امروز فراوان یافت می شود.
میثم تمار نمونه ای از صالحین:
امیر المؤمنین با اصحاب در نخلستان نشسته بودند و یکی از آنها میثم تمار رضوان الله تعالی علیه بود و به نخلی تکیه داده بود و حضرت فرمود ای میثم حال تو چگونه خواهد بود آن زمانی که تو را در آن نخلی که به آن تکیه کرده ای به دار بکشند، میتم تمار بدون اظهار ناراحتی گفت یا امیر المؤمنین آیا با محبت تو می‌روم؟ فرمود بله عرض کرد: پس من دیگر ناراحتی ای ندارم، فرمود به شما تکلیف می‌کنند که از من اظهار بیزاری کنی و انجام نمی دهی تا تو را به دار می‌کشند در نزدیک خانه عَمْرَو بْنَ حُرَيْث‏ که رئیس شهربانی کوفه بود هر وقت میثم تمار او را می‌دید می‌گفت:یا بن حریث هر گاه که با تو همسایه شدم با من همسایه خوبی باش، هر روز میثم به آن نخل آب می‌داد و آن نخل را نوازش می‌کرد و می‌گفت: تو را خداوند عالم برای من آفریده و زمانی که من با تو همسایه شدم با من مراعات کن و هر روز در پای نخل دو رکعت نماز می‌خواند روزی دید که نخل را بریده اند با خودش گفت دیگر وقتش رسیده است، در آن زمان عبید الله بن زیاد به مکه رفته بود زمانی که بازگشت به میثم تمار گفت با ابوتراب در چه حالی هستی؟ جریانش مفصل است که در آخر تکلیف کرد که باید از او دست برداری و میثم گفت: من هیچگاه از علی دست بر نمی دارم و چون امیر المؤمنین به میثم فرموده بود تو را به آن نخل به دار می‌زنند و به دهانت لجام می‌زنند و در آخر روز از طرف دنده چپت با نیزه می‌زنندو شهید می‌شوی و همه این کارها انجام گرفت و چون جنازه سه روز بالای دار مانده بود عَمْرَو بْنَ حُرَيْث‏ به کنیزش می‌گفت: زیر جنازه را تمیز کن چرا که این مرد از من می‌خواست هر گاه همسایه او شدم با او محترمانه زندگی کنم و من نمی دانستم مسأله چیست.
حکایتی خواندنی
 ما مؤظف هستیم اعمالی انجام بدهیم که شکر خداوند عالم باشد.در مسجد باب الحوائج حضرت ابوالفضل سرعین اردبیل ،در حال ساخت آسان سور برای افراد ناتوان  بودیم و هر هفته روز پنجشنبه ساعت چهار بعد از ظهر دستمزد کارگران را می‌دادیم، در یک هفته صندوق مسجد را باز کردم که ببینم چه داریم ، باید برای دستمزد کارگران ششصد و هفتاد هزار تومان پرداخت می کردم،اما فقط شصت هزار تومان داخل صندوق بود ناراحت شدم خودم که پول نداشتم در صندوق هم پولی نبود و این کارگران که یک هفته کار کرده اند و می‌خواهند برای خانواده وسایل زندگی تهیه کنند چه جوابی به ایشان بدهم، خادم مسجد را صدا زدم و گفتم این کلید را بگیرد و آن صندوقی که بالای پله‌ها هست را نگاه کن ،رفت و باز کرد و یک مقدار پول همراه مقداری کاغذ آورد و گفت بگیرید.من پولها را شمردم و دیدم شصت هزار تومان است و در بین آنها دوازده عدد چک پول پنجاه هزار تومانی نیز بود و با ده هزار تومان صندوق اصلی مسجد سرجمع شد ششصد و هفتاد هزار تومان و پول کامل شد، هفته آینده همان مسأله رخ داد و من پانصد و هفتاد هزار تومان پول می‌خواستم و این جریان تکرار شد.
در دو هفته متوالی خداوند اجازه نداد من شرمنده بشوم چرا؟ چون غیر از رضای خدا هدف دیگری نداشتم و هیچ امیدی و انتظاری از اهل محل نداشتم؛ همچنین در مسجد امام زمان که در سال 43 ساختم مسائلی از این قبیل زیاد تکرار شد .
خودش فرموده هر کس یک قدم به سمت من بردارد من حد اقل ده قدم به پیشواز او می‌روم خدایا سعی من را در این ماه مبارک رمضان مورد شکر قرار بده.
وَ ذَنْبِي فِيهِ مَغْفُوراً
و گناهان من را در این ماه مبارک رمضان مورد بخشش قرار بده خدایا به احترام محمد و آل محمد اعمال ما را مورد قبول خودت قرار بده، و این روزه ماه مبارک رمضان را هم از ما بپذیر. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha