شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مشکل ما در جامعه این است که احکام و دستورات اسلام اجرا نمی‌شود گفت: اگر آموزه‌های اسلام مانند زکات در جامعه اجرا شود در جامعه فقیر و تنگدست پیدا نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،آیت الله حسینی بوشهری ظهر امروز در جمع کارمندان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در ادامه تفسیر دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه با اشاره به فرازی از این دعا گفت: امام سجاد(ع) در این دعا می‌فرمایند، " وَاَجْرِ لِلنّاسِ عَلى‏ يَدِىَ الْخَيْرَ، وَلاتَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ" "و خير و نيكى را براى تمام مردم به دست من جارى ساز، و آن را از كدورت منّت‏گذارى دور دار"

وی بیان کرد: وجود مقدس امام سجاد(ع) در این فراز از خداوند امر مهمی را طلب می‌کند که در راستای مسائل اجتماعی جامعه است و از خداوند می‌خواهد من در زندگی منشأ خیر باشم و برکاتی به دست من به جامعه برسد، ولی این خیری که از من به جامعه می‌رسد آفات منفی نداشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه یکی از آفات منفی کار خیر روحیه منت گذاری است گفت: آدم‌های بزرگی هستند که کارهای بزرگی نیز انجام می‌دهند ولی با یک منت کل آن را زیر سؤال می‌برند.

وی با اشاره به روایتی در مورد روحیه دگردوستی در اسلام ، افزود: پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید همسایگان انسان سه دسته می‌توانند باشند یک دسته کسانی هستند که سه حق به گردن انسان دارند حق الاسلام، حق جوار و حق قرابه، دسته دوم دو حق دارند حق الاسلام و حق الجوار، و دسته سوم همسایگانی هستند که یک حق دارند و آنها کافرانی هستند که حق جوار بر گردن انسان دارند.

آیت الله حسینی بوشهری ابراز داشت: این که می‌گوییم دعوت نبی مکرم اسلام(ص) یک دعوت جهانی است به این دلیل است که بستر و ظرفیتی که اسلام دارد می‌تواند شعاع وجودی همه جهانیان را در بر گیرد و همه آحاد جامعه را تحت پوشش خود قرار دهد.

وی با اشاره به آیه 264 سوه بقره گفت: خداوند می فرماید " يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالأذَى كَالَّذِي يُنفِقُ مَالَهُ رِئَاء النَّاسِ وَلاَ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ" " ای کسانی که ايمان آورده ايد ، همانند آن کس که اموال خود را از روی ريا و خودنمايی انفاق می کند و به خدا و روز قيامت ايمان ندارد ، صدقه های خويش را به منت نهادن و آزار رسانيدن باطل مکنيد"

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: اسلام دین تعاون و مساوات است و  به ما تکلیف کرده که بخشی از اموال خود را در اختیار افراد مستمند قرار دهیم و این به عنوان یک وظیفه است ولی نباید آن را وسیله‌ای برای تحقیر دیگران قرار دهیم.

وی با بیان اینکه مشکل ما در جامعه این است که احکام و دستورات اسلام اجرا نمی‌شود گفت: اگر آموزه‌های اسلام مانند زکات در جامعه اجرا شود در جامعه فقیر و تنگدست پیدا نمی‌شود.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان کرد: نبی مکرم  اسلام(ص) می‌فرماید اگر کسی نسبت به برادر دینی‌اش کار نیکی انجام داد اما به رخ او کشید خداوند عمل این آدم را باطل می‌کند.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha