پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
علیرضا قائمی نیا - پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با بیان این که در حوزه الگوسازی پیشرفت، باید به دنبال بیان مبانی قریبه برویم نه مبانی بعیده گفت: در بحث مبانی خداشناسی در الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی باید حتما به مبانی پیشرفت از منظر توحیدی بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،حجت الاسلام قائمی نیا، پیش از ظهر امروز در نشست علمی مبانی خداشناسی الگوی اسلامی پیشرفت گفت: یک نکته ای در خصوص بحث احصا نظریه های مرتبط با الگوی اسلامی ایرانی وجود دارد که ابتدا باید ببینیم که خداوند چه نظری در خصوص الگو و پیشرفت اسلامی و سیاسی و اقتصادی و... دارد.

وی افزود: در ابتدای هر نظریه ای در این رابطه باید ابتدا به بحث پیشرفت و جایگاه های مختلف این پیشرفت اشاره شود و باید ارایه شود که منظور ما از پیشرفت چیست؛ آیا پیشرفت بهتر شدن رفاه مردم است یا نگاه اخلاقی نیز مد نظر است؟

حجت الاسلام قائمی نیا گفت: مفهوم پیشرفت یک مفهوم نظری است و مفهوم ماهوی نیست که از قبل مشخص باشد؛ نظریه ای که داریم در تعریف ما از پیشرفت تاثیرگذار است؛ در بحث مبانی خداشناسی در الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی باید حتما به مبانی پیشرفت از منظر توحیدی بپردازیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: در حوزه الگوسازی پیشرفت باید به دنبال بیان مبانی قریبه برویم نه مبانی بعیده؛ مثلا مبانی خداشناسی داعش و یا جمهوری اسلامی در برخی امور از حیث ظاهر یکی باشد، ولی مبانی آنها قطعا با هم متفاوت است در حالی که هر دو خود را به نوعی دولت اسلامی نامیدند، ولی این مبانی نشان می دهد که داعش ضد اسلامی است.

وی گفت: علم نیازمند هستی شناسی و متافیزیک دارد، زیرا امروز در علم این موضوع پذیرفته شده است؛ ولی مبادی که غربی ها بیان می کنند به دنبال رسیدن به مبانی بعیده است نه مبانی قریبه؛ مشکل بسیاری از مقالات الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت این است که این مبانی نزدیکی به هم ندارند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در پژوهش های این حوزه باید مبانی دقیق خداشناختی از مبانی اخلاقی مجزا شود؛ اگر بخواهیم این صفات را برای جامعه نیز بار کنیم ممکن است التقاط هایی که ما نتوانسته ایم تفاوت ها را به خوبی از هم تمییز کنیم.

حجت الاسلام قائمی نیا بیان کرد: در بحث خلیفه اللهی باید گفت که این بحث هنوز هم در فلسفه و کلام یک بحث مبهم است، یعنی این که آیا همه انسان ها خلیفه خدا هستند و می توانند به این مقام برسند یا خیر؟ در این عرصه باید تحلیل هایی که از این مفاهیم در تاریخ اسلام مورد بررسی واقع شده است، واکاوی شود تا بتوانیم نقاط نزدیکی نسبت به هم برای ترسیم یک الگو داشته باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha