جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ این مرجع تقلید با طرح پرسشی مبنی بر اینکه چرا مشرکان غیر از ذات اقدس الهی را عبادت می کردند، گفتند: مشرکان به مدبرهای مختلفی معتقد بودند؛ آنها خیال می کردند پیروزی در جنگ در اختیار یک بت، نزول برف و باران در اختیار بت دیگر و ... است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی دوشنبه شب در سلسله مباحث خود که در برنامه «چشمه معرفت» از شبکه دوم سیما پخش شد، به تبیین موضوع توحید و شرک از منظر قرآن کریم پرداختند و اظهار داشتند: انبیا مبعوث شدند تا امت ها را از بت پرستی نهی و بر یکتاپرستی دعوت کنند که این مسئله در قالب توحید مطرح است.

ایشان با بیان اینکه توحید ذاتی نخستین مرتبه توحید است، گفتند: سوره توحید به تبیین توحید ذاتی پرداخته است؛ در این توحید تاکید می شود که خداوند یکی است و نظیری ندارد.

معظم له با اشاره به توحید صفاتی در مرتبه دوم، ابراز داشتند: در این مرتبه تاکید می شود صفات خدا عین ذات ذات اقدس الهی است؛ انسان در دوران کودکی علمی ندارد و با گذشت زمان علوم را یاد می گیرد اما قدرت و علم خداوند در ذات پروردگار است.

ایشان با اشاره به توحید در خالقیت، اظهار داشتند: در این مرتبه تاکید می شود جهان یک خالق دارد و خلقت منحصر به خداوند است.

این مرجع تقلید افزودند: تقریبا می توان عنوان کرد که سه مرحله اشاره شده چندان مورد اختلاف نیست و مشرکان نیز این سه مرحله را می پذیرند به شرط اینکه متوجه باشند  مقصود از عینیت صفات با ذات خداوند چیست.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه توحید در ربوبیت را مرتبه چهارم توحید عنوان کردند و گفتند: از این مرحله اختلاف ایجاد شده و مسیر موحدان و مشرکان جدا می شود؛ موحدان می گویند خداوند واحد، خالق است و همان خدا مدبر و کارگردان نیز می باشد.

ایشان با اشاره به کلام قرآن کریم مبنی بر اینکه « همان خدایی که آفریده است، مدبر نیز می باشد»، تصریح کردند: البته مفهوم تدبیر این گونه نیست که خداوند به طور مستقیم همه امور را تدبیر کند؛ ممکن است برای تدبیر، قوایی را خلق کند که به امر خدا، جهان را تدبیر کنند اما مدبر حقیقی، فقط ذات اقدس الهی است.

معظم له با بیان اینکه مرتبه عبادت از مراحل مهم است، گفتند: اعتقاد مشرکان این بود که خداوند خالق است اما بت ها و اشخاص، مدبر هستند؛ کسانی که معتقدند مدبر، متعبد است در عبادت هم مشرک هستند؛ مشرکان زمان پیامبر اکرم(ص) این گونه بودند.

این مرجع تقلید با طرح پرسشی مبنی بر اینکه چرا مشرکان غیر از ذات اقدس الهی را عبادت می کردند، اظهار داشتند: مشرکان به مدبرهای مختلفی معتقد بودند؛ آنها خیال می کردند پیروزی در جنگ در اختیار یک بت، نزول برف و باران در اختیار بت دیگر و ... است.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: مشرکان در بت ها به تاثیر و تاثری معتقد بودند در غیر این صورت، اگر بتی هیچ کاره باشد معنا ندارد آنها بت را بپرستند.

ایشان با تاکید بر اینکه توحید در عبادت فرع در توحید در تدبیر است، ابراز داشتند: کسانی که وهابی هستند در این نقطه اشتباه می کنند؛ آن ها فکر می کنند عرب ها از نظر تدبیر موحد بودند در حالی که این گونه نبود؛ اگر آن ها از نظر تدبیر، موحد بودند داعی نداشتند که در عبادت مشرک شوند.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کردند: کسانی که شرک در عبادت دارند، بدون تردید شرک در تدبیر نیز دارند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha