جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ آنچه امروز اتفاق می افتد از همان نقطه جدایی قرآن و عترت از یکدیگر است، افتراقی که پیامبر(ص) درباره آن فریاد کشید؛ حتی اهل سنت نیز این پیوند را باید می پذیرفتند، تا امروز شاهد این تاخت و تازها نباشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، شب گذشته در آیین اختتامیه بخش حوزوی بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران، با قدر دانی از دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه، اظهار داشت: این نمایشگاه حاصل تلاش و کار مجاهدانه چندین ماه است که هم اکنون به ثمر نشسته است.

وی با طرح این سئوال که چرا پیامبر اسلام(ص) این قدر بر قرآن تاکید داشتند؟، تصریح کرد: این تاکید در قالب قرآن، عترت و اهل بیت(ع) بوده اما عمده مباحث مربوط به قرآن است. نبی اکرم(ص) سعادت، عزت، سربلندی، افتخار و ... را در چنگ زدن به قرآن و اهل بیت(ع) می دانند و باید این رهنمودها و نگاه ژرف مورد توجه مسلمانان باشد.

*چرایی مسلمان کشی در منطقه

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه اگر مسلمانان به این آموزه حضرت محمد(ص) گوش می دادند، در حال حاضر فضای جامعه گذشته و امروز و آینده مان این طور نبود، تصریح کرد: نبی مکرم اسلام(ص) این جدایی را پیش بینی کرده بودند، اگر این تفرقه ها نبود به طور قطع ما شاهد واقعه کربلا و دیگر اتفاقات غم بار اسلامی و ناگوار امروز در عراق، سوریه و دیگر کشورهای اسلامی نبودیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: آنچه امروز اتفاق می افتد از همان نقطه جدایی قرآن و عترت از یکدیگر است، افتراقی که پیامبر(ص) درباره آن فریاد کشید؛ حتی اهل سنت نیز این پیوند را باید می پذیرفتند، تا امروز شاهد این تاخت و تازها نباشیم.

*رجوع به قرآن راهکار برون رفت از موقعیت کنونی است

آیت الله حسینی بوشهری تنها راهکار برون رفت از موقعیت کنونی را رجوع به قرآن دانست و خاطرنشان کرد: قرآن تاکید می کند هنگامی که تاریکی ها و فتنه پیرامون شما را فراگرفت و ندانستید چه کنید، به قرآن چنگ بزنید چرا که راهگشای شماست.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه در ادامه به آیه آخر سوره جمعه اشاره کرد و گفت: اگر بین دوراهی جاذبه های مادی و جاذبه های دینی و پیامبر(ص) قرار گرفتید، این هنر شماست که پیامبر(ص) را تنها نگذارید.

*قرآن مسیر را مشخص می کند

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که قرآن مسیر را مشخص می کند، ابراز داشت: ما هر روز در گیر این رویش و ریزش هستیم و باید سعی کنیم که در جرگه رویش قرار بگیریم نه ریزش!

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور بر ضرورت گسترده کردن تعالیم قرآنی تاکید کرد و گفت: این سیر باید از آموزش، تلاوت، انس، تدبیر به قرآن آغاز شود و به عمل به قرآن منجر شود.

*برگزاری نمایشگاه قرآن حرکت مقدسی است

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه برگزاری سالانه نمایشگاه قرآن را حرکت مقدسی دانست و تصریح کرد: گاهی اوقات به سادگی از کنار برخی مسائل می گذریم، ولی باید بابت برگزاری این نمایشگاه شاکر باشیم.

آیت الله حسینی بوشهری، برگزاری نمایشگاه قرآن را از برکات انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: پیش از انقلاب حتی کلاس های تفسیر قرآن به قوت برگزار نمی شد، اما امروز نگاهی که در حوزه، به قرآن وجود دارد خیلی با گذشته متفاوت است.

*برپایی کرسی های درس تفسیر

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: تعداد مفسرین قرآن پیش از انقلاب به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی رسید، ولی امروز شخصیت های استواری مانند آیت الله العظمی جوادی آملی که تفسیرهای ایشان به ده ها جلد می رسد و جزو آثار ماندگار حوزوی محسوب می شود، به تفسیر قرآن می پردازند.

وی از حضور 400 عالمی که در حوزه های علمیه تفسیر قرآن می گویند، خبر داد و افزود: این مسئله نوید دهنده این است که کار عظیمی در حال اتفاق است، با این حال نباید به این مقدار بسنده کرد، چرا که این تعداد جوابگوی مسائل حوزوی نیست.

*ضرورت افکار سنجی بازدیدکنندگان

آیت الله حسینی بوشهری همچنین بر ضرورت افکار سنجی بازدیدکنندگان نمایشگاه امسال تاکید کرد و گفت: باید نقاط ضعف و قوت بررسی شود تا سال آینده با آمادگی بیشتری نمایشگاه برگزار شود، ضمن این که صدا و سیما به عنوان رسانه ملی که امام (ره) از آن به عنوان دانشگاه یاد کردند، باید پوشش و اطلاع رسانی جدی تر و دلگرم کننده تری داشته باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha