پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حسن روحانی

حوزه/ رئیس جمهور با بیان این که به یاری خداوند صوم استقامت و مقاومت با افطار فتح و ظفر توأم شد، تصریح کرد:ما به دنبال صدقه نبودیم تا کسی چیزی به ما مجانی بدهد، بلکه به دنبال مذاکره بر مبنای منافع و مصالح ملی و بده و بستان منصفانه و عادلانه بودیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین روحانی، دقایقی پیش در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره "جمع‌بندی" مذاکرات هسته‌ای، با بیان اینکه «عیدانه فراوان شد تا باد چنین بادا» به روان پاک انبیاء، اولیا، پیامبر عظیم الشان و ائمه اطهار علیهم السلام و امام شهیدان و شهدای بزرگوار به ویژه شهدای هسته‌ای درود فرستاد و با عرض سلام و تهنیت به محضر حضرت ولی عصر(عج) گفت: ماه رمضان همواره ماه خیر و برکت و ماه تقرب مردم  به خداوند بوده است.

رئیس جمهور با بیان این که در ماه رمضان امسال، آنچه من شنیدم این بود که بسیاری از مردم  در شب های قدر برای گروه مذاکره کننده و برای دستیابی به  یک توافق خوب دعا کردند، ابراز داشت: من الان به ملت بزرگوار ایران اعلام می کنم که دعاهای آنها مستجاب شده است.

وی ادامه داد: ما امروز در یک مقطع مهم  در تاریخ  کشور و انقلابمان و در شرایط منطقه قرار داریم شرایطی که باید بگوییم دوران  12 ساله گذشته  که  همواره با توهماتی  از سوی قدرتها و نشر آن توهمات در میان  جامعه و افکار عمومی بود، کاملاً ورق خورده است و صفحه جدیدی آغاز شده است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد : این صفحه جدید بر این مبنا آغاز می شود که راه حل معضلات در جهان، مسیر کوتاه تر و کم هزینه تری هم دارد.

23ماه مذاکره، نتیجه داد

رئیس جمهور اضافه کرد: موضوع مهم هسته ای ایران از یک طرف به یک موضوع سیاسی و بین المللی  تبدیل شده بود تا جایی که این موضوع در فصل  هفتم  منشور سازمان  ملل متحد  در شورای امنیت  با قطعنامه های متعدد  تحریم  روبه‌رو شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: از طرفی هم این موضوع  به یک موضوع ایران هراسی  در جامعه و جهان  تبدیل شده بودکه ایران در پی ساخت  سلاح کشتار جمعی و هسته ای است  و از طرف دیگر از نظر علم و فناوری و رشد و توسعه برای کشور ما  حایز اهمیت بود.

رئیس جمهور گفت: از لحاظ اجتماعی هم این موضوع به یک مسئله  غرور  و عزت ملی  تبدیل شده بود  و از لحاظ اقتصادی  نیز با فشارهایی که  تحریم کنندگان به وجود آورده بودند شرایط سختی در جامعه به وجود آمده بود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: اگرچه همان گونه که  بارها  تاکید کرده ام، هیچ گاه تحریم موفق نبود، اما در عین حال در زندگی مردم تاثیر گذار بود  و خوشحالم  که امروز با  مذاکرات  بیست و سه ماهه جمهوری اسلامی ایران  با شش قدرت جهانی، توانسته ایم به نقطه جدیدی دست  پیدا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این که ماه رمضان همواره برای دولت یازدهم  ماه  خیر و برکت و سرنوشت بوده است، ابراز داشت: ‌ 25 ماه رمضان سال 92 روز تنفیذ بود 26 رمضان روز تحلیف بود و امروز روز 27 رمضان روز توافق شش قدرت جهانی با ایران برای برنامه جامع اقدام مشترک است.

فقط توافق برد - برد پایدار است

 حجت الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه با اشاره به این که ما برای حل و فصل موضوع  و معضل هسته ای می بایست در بخش های مختلف قدمهای لازم را برداریم ، افزود: هم از لحاظ سیاسی می بایست  تمهیدات لازم سیاسی را آماده کنیم، هم از لحاظ افکار عمومی که بدانند مذاکره به مفهوم خواندن بیانیه ها نیست، مذاکره  به معنای بده و بستان است مذاکره به این معناست که پولی داده می شود و  خانه مد نظر خریداری می شود .

رئیس جمهور تصریح کرد : ما به دنبال صدقه نبودیم تا کسی چیزی به ما مجانی بدهد، ما دنبال مذاکره بودیم، دنبال آن بودیم  که بر مبنای منافع و مصالح ملی، بده و بستان منصفانه و عادلانه ای را در پیش بگیریم .

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: ما همواره  براین نکته  تاکید کردیم که این مذاکرات  مذاکرات برد - باخت نخواهد بود. این چنین نبود که یک طرف برنده و طرف دیگر بازنده باشد که هر مذاکره ای اگر به صورت برد - باخت باشد پایدار نخواهد ماند .

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با تاکید بر این که مذاکره و توافقی می تواند پایدار و مستمر باشد که برای دو طرف  حالت برد - برد  داشته باشد، گفت: برای دستیابی به توافق نیاز به اجماع داخلی و ملی داشتیم چرا که واضح است در داخل کشور سیاسیون، تشکل ها و جناح ها افکار و نظرهای واحدی ندارند.

وی افزود: در مسایلی که به منافع امنیت و توسعه ملی مربوط می شود از جمله موضوع هسته‌ای که به همه اینها ارتباط دارد خوشبختانه در فضای آزاد و دموکراتیک جامعه توانستیم به اجماعی در این زمینه دست یابیم.

رئیس جمهور یادآور شد: راه مذاکره قبل از این دولت و از روز نخست ایجاد مشکل در مسیر هسته‌ای یعنی 12 سال پیش طبق نظر مقام معظم رهبری آغاز شد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه از سال 82 مذاکرات در تهران، پایتخت های کشورهای همسایه و یا اروپایی و غربی آغاز شد و ادامه یافت، افزود: مردم ایران در انتخابات خرداد 92 در این زمینه اعلام نظر کردند و به صراحت گفتند که دولتی می خواهیم که دستاوردهای هسته‌ای را توام با صلح و حرکت رو به جلوی توسعه کشور و نیز رفاه مردم مدنظر قراردهد. براین اساس همین مسیر و راه را دولت یازدهم انتخاب و آغاز کرد.

صوم استقامت  با افطار فتح توأم شد

حجت الاسلام والمسلمین روحانی خاطرنشان کرد: از روز نخست  و در روز مراسم تحلیف گفتم در صورتی غرب می تواند  با ما  تعامل داشته باشد که  مسیر تهدید و تحقیر را کنار بگذارد  و مسیر تکریم را آغاز کند.

رئیس جمهور افزود: آنچه امروز به عنوان توافق در یک برنامه جامع برای اقدام مشترک  به دست آمد ریشه آن  بر می گردد  به  تعامل از طرف ایران  و تکریم از طرف1+5 که اگر این دو نبود ما دستاوردی نمی داشتیم. از طرف دیگر برای موفقیت در مذاکرات لازم بود بتوانیم در شرایط تحریم  و رکود تورمی، اقتصاد کشور را سامان دهیم .

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: آن زمانی که  ما مذاکره را در شرایط تحریم آغاز کردیم تورم بالای 40 درصد و از لحاظ رشد اقتصادی  منفی  6.8 درصد بودیم اما در ضمن مذاکره  با ساماندهی اقتصاد هم تورم را مهار کردیم و هم به رشد  مثبت رسیدیم، این قوی ترین  پیامی بود که از طرف دولت یازدهم به کشورهای 1+5 داده شد .

رئیس جمهور ادامه داد: از طرف دیگر آنچه  از همه چیز مهم تر بود ایستادگی ،مقاومت  ، صبر و تحمل مردم شجاع ایران بود که امسال به یاری خداوند صوم استقامت و مقاومت  با افطار فتح و ظفر توام شد.

 هر چهار هدف ایران حاصل شد

وی با تاکید بر این که ایستادگی مردم و مقاومت بود که طرف مقابل را به خوبی به پای میز مذاکره آورد ادامه داد: ما در این مذاکرات چهار هدف را دنبال می کردیم، هدف اول این بود که توانمندی هسته ای و فناوری هسته ای و حتی فعالیت هسته ای را بتوانیم در داخل کشور ادامه دهیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان این که هدف دوم این بود که تحریم های غلط، ظالمانه و ضد انسانی را لغو کنیم گفت: هدف سوم نیز این بود که کلیه قطعنامه هایی را  که از دید ما قطعنامه های غیر قانونی بود، در شورای امنیت سازمان ملل لغو کنیم و هدف چهارم این بود که پرونده هسته ای ایران را از فصل هفتم منشور ملل متحد و اساسا از شورای امنیت خارج کنیم .

وی با اشاره به این که در توافق امروز و در این برنامه جامع اقدام مشترک هر چهار هدف حاصل شده است، ابراز داشت: در این  23 ماه برای مراعات خط قرمزها و دستیابی به اهداف تلاش فوق العاده ای از طرف دیپلمات های ایرانی، حقوقدان های ایرانی و اقتصاددانان ایرانی و همچنین دانشمندان هسته ای ادامه پیدا کرد.

تقلیل20 سال محدودیت به 8 سال

رئیس جمهور یادآور شد: روزهای اول مذاکره طرف مقابل می گفت؛ در دوران محدودیت که این دوران 8 سال در این توافق تعیین شده است، ایران فقط صد سانتریفیوژ داشته باشد، اما بعد از بحث های فراوان به هزار سانتریفیوژ رسیدند و بعد از مقاومت های فراوان آخرین حرفی که به ما می گفتند که دیگر قابل تغییر نیست، 4 هزار سانتریفیوژ بود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: امروز در شرایطی توافق انجام شده است که بیش از 6 هزار سانتریفیوژ که بیش از 5 هزار در نطنز و هزار سانتریفیوژ در فوردو خواهد بود، باقی می ماند و همه سانتریفیوژهای نطنز به غنی سازی ادامه خواهد داد.

وی اضافه کرد: آنها می گفتند دوران محدودیت شما 20 سال به علاوه 25 سال باشد اما بعدها گفتند 20 سال به علاوه 10 سال و گفتند حرف آخر 20 سال است و دیگر کوتاه نخواهیم آمد، اما این 20 سال در نهایت به 10 سال و در روزهای اخیر به 8 سال تقلیل پیدا کرد.

تحقیق و توسعه ادامه می یابد

رئیس جمهور افزود در زمینه مسئله تحقیق و توسعه می گفتند تحقیق و توسعه فقط درخصوص IR1 برای ایران امکان پذیر است؛ حرف مضحک و غیرقابل قبولی بود، چون IR1 داشتیم و داشت کار می کرد؛ لذا تحقیق و توسعه مفهومی نداشت.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: بعد گفتند حداکثر IR2 در نهایت گفتند از IR8 بیشتر نمی شود، آنچه جمهوری اسلامی ایران دنبال آن بود IR6  و IR8  بود و توافقی می خواستیم که در روز اجرای توافق بلافاصله تزریق گاز UF6 در IR8 آغاز شود و امروز به همین توافق دست یافتیم.

وی اضافه کرد:‌ درباره اراک می گفتند، در اراک راکتور می تواند بماند، اما به هیچ عنوان آب سنگین معنا ندارد و این تصمیم قطعی امروز ماست، امروز در شرایطی توافق انجام شده است که در توافق مشترک به صراحت از آب سنگین اراک یاد شده است.

رئیس‌جمهور همچنین با تقدیر از تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان  و تشکر از ملت بزرگ ایران گفت : امروز صفحه جدیدی در مناسبات بین المللی آغاز شده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ایرانی IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    با تشکر از ریس جمهورمردمی وزحمات دکترظریف وهیئت همراه امیدواریم نقش مثبت این توافق در زندگی مردم ایران بزودی آشکار شود واز میزان بیکاری و تبعات منفی آن کاسته شودو نیز امیدواریم با اختلاس گران نیز برخورد جدی شود.