پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: تمام مفسدان اقتصادی قبل از اینکه آلوده شوند زندگی خود، عیال، فرزندان و نوادگانشان هم تامین بود، ولی این آرزوهای دور و دراز آنها را بیچاره کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، این مرجع تقلید امشب در برنامه ویژه ماه رمضان صداوسیما، گفتند: مساله عاقبت به خیری و سوعاقبت در دنیای ما بسیار با اهمیت است.

ایشان افزودند: بسیاری از افراد بوده اند که زندگی بدی داشتند ولی به خاطر کارهای نیک خود در آخر عمر عاقبت به خیر شدند ولی افراد بسیاری نیز بودند که افراد بسیار نیکوکاری بودند ولی یک انحراف کوچک باعث عاقبت به شری وی شده است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: حر بن یزید ریاحی یکی از نمونه های افرادی است که به واسطه کار خیر نیت و دل پاکی که داشت در یک لحظه متنبه شد و برگشت و در آخرین روز زندگی خود بهترین تصمیم را گرفت و عاقبت بخیر شد.

ایشان گفتند: مردم همیشه برای افرادی که عاقبت به خیر می شوند، احترام خاصی قائل هستند و اگر او بمیرد هم همه بر اوگریه می کنند و به نیکی از او یاد خواهند کرد، زیرا او مراقب بود بهترین تصمیم زندگی خود را خوب بگیرد و خوب زندگی کند.

حضرت آیت الله  مکارم شیرازی بیان کردند: یکی از آثار عاقبت به خیری ماندگاری نام زیبا و نیک از وی است، ولی اگر انسان خوبی نباشد مردم می گویند که خوب شد که مرد و از شر او راحت شدیم؛ امام سجاد(ع) می فرمایند که به ما حسن عاقبت را عطا فرما.

ایشان افزودند: انسان برای عاقبت به خیری باید همیشه آرزوهای دور و دراز را از خود دور کند؛ این آرزوهای دور و دراز است که انسان را از بین می برد؛ تمام این مفسدان اقتصادی قبل از اینکه آلوده شوند زندگی خود و عیال و فرزندان و نوادگانشان هم تامین بود، ولی آرزوهای دور و دراز آنها را بیچاره کرد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: دومین عامل عاقبت به خیری تربیت درست است؛ فرزند خوب می تواند باعث عاقبت به خیری ما هم بشود ولی اگر کسی فرزندش خوب نباشد ممکن است او را نیز منحرف کند.

ایشان گفتند: از دیگر مسایلی که موجب عاقبت به خیری می شود، فراموش نکردن یاد خداست؛ انسان باید در هر حال به یاد خدا باشد و خداوند نیز به او کمک می کند؛ مساله دیگری که باعث عاقبت به خیری می شود عدم فراموشی آخرت است زیرا یاد آخرت انسان را به راه راست متمایل می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان کردند:  توبه از راه های موثر در زمینه عاقبت به خیری است زیرا انسان نمی تواند برای خود اطمینان داشته باشد که همیشه زنده است به همین خاطر باید سعی کند که همیشه توبه کند و از گناهان گذشته بازگردد.

ایشان افزودند: کمک به فقرا و دعای آنها برای انسان، آدمی را از لغزش های پیش رو باز می دارد؛ دعاهای کریمانه آنها می تواند انسان را از شکست ها نجات دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha